|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
etterpåklokest
|
- Mødre holder jentene unna teknologi-Mødre holder jentene unna teknologi, er tittelen på en artikkel hos Teknisk Ukeblad: http://www.tu.no/jobb/article284668.ece. Det presenteres ikke forskningsresultater, kun personlig synsing. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prematurmamma
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg kan ikke snakke for andre enn meg selv her, selvsagt, men jeg synes det er viktig at alle barn får tilgang til digitale verktøy fra de er små. Samfunnet blir mer og mer "datafisert", og det å komme på ungdomsskolen og ikke vite hvordan en pc fungerer, eller ikke klare å f.eks sette på en dvd selv holder ikke i 2011. Begge mine barn, både gutten og jenta, har fått tilgang til pc og diverse andre tekniske duppeditter fra de har vært små. Malin var ikke to år engang da hun hadde full kontroll på å styre en datamus, og Leo er en racer på iphone/ipad og playstation move. Her spilles det både data, playstation 3, nintendo ds, og diverse spill på iphone osv. For meg er det viktig at de blir kjent (og fortroelige) med å bruke tekniske greier, og at disse verktøyene blir en naturlig del av både skolegang og lek. Selvsagt balansert med fysisk lek ute osv. Det har heller aldri falt meg inn at Malin skal verken nektes å prøve noe, eller oppfordres til andre ting.
|
|
|
|
#3 |
|
Hertuginne
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg sitter med samme inntrykk, men sliter litt med å formulere meg uten å gå rett i "kaller du meg en dårlig mor"-fella.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Samme her. Nå er jo både jeg og mannen (som dere) veldig opptatt av tekniske duppeditter selv, så da er det jo "enklere" for oss å videreføre dette til ungene, men jeg synes det er viktig at de får kjennskap til det området fra tidlig av. Jeg og mannen min likestiller ungene 100 % når det kommer til sånt, jeg synes det høres helt merkelig ut at jenter blir holdt tilbake på det området?
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiMitt inntrykk fra min datter og hennes venner er at de er oppegående på teknologi, men at de finner større glede i å surfe på nett, ordne med mobiltelefon, DS og iPod og sånt fremfor å drive mye med dataspill/TV-spill som krever konsoll etc. JEg syns de har en god balanse mellom teknologiaktiviteter og annen lek
|
|
|
#6 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg har bare døtre og kan derfor ikke forskjellsbehandle gutter og jenter hjemme. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiSånn "sett utenfra" siden jeg bare har gutt, er det jo mer rosa og stæsj og klin i butikkene å kjøpe til jentene enn det er å kjøpe til guttene. Bare se på forskjellen i "jentelego" og "guttelego". Der gutta sitter med teknolego og lager kompliserte ting, skal jentene sitte med rosa dukkehus og dille med små rosa og gule biter, ikke bygge noe. Guttesykler har ørti gir mens jentesykler har 3, kanskje 5 hvis man er heldig. Hvor stort er ikke markedet i såkalt "guttevennlige" dataspill kontra det jentene evt sitter med osv. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg tror nok fortsatt tendensen er at det er guttene som driver med sånne ting som gjør at de etter hvert begynner å mekke på datamaskinene sine. Det synes jeg er synd. :går hjem og lærer døtrene unix-kommandoer:
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Re: - Mødre holder jentene unna teknologiArtikkelen er tendensiøs og vanskelig å ta seriøst. Men hvis man ser bort fra det og ser på hva folk sier om jenter og gutter, tror jeg det er noe i det. Ikke at jenter nektes dataspill, det blir for dumt. Men jeg hører ganske ofte at "du vet, hun er jo jente så hun er jo mer interressert i <insert typisk jenteinterresse>. Vi forventer at ungene ter seg forskjellig ut fra kjønn og lekebutikker er veldig kjønnsdelte. Det er også teknologiverdenen for barn. Jeg tror helt sikkert at denne kulturforskjellen fra tidlige barneår motvirker at jenter blir ingeniører og gutter sykepleiere, men å si at dette er fordi mødre ikke kjøper dataspill til jentene blir for enkelt. Det kan imidlertid være et element av at mødre holder igjen og fedre er for tekniske leker, og at fedrene i større grad vinner frem når barnet er en gutt. Men det er også synsing
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiMitt inntrykk er at gutter leker mer med teknologileker enn jenter når de begynner på skolen. Jeg fikk skikkelig "kaller du meg en god mor?
|
|
|
#11 |
|
<*(((<
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg får ikke helt tak i hvorfor det er spesielt mødrene artikkelen mener at forskjellsbehandler, jeg er rimelig sikker på at det i så fall gjelder fedrene også. (Har jeg kjøpt bilbane til jentene mine enda? Nei. Hadde jeg gjort det for lengst om de var gutter? Det skal du jammen meg ikke se bort i fra. :datapunkt: (Men de får leke masse med iPaden og Wii da, det må da telle for noe.))
|
|
|
#12 |
|
Tidsklemma
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiNå har nå jeg bare gutter, så litt vanskelig å uttale seg.
|
|
|
|
#13 |
|
tradisjonell figur
|
Du sa omtrent det samme som jeg hadde tenkt. Faktisk ganske irriterende at om noe går på skakke, så er det mødrenes feil (mødre som "gruppe" altså) - mens en far som tar ansvar og bruker tid med egne unger; åguddameg så utroooolig omsorgsfull han er, wow, fantastisk, osv..
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg er veldig enig i det artikkelen sier men synes det blir altfor enkelt å legge skylden på mødre. Det er et sammensatt og komplekst problem som handler om kjønnsroller og mye annet.
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiDe fleste damer er ikke her inne.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Marianne Løken er en av Norges ledende forskere på akkurat dette, så uttalelsene hennes er nok fundert på mer enn bare synsing. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Borte
|
Tja, min mann (og jeg) har kjøpt bilbane (Scalectrix - skikkelige greier), radiostyrt byggesettbil (fra norwegian modellers), elektrisk gitar med forsterker og mye annet til datteren vår som kanskje er mer tradisjonelle gutteleker. Hun syns jo det er gøy, men det er ikke så gøy som for eksempel Top Model.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Hvis det er zhu zhu pets han sikter til, så kaller ikke jeg det teknologiske leketøy altså. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
etterpåklokest
|
Nei da, men jeg kjenner ganske mange damer fra forskjellige miljøer, ikke bare teknologifrelste studievenninner, og kan virkelig ikke komme på noen som "holder jentene unna teknologi" fordi de mener døtrene ikke har noen interesse av det. (Jeg kan derimot komme på et par fedre, uten at jeg skal trekke noen konklusjoner på det grunnlaget |
|
|
|
![]() |
|
|