Sv: Legalisering av narkotika?
Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.
Tja, om alle narkomane starter med alkohol, er jeg litt usikker på. Mange ungdommer starter rett på dop, være seg hasj eller piller i en eller annen form. I noen ungdomsmiljøer er "ettermiddagspartyer" ganske vanlig. De popper et par piller, har det kult og drar hjem til avtalt tid. Hjemme sitter foreldrene og synes de har så kjekk ungdom, de holder til og med innetidene.
En liten avsporing. 
Dette er også min erfaring. (Du glemte benzo. )
Min opplevelse er ikke som flere nevner at de som er i mot legalisering har som hovedargument at hasj fører rett til narkotika. Det er flere argumenter enn dette som framsettes, og som er viktigere.
Etter å ha jobbet noen år med rusavhengige (alt fra alkohol, piller/benzodiasepiner, hasj, amfetamin, "partydop", heroin osv. + metadon som reseptbelagt er lovlig) er de tilbakemeldingene jeg får om bivirkninger og avhengighet av hasj (og amfetamin) noe av det verste. Folk som har gått på heroin i ørten år og som har klart å slutte, sier at de ikke klarer å kvitte seg med "hasjdritten". Dette har gjort stort inntrykk på meg. Folk har injesert heroin i årevis, men klarer altså ikke slutte med hasj (og benzo). Ungdom som har brukt hasj en stund har sagt til meg "Du skulle bare visst hvor mange det er som bruker hasj i ungdomsmiljøet her i XXX, du hadde blitt sjokkert! Det er så skummelt at jeg nesten ikke tør tenke på det, særlig etter å ha erfart bivirkningene av hasjen selv". Mange av de jeg har møtt som bruker hasj blir tiltaksløse, gir faen, sover dårlig (og forsøker å medisinere søvnvanskene med hasj, slik at problemene blir enda større), får store psykiske problemer og går inn i psykoser (noen får også diagnosen schizofreni uten at vi helt vet høna/egget ifht hasj/scizofreni). Alkohol er farlig, men jeg synes ikke jeg helt ser de samme konsekvensene i møte folk som bruker hasj. Hasjen opplever jeg som mer psykisk skadelig, og jeg opplever at brukerne påvirkes i stor grad når de ikke ruser seg også. (Da særlig i ungdoms- og begynnerfasen.) Følgene blir gjerne større i ung alder, i og med at man som følge av bivirkningene f.eks dropper ut av skole - også eskalerer problemet videre. Det samme synes jeg ikke at jeg i like stor grad ser blant ungdom som drikker en del, der synes jeg ofte fysiske skader kommer i høyere alder - og de psykiske problemene blir ikke så raskt alvorlige. (Svært mange bruker rus som selvmedisinering, så da er psykisk utgangspunkt forskjellig - så man kan ikke uten videre sammenligne.) Dette er ikke ment som bagatellisering av alkohol, jeg vet og har sett at alkohol også er svært farlig og skadelig.
Dere får gjerne slå hverandre i hodet med argumenter og synsing, men dette er min erfaring ut i fra hva de jeg har hatt mye kontakt med har fortalt meg.