Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-11, 22:59   #661
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Utrolig hvor ugreit det skal være at jeg har tro på at sunnere mat og en sunnere livstil generelt kan få ned sykdomstallene, men hvor greit det er og fritt frem å skrive mest mulig "dritt" til meg.

Fortsett med hakkingen uten meg. god kveld

På samme måte som at det ikke går an å diskutere religion med fanatiske kristne går det ikke an å diskutere kosthold med deg. Du sier det selv: Du har tro på dette.
Du har egentlig nada kunnskap om de sykdommene du referer til og egentlig ganske begrenset om kosthold også. Det sier jeg ut i fra at du helt opplagt er av den oppfatningen av at ekstremdietter er det eneste som kan gjøre oss mer konsentrete, mindre deprimerte og mindre MS-syke

Du har sett lyset, funnet svaret og er nyfrelst. Du tror kostholdet du lever etter vil få ned "sykdomstallene" ( hva nå det er, du snakker veldig vidt og alle sykdommer blir omfavnet av kostholdstankene dine, noe som i mange tilfeller vil være veldig feil). Du mener at vi andre må våkne og se oss rundt. Se verden for hva den egentlig er og hive oss med på fanatismekjøret, vi også. Når du blir møtt med argumentasjon som går litt mer på "gylden middelvei"-prinsipper og oppmuntring om å være litt mer fleksibel i krampekostholdet ditt surner du og kaller det drittslenging, eller dårlig samvittighet eller at vi andre (generelle befolkning, alle andre etc.) ikke har den samme kunnskapen om kosthold som deg
Klassisk bibelargumentasjon.

Gammel 27-04-11, 23:31   #662
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Nip: Du burde faktisk reise rundt til alle landets sykehus og legekontor fortelle dem at du har svaret på hvordan man kan redusere sykdommer som kreft, MS, ME, diabetes mm. Og - tenk at det er så enkelt som bare å legge om kostholdet!

millact er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 23:44   #663
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg skummet hele denne fordømte tråden, og jeg forstår fremdeles ikke hvor uglene kommer inn i bildet!

Ellers er jeg opptatt av sunt kosthold, men kommer ikke inn under definisjonen sykelig opptatt. Pannekaker er jeg rett og slett ikke begeistret for, uavhengig av meltype, så det får ikke unger som kommer til vårt hus, gitt, men det har vært servert mye annet lettvint & barnevennlig på oppfordring av ungene. Lurer på hva deres foreldre tenker om meg. Eller kanskje jeg heller skal Tenke Mitt om deres foreldre, siden det er de som kommer med ønsket.

Torsk med grønnsaker til middag her i dag. Tipper ungene hadde foretrukket pannekaker.

Gammel 27-04-11, 23:47   #664
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er uglekjøtt godt/vemmelig?

Gammel 27-04-11, 23:49   #665
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Er uglekjøtt godt/vemmelig?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 23:50   #666
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Det var Skilpaddas skyld.
Noen nevnte at de følte seg uglesett, noen spurte hvordan det ser ut, Skilpadda postet en ORLY?-ugle, og jeg er usunt opphengt i ugler (det kan være kostholdsrelatert) så jeg fulgte opp med flere ugler.
:åppklarer:

Gammel 27-04-11, 23:52   #667
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min datter kom med en forbløffende og klokkeklar innsikt forleden: Vi spiser jo ikke jegere (unntatt fiskejegere da kanskje). Ergo spiser vi ikke ugler (dette siste har jeg funnet ut av helt selv). Vi kranglet litt om bjørn da.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 27-04-11, 23:56   #668
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Uglis Buris, i følge Ikkepedia.

Sitat: Det er alltid minst èn burugle å finne per obligatoriske grunnskoler.

I forkledning av hysterisk kostholdsmor med hvetemelangst da eller?

Gammel 28-04-11, 10:29   #669
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Sitat: Det er alltid minst èn burugle å finne per obligatoriske grunnskoler.

I forkledning av hysterisk kostholdsmor med hvetemelangst da eller?

HI har fått ganske mye pes i denne tråden allerede, er det ikke litt unødvendig å fortsette å komme med stikk på denne måten så lenge etterpå?

Gammel 28-04-11, 15:23   #670
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er synd dere er så ufine, jeg har jo ikke sagt noe som helst slemt eller stygt egentlig?

Som sagt har jeg lite kilder da jeg ikke sparer på det, og det tar tid å lete opp gode kilder på nett. Men her er da litt som støtter oppunder endel av det jeg sier - finner sikkert utrolig mye mer om man er litt flinkere enn meg til å søke opp. Ikke sikkert alt her er "gode nok" kilder i deres øyne, men det jeg fant i farten.

