Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Sko i arv

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-11, 23:33   #21
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sko i arv

Sko som ikke er spesielt slitt arves glatt nedover i rekkene hos oss. Joggesko og vintersko slites vanligvis i filler første sesongen, så det har det ikke vært så mye gjenbruk av.

Å ikke kunne arve skinntøfler fordi de kan være skeivgått høres da helt absurd ut? Hvordan kan en milimeter med skinn bli skeivgått?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 00:11   #22
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg har tatt vare på de første vinterskoene ettersom han ikke har satt fotavtrykk i de (kunne ikke gå), ellers kastes skoene når han er ferdig med de.
Er veldig opptatt av ordentlige sko til barn ettersom jeg blant annet har en mor med deformerte føtter etter en barndom med arvede sko etter fire eldre søsken. Blir provosert av foreldre - og kanskje særlig mødre - som blåser av tusenvis av kroner på nye støvletter til seg selv, mens de sparer på fottøyet til sine håpefulle.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:27   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Å ikke kunne arve skinntøfler fordi de kan være skeivgått høres da helt absurd ut? Hvordan kan en milimeter med skinn bli skeivgått?

De aller fleste skinntøfler jeg har sett har fått kantene tråkket ned, enten på insiden eller utsiden. De er jo kanskje ikke formet slik at det er farlig for foten, men det kan fint være ubehagelig å f.eks. få en søm midt under foten, eller at det kjennes ut som de ramler av fordi den som har brukt dem før har tråkket dem ned anderledes enn nåværende bruker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:30   #24
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi ser an skoene før de arves. Nå er de eldste så store at de forbruker det over en lav sko ( ), men for 3-åringen har det blant annet vært sandaler og joggesko som har kunnet arves. Ja, og crocs fra niesene mine.

Gammel 03-05-11, 11:39   #25
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg synes det er i ferd med å ta helt av med forbruk og kasting av fullt brukelige ting. Her arves sko. Ingen har eller har fått problemer med føttene.

Det er vel ikke føttene det stort sett går utover med feil sko, det er vel ryggen. At man tråkker "feil" og ryggen blir belastet feil.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:37   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Er veldig opptatt av ordentlige sko til barn ettersom jeg blant annet har en mor med deformerte føtter etter en barndom med arvede sko etter fire eldre søsken. Blir provosert av foreldre - og kanskje særlig mødre - som blåser av tusenvis av kroner på nye støvletter til seg selv, mens de sparer på fottøyet til sine håpefulle.

Jo, men det er veldig forskjell på den gangen de hadde ett par sko og brukte det til alle barna til det ikke var filla igjen av dem, og å kaste sko til 800 kroner som kan knapt kan se er brukt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:43   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jo, men det er veldig forskjell på den gangen de hadde ett par sko og brukte det til alle barna til det ikke var filla igjen av dem, og å kaste sko til 800 kroner som kan knapt kan se er brukt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

Jepp. Det er også forskjell på å kjøpet et par sko til 1000 kroner til seg selv som man bruker omtrent resten av livet, og på sandaler som kanskje omtrent ikke er brukt den sesongen fordi barnet vokste ut av dem før regnet ga seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:45   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ikke sant.

Også er det stor forskjell på å bruke 1500 kroner på sko til seg selv, som kan tenkes å vare i årevis, og på å bruke penger på sko til unger, som kanskje kan bruke dem et år.

I forhold til det Geitrams skriver, så har jeg virkelig veldig lite dårlig samvittighet for å bruke penger på dyrere sko til meg selv enn til ungene. Jeg har mine sko både tre, fire og syv sesonger før jeg har slitt dem ut, mens ungenes sko knapt varer sommeren over. Jeg er temmelig sikker på at de aller fleste av mine skopar har en lavere "pris pr. måned" enn det ungenes sko har.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:49   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, bare for å ha sagt det - jeg har alltid kjøpt gode sko til barna. Men jeg gadd ikke kaste dyre sko som var helt fine og svært lite slitt, hvis lillebroren kunne overta dem, bare fordi de "skal være nye".

De har fått bøttevis av nye sko alle fire, men om det en sjelden gang var noen som kunne brukes av en til så hadde jeg ingen skrupler med det.

Gammel 03-05-11, 13:33   #30
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i huset er det tydeleg forskjell på kva som kan arves, og kva som går i søpla. Rett og slett fordi begge sliter kolossalt på sko og klær brukt i forbindelse med leik. Lillesøster har snart slitt ut vårens første par joggesko, og storesøster ligger hakk i hel.
Men andre sko arves uten problem.

Men kaster dere sko altå? Sko som er heile og fine, og ikkje skal arves, går til innsamling her. Spesielt vintersko. Mulig det er litt dobbeltmoral at fattige kan bruka dei, men ikkje mine eigne barn. Men eg tenker at brukte, varme er bedre enn ingenting.

Gammel 03-05-11, 13:42   #31
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Men kaster dere sko altå? Sko som er heile og fine, og ikkje skal arves, går til innsamling her. Spesielt vintersko. Mulig det er litt dobbeltmoral at fattige kan bruka dei, men ikkje mine eigne barn. Men eg tenker at brukte, varme er bedre enn ingenting.

Sko som er hele og fine arves av lillesøster eller gis bort.

Sko som ikke er egnet for arv kastes. Fretex får neppe omsetning på joggesko som er grå av søle, oppripet på tåen og nedtråkket bak. Utslitte sko blir ikke sendt til fattige barn i andre land; de må Fretex betale for å kaste.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 13:43   #32
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Vi kaster også de som ikke er egnet for videre bruk.

Gammel 03-05-11, 21:53   #33
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Nei, jeg gir skoene til innsamling til Ukraina. Det er da sko som er for små, men som langt fra er utslitt.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 00:23   #34
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har masse fine sko å gi bort, alt goretex og fint brukt. Hvor kan jeg henvende meg i bergen? Utenom fretex? Og spørmål: jeg tar ut sålene i vinterskoen og erstatter med ullsåle, de burde de vel egentlig være greie å arve? Til en femåring.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 00:53   #35
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sandaler, skisko og pensko arves, pluss bomkjøpene som ble brukt én gang før de var for små. Brukssko arves ikke. Jeg gikk selv endel i arvesko som barn, det var grusomt, de gnagde overalt og de satt helt feil på foten min.

Gammel 05-05-11, 10:26   #36
lavendeldrøm
Fullverdig medlem

Medlem siden: May 2011
lavendeldrøm har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er tilhenger av å gi barna nye sko. Med unntak av pensko, badesko og skisko som flere andre nevner. Føttene er noe av det viktigste vi har. Og etter å ha solgt Ecco sko selv tidligere, så klarer jeg ikke helt å legge det til side. Det er ikke sikkert det blir noe problem, men jeg er ikke villig til å ta sjansen med mine barn. Så i alle fall så lenge vi har muligheten så vil jeg ikke la skoene gå i arv, og heller ikke kjøpe dårlige sko.

lavendeldrøm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:40   #37
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Her blir finsko spart på, og sikkert visse andre sko som knapt har rukket å bli brukt, men ellers kommer jeg til å være nøye på hva som går i arv og ikke. Lakkskoene fra jul kom aldri så langt som til å bli gått i, for hun nektet å ha dem på seg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.