Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å bruke Wikipedia som kilde

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-11, 19:34   #21
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Å bruke Wikipedia som kilde

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvem som helst kan ikke endre når som helst - det er endret.

Åh? Se det var nytt for meg. Hvordan fungerer det nå?

Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 19:37   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan fortsatt redigere wikipedia over en lav sko, men de følger litt bedre med.

Gammel 25-04-11, 20:03   #23
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Wikipedia må brukes med varsomhet av journalister. I en del tilfeller er det pekere videre til "enkle" artikler, i den grad at det er "vedtatt fakta" og ikke temaer som er mye omdiskutert. Bemerk også at en del artikler på Wikipedia er låst for redigering av "hvem som helst".

Det man evt. også kan gjøre er å se videre på kildene som oppgis på Wikipedia....

Samtidig i journalistisk arbeide er det vanlig å snakke med en "ekspert". Med godt journalistisk arbeid på et tema kan man finne ut om det er motstridende meninger, og ha en representant for begge leire. Slik er det ofte ikke.

Gammel 25-04-11, 20:15   #24
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Blir ikke det litt teit å konsekvent kun oppgi andre kilder enn Wikipedia, når Wikipedia er dn første man ser på og den faktisk stemmer? For meg blir det litt snobbete på en måte.

Wikipedia vil nesten alltid være en sekundærkilde, i den forstand at den rapporterer og oppsummerer førstehåndsresearch som kan leses bedre og i større detalj andre steder (med mulig unntak for en del felt av typen brennfersk populærkultur, hvor Wikipedia-artikkelen fort kan være det mest inngående som er skrevet samlet om et bestemt fenomen). Det er alltid bedre å sitere førstehåndskildene. Det er ikke snobberi, det er god kildebruk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 20:22   #25
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

I studiesammenheng bruker jeg ikke Wikipedia som kilde, men det hender jeg leser det som står der for å få en ide eller få forklart noe også leter jeg heller opp mer seriøse kilder om jeg trenger en kildehenvisning.

Men i det private bruker jeg Wiki hele tida.

Jupp, jeg også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:34   #26
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Wikipedia vil nesten alltid være en sekundærkilde, i den forstand at den rapporterer og oppsummerer førstehåndsresearch som kan leses bedre og i større detalj andre steder (med mulig unntak for en del felt av typen brennfersk populærkultur, hvor Wikipedia-artikkelen fort kan være det mest inngående som er skrevet samlet om et bestemt fenomen). Det er alltid bedre å sitere førstehåndskildene. Det er ikke snobberi, det er god kildebruk.

Ja, jo, jeg ser den. Primærkilder er alltid best. Det er vel en god regel uansett å gå til primærkildene. Alle (internett)kilder skal vel brukes med varsomhet og vurderes i forold til hvem som skriver og hvilken dagsorden de har? Jeg bruker ofte Wikipedia som et utgangspunkt, siden de er ganske gode på å vise til flere kilder man kan gå til for å få mer presis informasjon. Men derfra til å ikke oppgi Wikipediai det hele tatt... Det var det jeg reagerte på i innlegget jeg kommenterte.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 11:46   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Ja, jo, jeg ser den. Primærkilder er alltid best. Det er vel en god regel uansett å gå til primærkildene. Alle (internett)kilder skal vel brukes med varsomhet og vurderes i forold til hvem som skriver og hvilken dagsorden de har? Jeg bruker ofte Wikipedia som et utgangspunkt, siden de er ganske gode på å vise til flere kilder man kan gå til for å få mer presis informasjon. Men derfra til å ikke oppgi Wikipediai det hele tatt... Det var det jeg reagerte på i innlegget jeg kommenterte.

I studie- og forskningssammenheng er det et poeng å bruke kilder som noen har hatt ansvaret for å kontrollere innholdet på. Denne "noen" vil som oftest være en redaktør eller forlegger. Det sikrer et minimum av kvalitetskontroll og gir kilden kredibilitet. Hvem som har kvalitetssikret innholdet er selvsagt viktig for hvor god kredibilitet kilden har. (En artikkel i Dagbladet har adskillig mindre tyngde enn en artikkel i et velrenommert tidsskrift, naturlig nok.)

Siden Wikipedia ikke er utgitt av en ansvarlig redaktør eller forlegger, blir det å bruke den som kilde litt som å skrive "noen på internett har sagt at …". Og det kan man for så vidt gjøre, men da skal man ha en veldig god grunn for å gjøre det, og man må kunne begrunne valget man tar.

Et annet poeng er at kilder helst skal være etterprøvbare og gjenfinnbare. Når man referer til en trykt kilde, vil det være mulig å gå til kilden og finne igjen innholdet. Enten fordi man som sensor vil kontrollere, eller fordi man som student eller forsker vil studere kilden selv for å finne ny informasjon. Hvis kilden er en nettside, ligger det i kildens natur at man ikke nødvendigvis vil finne igjen den infoen som det blir referert til. Enten fordi kilden er endret eller fordi den er slettet eller har fått ny adresse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.