KREFT

Kreftforeningen:

Mye rødt eller bearbeidet kjøtt i kosten gir økt kreftrisiko. Det er særlig påvist sammenheng mellom høyt inntak av kjøtt og kreft i tykk- og endetarm.

Salt er en sannsynlig medvirkende årsak til magekreft

Ett høyt inntak av sukker er koplet til økt risiko for overvekt.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet beskytter mot flere kreftformer hos både kvinner og menn. Dersom man bruker kroppen sin i arbeid eller fritid, minsker man risikoen for å få kreft

MS
http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nerve...-rad-6737.html

Noe av det viktigste du kan gjøre for å dempe plagene som MS gir og få sykdommen til å utvikle seg langsommere, er å opprettholde en god og sterk fysisk helse. Dette innebærer en sunn livsstil med riktig kosthold, fysisk trening, tilstrekkelig ro, stressreduksjon og nok søvn.
Flere undersøkelser har vist at et kosthold med økt mengde fiskeoljer, antioksidanter og tilskudd av vitaminer, og i tillegg mindre sukker og fett, har gunstig effekt ved MS. Se også kosthold ved MS.

For dere som ikke liker at det skriver om ME og MS i samme setninger burde ikke gå inn på denne linken:
http://www.menin.no/mambo/index.php?...&Itemid=57ADHD
http://www.forskning.no/artikler/200.../1205155673.72

Barn med atferdsproblemer kan få et bedre liv ved å legge om kostholdet. I et forskningsprosjekt kuttet 23 barn med ADHD-atferd ut alle melkeprodukter i ett år. Resultatet var økt konsentrasjon og mindre konflikter.
Gravide kvinner som røyker, drikker alkohol eller bruker narkotika har økt risiko for å få barn med ADHD.Bedre helse med nye kostråd:
http://nhi.no/livsstil-og-helse/nye-...lse-34906.html

Verdens helseorganisasjon anslår ifølge rapporten at 80 prosent av forekomsten av hjerteinfarkt og type 2-diabetes kan forebygges med endring i kostholdet, fysisk aktivitet og røykevaner.
Begrens inntaket av tilsatt sukker. Nesten halvparten av alle voksne spiser mer sukker enn anbefalt. For å kutte ned på sukkeret, bør du spise mindre søte kjeks, godterier og bakevarer, og drikke mindre saft, brus og nektar.

Utseende:
Akne: http://nhi.no/forside/raske-karbohyd...kne-36156.html

Dersom du plages med akne (kviser), kan det hjelpe å kutte ned på inntaket av mat og søtsaker med raske karbohydrater.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 15:25   #671
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, men alt med måte. Litt er ikke farlig. Kan ikke det være en konklusjon?

Dronningen er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 15:37   #672
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Dette var jo flere dagers jobb å komme gjennom, men jeg er faktisk oppriktig når jeg sier at jeg gjerne vil se hvordan du legger opp en uke mtp mat hos dere, Nip. Hva og hvor mye dere spiser og hvordan det fungerer rent generelt.
Jeg syns du er veldig fanatisk ut fra hvordan jeg leser deg i denne tråden, men jeg kan jo ta feil selvfølgelig.
Det er forresten ikke før nå i det siste at vi har middagsgjester stadig vekk, og her er det nå engang slik at vi sier ja dersom vi har nok mat, og vi endrer ikke middagsplanene for ungenes skyld.
Og selv om datteren i huset "elsker pannekaker" får hun kanskje det en gang i mnd, og det er nok mest stas i teorien, for hun spiser aldri mer enn 2 pannekaker, uansett hvordan jeg lager dem. Selv ikke hvetemelspannekakene med sukker på går det mer av.
Her hos oss er det forøvrig flere unger som jubler av å få grillspyd med kyllingfilet og div grønnsaker, mulig vi er heldige med naboungene.
Og fiskepinner i lompe er visst også fine greier.

GydaG er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 15:46   #673
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er viktig å skille barter og snørr her, altså å skille typiske livsstilssykdommer som f.eks diabetes 2 fra andre typer sykdommer hvor det er andre ting som spiller mye mer inn enn type kosthold. Ellers blir det litt som Anna Anka som knasket kyllingbrusk for å unngå kreft. Teorien var at haier er laget av brusk, haier får ikke kreft, ergo får man ikke kreft om man spiser brusk.

