|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#862 |
|
Passiv
|
Sv: PannekakerJeg bruker ikke alltid sukker i tomatgreier, nei. Som regel ikke faktisk. Jeg foretrekker å la det koke til søtsmaken kommer fra selve tomaten om jeg har mulighet. Men i tomatsuppa så har jeg i et par klyper sukker siden den skal gå fort (sorterer under junkfood her i huset) og er myntet mest på ungene. |
|
|
#863 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: PannekakerJeg bruker ikke noe sukker i noe tomatgreier, først og fremst siden jeg ikke tåler det, men jeg tror ikke jeg gjorde det før heller. I tomatsuppe kan jeg forestille meg at det er godt, det har jeg faktisk ikke lagd enda (fortsatt ikke barn på utsiden, hehe). Men i andre tomatbaserte sauser og supper går det veldig fint uten, synes jeg.
|
|
|
#864 |
|
Live and let live
|
Sv: Pannekaker
Jeg oppdaget det med sukker i den mest stabile lavkarbo-perioden i livet mitt. Jeg spiste ikke engang frukt på den tiden, så jeg spiste ikke noe søtt. Det rundet rett og slett av smaken og gjorde den rundere. (Men nå ser jeg at det skrives at det bare kan koke lenge, og det er vel det HP gjør med tomatsupper og gryter som han lager, for han har ikke i noe, og de smaker godt når jeg tenker meg om. Det er bare jeg som alltid er så sent ute i siste liten når jeg skal lage mat, og ikke har tid til å la det koke inn så lenge. )
Men kanskje det kan være et tips å ta med seg i forhold til unger? De bruker mye lengre tid på å lære å avgifte bitterstoffene i maten enn vi gjør, så maten smaker mye bitrere for dem enn oss. Så da kan et tips være å ha en klype med sukker i. Eller, som vi har sett over, la det koke ekstra lenge. Det er jo greit å plukke med seg slike tips på veien også, sånn når barna ikke vil ha, hva som kan gjøres for å se om de da liker det. Du kan jo bruke splenda for den del. (Det er vel det som er i den sukkerfrie ketsjupen, og det fungerer jo bra.)
|
|
#865 |
|
Passiv
|
Sv: PannekakerAltså - sånn rent kroppskjemisk så tror jeg ikke det er noen forskjell på å la tomatene koke og på å ha i litt sukker altså. Det som skjer når det koker lenge er jo også at den glykemiske indeksen endrer seg. |
|
|
#866 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det handler vel også litt om hva man er vandt med for barn også tror jeg, selvom de kanskje opplever smaker anderledes enn oss. De fleste synes jo det meste er best med sukker på, desverre. |
|
|
|
|
#867 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerBroren min takket nei til mat hos alle andre da han var liten.
|
|
#868 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
At han visste at han ikke likte hjemmelaget tomatsuppe tyder jo på at han har blitt servert noe annet enn Toro hjemme også |
|
|
|
|
#869 |
|
Det var ingen av dem som sa at de ikke likte tomatsuppe? |
|
|
|
|
#870 |
|
Har diplom
Du sa jo det her?
|
|
|
|
|
#871 |
|
Hjemmelaget var det han ikke likte |
|
|
|
|
#872 |
|
Har diplom
Sv: PannekakerPoenget mitt var bare at hvis han visste at han ikke likte hjemmelaget, så må han jo ha fått det før. Altså kan det hende han har fått det hjemme, og at de ikke spiser bare toro. |
|
|
|
|
#873 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerJeg må bare si, barn KAN være kresne selv om de får all slags mat hjemme altså!! Det betyr ikke at alle barn som er kresene ikke blir tilbudt annet enn Toro eller søppel mat. Vi er alle forskjellig også når det kommer til smak.
|
|
|
#874 |
|
etterpåklokest
|
Hvor lenge må det koke da? |
|
|
|
|
#875 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerOg mange barn, når de er hos andre, så sier de ofte de ikke liker. De er usikre på hvordan det smaker. Og i frykt for ikke å like, sier de, jeg liker ikke....! Det betyr heller ikke at de ikke får det hjemme.
|
|
|
#876 |
|
|
.. men det er ikke et "kanskje", så vidt jeg vet (ah, men jeg har ingen kilder) er det et etablert fakta at barn smaker annerledes enn voksne, at ting er bitrere, og da er det jo ikke spesielt merkelig at barn gjerne vil ha på mer sukker enn voksne ser "behovet" for. |
|
|
|
|
#878 |
|
etterpåklokest
|
Jeg tviler ikke på at det blir ekstra godt. |
|
|
|
|
#879 |
|
maler
|
God tomatsaus må lages i litt opplag og fryses.
|
|
#880 |
|
Sv: PannekakerVetle fikk kun nudler til middag borte i dag og sjokoladekake, bare for å holde dere oppdatert, ikke pannekaker - men samme type middag... |
|
|
![]() |
| Emneord |
| ugler |
|
|