|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?
Har vi? Jeg skal ikke til Cuba med det første, men har veldig lyst til å lære spansk. Synes absolutt det bør vekkes til live. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Candy: hva mener du med vestlig mat? Det jeg husker av mat - vi bodde som regel i rom i privathus (casas particulares) og åt på tilsvarende spisesteder (paladares) - er mye kylling, ris, stekte bananer, kokt gresskar og egg. Som regel litt kjedelig, men god mat. Og meget god kaffe, ofte fra bønner i egen hage.
![]() |
#24 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Nå er mitt forhold til Cuba -en smule - farget av ei venninne som har hatt sin kommunistiske barndom og oppvekst i Pionerbevegelsen. I følge henne er Cuba Paradis På Jord™. Det finnes visst ikke bedre helsevesen, skolevesen - noen slags vesner.
![]() |
#25 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Jeg var på Cuba et par ganger på nittitallet, og da burde man i hvert fall kunne spansk. Ikke at jeg kunne det dengang, men det hadde så avgjort vært en fordel. Maten var kjip, sammenlignet med naboland, men det er finfint der. Relativt høyt prisnivå var det også, nok en gang sammenlignet med naboland.
![]() |
#26 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Veldig mange nordmenn reiser til Cuba og de er veldig fornøyd. Det er billig og reise dit og det er billig å leve der. Har lyst selv jeg og jeg kan også spansk
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Jeg kan også spansk! :melder seg som tolk: Tror det er en fordel å kunne spansk for å unngå en del "turistfeller" også, særlig hvis en vil ut og farte litt. Men det klarer du glatt på to år, Tallulah, jeg lærte det på mye kortere enn det. Go for it!
![]() |
#29 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Jeg leste kun overskriften og trodde det var snakk om en skoletur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
~~~~~~~
|
![]() |
#31 |
Prettiest mess ever seen
|
Jeg har vel hørt omtrent det du sier, at det er lite variasjon og mye ris og kylling.
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Vi hadde lyst til å dra til Cuba tidligere, men den lysten har faktisk forsvunnet litt etter at vi flyttet hit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
Ja, jeg er klar over det. Mange er ikke slik, jeg kjenner herlige mennesker derfra. Jeg har ikk noe mot cubanere som mennesker (dårlig forklart), men jeg syns til tider at all den høylytte kranglingen deres er litt slitsom, det må jeg innrømme. Men jeg humrer mest altså, det er litt interessant å se på forskjeller mellom land. Jeg tror det bare er kultur for det der, det er helt normalt å gjøre slik. Mange nasjonaliteter har sine greier, f.eks. er vi skandinavere særdeles lite høflige. Franskmenn snakker også høyflytt på gatene, gestikulerer og er humørfyllte osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Borte
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Jeg skulle akkurat til å si at Tuba kanskje er et litt stort instrument for små barneskolebarn.
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Blant eksilkubanere finner man, kanskje naturlig nok, veldig mange republikanere, og veldig høyrevridde republikanere også. Selvsagt reiser de ikke noe særlig på ferie hjem til et land de har flyktet i fra, og som er et diktatur med helt motsatt verdier enn hva de har selv.
![]() |
#37 |
WF: BNBE
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Jeg har i en periode bodd på Cuba, og jeg hadde definitivt tatt med meg barneskolebarn dit. Yngre barn også, for den saks skyld. Det man bør være oppmerksom på er at det kan være vanskelig å få tak i enkelte matvarer, og at maten generelt ikke er så veldig spennende. Hvis man har et veldig kresent barn ville jeg ha sørget for å ha med knekkebrød og tubeost feks.
![]() |
#38 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Cuba med barneskolebarn, er det ok?Så kult, IOA! Jeg har lest om sånn når man bor hjemme hos folk, men da er det nok en stor fordel å kunne spansk. For å stille et innmari teit spørmål, hvordan er sengene? Mannen min er nemlig ganske lang, så hver gang vi reiser sørover i Europa, så ender han med føttene utenfor.
![]() |
#39 |
rakkarpus
|
Masse busser altså? Ei venninne som var der sa at bussene gikk først når de ble fullt opp, og man kunne ikke stole på eventuelle bussruter pga dette.
![]() |
#40 |
WF: BNBE
Haha, det husker jeg ikke. Men jeg er ganske sikker på at du vil få bedre service, av typen tilbud om den lengste senga, hjemme hos folk som tjener penger på at dere bor der, enn på hoteller der det er staten som innkasserer mesteparten av fortjensten. Jeg vet ikke helt hvor mange som snakker engelsk, siden jeg var der for å lære spansk, og lærte det ganske fort. Men jeg tror ikke det vil være noe problem, fordi de alltids kan huke inn noen som kan hjelpe til. De er uansett interesserte i å kommunisere, er min erfaring, så jeg ville ha gått for et "casa particular" uansett om jeg snakket spansk eller ikke. Du kan gjøre deg greit forstått med en ordbok og enkle setninger.
![]() |
|
|