At redusert inntak av sukker, fett og kunstige tilsteningsstoffer har en positiv effekt på de fleste er vel hevet over enhver tvil, men som Dronningen sier: Alt med måte. Om man setter seg selv, og kanskje i samme slengen resten av familien, i kinkige situasjoner fordi man oppfattes som sær og vanskelig i matveien er det kanskje på tide å se litt rundt seg. Har et familiemedlem som jeg i det aller lengste unngår å invitere nettopp pga en tilsvarende problemstilling. Jeg gidder hvertfall ikke å dulle med voksne folk fulle av gode idéer. :Bånn ærlig og brutalt hensynsløs:

Sist redigert av Sonja Sockersöt : 28-04-11 kl 15:59.
Sonja Sockersöt er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 16:41   #674
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Dette var jo flere dagers jobb å komme gjennom, men jeg er faktisk oppriktig når jeg sier at jeg gjerne vil se hvordan du legger opp en uke mtp mat hos dere, Nip. Hva og hvor mye dere spiser og hvordan det fungerer rent generelt.
Jeg syns du er veldig fanatisk ut fra hvordan jeg leser deg i denne tråden, men jeg kan jo ta feil selvfølgelig.
Det er forresten ikke før nå i det siste at vi har middagsgjester stadig vekk, og her er det nå engang slik at vi sier ja dersom vi har nok mat, og vi endrer ikke middagsplanene for ungenes skyld.
Og selv om datteren i huset "elsker pannekaker" får hun kanskje det en gang i mnd, og det er nok mest stas i teorien, for hun spiser aldri mer enn 2 pannekaker, uansett hvordan jeg lager dem. Selv ikke hvetemelspannekakene med sukker på går det mer av.
Her hos oss er det forøvrig flere unger som jubler av å få grillspyd med kyllingfilet og div grønnsaker, mulig vi er heldige med naboungene.
Og fiskepinner i lompe er visst også fine greier.

Ikke noe komplisterte greier. Som sagt spiser sønnen min veldig vanlig mat, fordi samfunnet "tilsier" at det burde være sånn ellers blir man utafor, og vi også spiste jo mer vanlig før med posesupper, pannekaker, tacopose osv... (vi spiste riktignok endel sunnere fordi Vetle var allergisk mot egg og melk de første leveårene, nesten synd å si - men det var nesten positivt fordi jeg måtte lage mer mat fra bunnen av, selvom jeg ikke kunne det, det var enklere å holde han unna mye kaker og festligheter fordi alle vil jo gi barna godteri).

Vetle spiser som regel brødskrive/r eller fullkornsvelling til frokost, jeg pleier å sette frem litt oppskjært frukt/grønnsaker som spises litt av.

Skolematen er som regel grovt brød (hjemmelaget), polarbrød eller noen ganger lompe med vanlig pålegg (leverpostei, salami) også har jeg alltid grønnsaker eller frukt i.

SFO er jo vanlig SFO mat som jeg synes er så som så.

Middager er veldig varierte (kjøtt, fisk, sunn taco, sushi, grønnsaker). Lager som regel alltid fullkornsris, pasta eller sånn ekstra til Vetle.

Og kveldsmat kan være middagsrester, brød eller diverse.

Jeg synes han da har ett helt ok og normalt kosthold, selvom jeg skulle ønske å sende med han mer diverse mat i matboksen, ønske at han var mer ivrig på å prøve nye varianter av grøter osv. Han får innimellom vaffel på cafe, i helgene blir det som regel lørdagsgodt men svært sjelden brus.
Vi har aldri sjokoladepålegg, syltetøy er som som godteri, han kan få risgrøt til kveldsmat innimellom med litt sukker på osv... Vanskelig å skrive kort. Jeg kunne sikkert laget en plan om for kostholdet, hadde vært gøy om flere ble med på noe sånt forsåvidt...
Der jeg synes problemet ligger at f.eks hos pappan sin er det ofte nugatti til frokost, lørdagsgodteri og brus og som sønnen min sier der er det lørdag hele helgen (fredag-søndag), de kan ofte kjøpe pølse på veien både frem og tilbake i bilen, er det bursdag kommer det i tillegg til alt annet osv.. Og sånn er det når det er ferie, da er det lørdag hele uken. For meg er dette helt , vi også koser oss ekstra på ferie. Sist vi var i Trondheim noen dager på tur så ble det jo en ekstra is og kake på cafe, men alikevel så glemte vi godteri og ingen spørsmål om brus. Han får også nugatti når vi er på hotelltur, så lenge han også spiser god mat i tillegg.

