Sv: Pannekaker
Angst for hva ungen får i seg av usunn mat ... der har jeg vært. Det er ikke noe moro. Det føltes som om svigermor satt der og ga ungen min - den rene, lille, sunne kroppen som kun fikk det sunneste, friskeste, reneste å spise - ren gift i form av boller, krem og saft. Jeg trodde ungen skulle stryke med, bli syk, få adferdsvansker, i beste fall bli sykelig overvektig og pleietrengende resten av livet. Jeg er såpass blyg at jeg ikke er den som sier ting høyt, det kunne fort blitt ... æærrrr ... pinlig. Hadde jeg vært mindre blyg, ville svigermor fått høre det. I steden ble det til at vi ikke gikk så ofte på besøk, fordi (jeg følte at) det alltid var søtmat der.
Det var IKKE morsomt. Det var IKKE et sosialt sjakktrekk. Det var IKKE nødvendig.
Hvordan jeg kom meg over det er jeg ikke sikker på, men det gjorde jeg heldigvis. Mye koseligere å kunne glede seg over at ungen spiser, bygger opp sosial kompetanse og koser seg. Det er ikke gift - det er mat, tenker jeg om jeg kjenner at det begynner å bygge seg opp usunne tanker i hodet mitt om at barna ikke har godt av det. Vi spiser stort sett mat jeg regner som sunn hjemme, så om det blir litt partymat innimellom ... det er ikke noen stor krise for meg mer. Noen ganger kommer festene og søtmaten på rekke og rad, andre ganger går det lenger tid. Det er hverdagskosten, den man lærer å lage og å spise hjemme som er viktigst - det er mye mer av den.
(jeg kjenner deg jo ikke Nip, men jeg har lest hele tråden og det ser ut til at din frykt for usunn mat er litt større enn den reelle faren for hva moderat inntak av pannekaker gjør for helsetilstanden. Pannekaker utelukker f.eks. ikke fysisk aktivitet, kvalitetssøvn eller hygiene - ting som også er viktige for helsa)
|