Jeg synes det er synd at det er så vanskelig å lage mat som barn liker, fordi alle er så sære på sin måte, spesielt om det ikke er det jeg vil kalle "usunn mat". Nei, pannekaker (da snakker jeg om vanligste sorten, posevarianttype) er ikke noe farlig en gang i blandt, men den er fortsatt usunn og burde være mer type lørdagsmat enn hverdagsmat i mine øyne

I sverige i påsken nå så var det flere barn, så derav ble kostholdet litt "verre" enn jeg er vandt med, med mye mer pølser, ketchup, hamburger osv - og da er det ingen som passer på at de forsyner seg med litt ordentlig mat, i tillegg er det vanlig polarbrød med syltetøy fra flaske til lunsj, mens vetle egentlig ville fått grovt polarbrød med leverpostei og agurk (det fikk han jo også til flere måltider. Nå unngikk vi heldigvis brus og masse kaker der, det er jeg glad for.

Jeg synes Vetle har ett helt greit kosthold i hverdagen, jeg skulle gjerne ønsket at han var litt mer åpen for mye av det jeg spiser og at normalen var litt "bedre" så ikke han alltid er den med "kjip" matpakke fordi han ikke får loff med sjokoladepålegg på noen gang. MEN jeg synes det er uhorde vanskelig å ha det fordi det hele tiden dukker opp usunn mat overalt og da tenker jeg ikke på at han får i seg pannekaker en gang i uken, men at det fort blir ekstremt mye når han er hos pappan sin annenhver helg, når han er hos kamerater som serverer det jeg vil kalle usunn mat (gjerne middag uten særlig fullkorn eller grønnsaker), gjerne kjeks og kake til dessert og ingen frukt, så kommer alle feiringene som er på SFO, kamerater, påske, jul, sommeravslutninger, fotballavslutninger, ekstra hyggedager, 17. mai, når man er på ski skal man jo kose seg sies det, når man er på stranda skal man jo kose seg osv... Vi prøver å unngå mange av disse "uskrevne reglene" men det er vanskelig.
På kino er det jo bare godis som selges, lekeland osv, selvom jeg ofte har med noe mat og han bare får velge seg en popcorn f.eks så er det jo kjedelig om de andre både får brus, godteri og popcorn.

Bursdager feires jo ofte med pølse, kake, brus OG godtepose, og hadde det vært 1-2 i året, greit nok men Vetle blir ihvertfall invitert i rimelig mange, selvom han ofte er borte hos pappan sin og ikke får dratt.

Dette er sikkert langt og rotete og kanskje en dårlig forklaring, jeg får ta mitt eget kosthold senere, vet ikke om det gir noe svar på hva jeg tenker?

Jeg har som sagt ikke ment at jeg synes Vetle sitt kosthold er så bra som jeg skulle ønske, han spiser rimelig vanlig selvom de fleste synes det er sunt. Mulig de fleste i denne tråden (eller mange) er som meg og er mer opptatt enn normalen - for som jeg har prøvd å si så synes jeg det er utrolig mye dårlige opplevelser ute å går med kosthold. Jeg synes ikke det burde være sånn at på en vanlig hverdag i snowboardbakken sitter alle ungdommene å drikker brus, spiser enten vaffel eller godteri. Jeg synes det er trist at det ikke er normalt at man har med seg sunn og bra mat i bakken, at brus og godteri er lørdagsgodt - det har sklidd ut i å være kosemat veldig ofte. (vet ungdomstiden er ekstra ille). Samme som at man ser at alle som skal på datamessa kjøper med seg sinnsyke mengder med cola, redbull, pizza og smågodt - det burde nesten være forbudt i mine øyne

Jeg liker jo egentlig å skrive kort og enkelt men det fungerer jo ikke så... Noe mer om sønnen min sine kostholdsvaner dere ønsker?

Sist redigert av Nip : 28-04-11 kl 17:03.
Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 16:46   #675
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Jeg tror det er viktig å skille barter og snørr her, altså å skille typiske livsstilssykdommer som f.eks diabetes 2 fra andre typer sykdommer hvor det er andre ting som spiller mye mer inn enn type kosthold. Ellers blir det litt som Anna Anka som knasket kyllingbrusk for å unngå kreft. Teorien var at haier er laget av brusk, haier får ikke kreft, ergo får man ikke kreft om man spiser brusk.

At redusert inntak av sukker, fett og kunstige tilsteningsstoffer har en positiv effekt på de fleste er vel hevet over enhver tvil, men som Dronningen sier: Alt med måte. Om man setter seg selv, og kanskje i samme slengen resten av familien, i kinkige situasjoner fordi man oppfattes som sær og vanskelig i matveien er det kanskje på tide å se litt rundt seg. Har et familiemedlem som jeg i det aller lengste unngår å invitere nettopp pga en tilsvarende problemstilling. Jeg gidder hvertfall ikke å dulle med voksne folk fulle av gode idéer. :Bånn ærlig og brutalt hensynsløs:

Klart det finnes mange ekstremtilfeller, jeg er enig i at å knaske kyllingbrusk er å gå for langt i "sunnhetsveien" - det jeg prøver å poengtere er at jeg synes alle burde gå den veien - men ikke i nærheten av så langt som Anna Anka. Og jeg har heller ikke sagt at det er mange som bare sitter å spiser grandis og drikker øl og cola, det er jo ikke sånn at jeg tror det.

Jeg synes de fleste av ungene vi har på besøk er sære og vanskelige i matveien egentlig. Sønnen min er heldigvis langt ifra noe verre enn andre, han spiser gjerne mye usunn mat, men også mye sunn mat - men han er helt klart sær på sin måte han også. Klart det ikke er noe gøy, det er jo en av tingene jeg har prøvd å få frem i denne tråden at det burde jo ikke være sånn. I starten da han begynte å gå bort på besøk, spiste han det han fikk samme om det egentlig var ting han "ikke likte hjemme", men etter litt erfaring med at alle ungene er kjempe sære og ikke liker nesten noenting så har Vetle blitt særer borte på besøk også, desverre. Han har prøvd seg her hjemme med å si at han ikke liker salat og diverse i taco og bare vil ha kjøttdeig, mais og ost (som alle de andre på besøk her tar), så har jeg vært streng på det og gir klar beskjed (ikke foran kameratene) at han spiser som han har gjort før om han skal ha kamerater på besøk.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 17:07   #676
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva man er uenige om her altså, i alle fall er det du beskriver og det svært mange andre har skrevet i tråden før her vært rimelig på samme linje når det kommer til kostholdet virker det som.

Har jeg missa noe? Og hvordan man formulerer seg skal ikke jeg flisespikke på, men pussig nok har jeg vært både hissig og oppgitt underveis i innleggene dine, for nå å oppdage at vi ikke er på to forskjellige planeter allikevel.
Mulig jeg er svimeslått av lavt blodsukker altså, så jeg får vel steke pannekakemiddagen datteren ønska seg, og få i meg litt mat.

GydaG er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 17:11   #677
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Men det at unger plutselig "ikke liker" ting de før har spist er jo ikke akkurat noe nytt fenomen da. De plukker opp sånt over alt, og det er jo en del av det å vokse opp. Datteren min er i alle fall veldig sånn, putselig liker hun ikke det ene og plutselig liker hun ikke det andre, fordi xxx sier det er ekkelt.
Jeg syns i alle fall ikke det er noen krise at hun velger å prøve ut grenser på den måten, det er nemlig bare små innfall som ikke går ut over det alminnelige kostholdet vi har her uansett.

GydaG er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 19:06   #678
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

HI har fått ganske mye pes i denne tråden allerede, er det ikke litt unødvendig å fortsette å komme med stikk på denne måten så lenge etterpå?

Det var ment humoristisk, men jeg ser at det kom ut som ett i overkant sarkastisk stikk. Jeg tar det til etterretning.

Gammel 28-04-11, 19:20   #679
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg synes ikke det burde være sånn at på en vanlig hverdag i snowboardbakken sitter alle ungdommene å drikker brus, spiser enten vaffel eller godteri. Jeg synes det er trist at det ikke er normalt at man har med seg sunn og bra mat i bakken, at brus og godteri er lørdagsgodt - det har sklidd ut i å være kosemat veldig ofte. (vet ungdomstiden er ekstra ille). Samme som at man ser at alle som skal på datamessa kjøper med seg sinnsyke mengder med cola, redbull, pizza og smågodt - det burde nesten være forbudt i mine øyne

Det at ungdom spiser godteri, junk og drikker brus er ikke ensbetydende med at de ikke har et normalt og sunt kosthold hjemme altså. Jeg f.eks er oppvokst med et "normalt kosthold", grønnsaker til hvert måltid, godteri bare på lørdager osv. Og ville ha fått med meg matpakke hjemmefra til f.eks en dag i snowboardbakken. Men jeg ville garantert ha brukt penger på brus og godteri.

Éowyn er ikke aktiv  
Gammel 28-04-11, 19:58   #680
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Det jeg reagerer mest på i denne tråden, er den arrogante og fordømmende "jeg-vet-best" holdningen HI har (eller i det minste gir uttrykk for) for "alle andre" som har et kosthold som ikke når opp til HIs standard, og jeg klarer ikke la være å føle meg en anelse indignert. Litt som når Kari Jaquesson snakker om tjukke folk. Det er provoserende når lekfolk uttaler seg som om de var eksperter, og nekter å la seg snakke imot.

Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.