Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-11, 15:43   #861
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Og til slutt en kilo pepper, antar jeg?

Eller var det omvendt?

Gammel 05-05-11, 15:58   #862
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bruker ikke alltid sukker i tomatgreier, nei. Som regel ikke faktisk. Jeg foretrekker å la det koke til søtsmaken kommer fra selve tomaten om jeg har mulighet. Men i tomatsuppa så har jeg i et par klyper sukker siden den skal gå fort (sorterer under junkfood her i huset) og er myntet mest på ungene.

Gammel 05-05-11, 16:32   #863
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ikke noe sukker i noe tomatgreier, først og fremst siden jeg ikke tåler det, men jeg tror ikke jeg gjorde det før heller. I tomatsuppe kan jeg forestille meg at det er godt, det har jeg faktisk ikke lagd enda (fortsatt ikke barn på utsiden, hehe). Men i andre tomatbaserte sauser og supper går det veldig fint uten, synes jeg.

Gammel 05-05-11, 16:40   #864
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg synes ikke jeg trenger sukker for å få frem mye smaker eller runde av, men vet jo at mye inneholder sukker, derfor liker jeg det meste laget fra bunnen av så jeg slipper. Jeg tror de fleste er vandt med det, derfor "trenger" man det...

Jeg oppdaget det med sukker i den mest stabile lavkarbo-perioden i livet mitt. Jeg spiste ikke engang frukt på den tiden, så jeg spiste ikke noe søtt. Det rundet rett og slett av smaken og gjorde den rundere. (Men nå ser jeg at det skrives at det bare kan koke lenge, og det er vel det HP gjør med tomatsupper og gryter som han lager, for han har ikke i noe, og de smaker godt når jeg tenker meg om. Det er bare jeg som alltid er så sent ute i siste liten når jeg skal lage mat, og ikke har tid til å la det koke inn så lenge. )

Alikevel så trenger ikke jeg det for at jeg skal synes maten skal smake godt.

Men kanskje det kan være et tips å ta med seg i forhold til unger? De bruker mye lengre tid på å lære å avgifte bitterstoffene i maten enn vi gjør, så maten smaker mye bitrere for dem enn oss. Så da kan et tips være å ha en klype med sukker i. Eller, som vi har sett over, la det koke ekstra lenge. Det er jo greit å plukke med seg slike tips på veien også, sånn når barna ikke vil ha, hva som kan gjøres for å se om de da liker det. Du kan jo bruke splenda for den del. (Det er vel det som er i den sukkerfrie ketsjupen, og det fungerer jo bra.)

Gammel 05-05-11, 17:03   #865
Slettet bruker
Passiv

Standard

Altså - sånn rent kroppskjemisk så tror jeg ikke det er noen forskjell på å la tomatene koke og på å ha i litt sukker altså. Det som skjer når det koker lenge er jo også at den glykemiske indeksen endrer seg.

Gammel 05-05-11, 18:01   #866
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg oppdaget det med sukker i den mest stabile lavkarbo-perioden i livet mitt. Jeg spiste ikke engang frukt på den tiden, så jeg spiste ikke noe søtt. Det rundet rett og slett av smaken og gjorde den rundere. (Men nå ser jeg at det skrives at det bare kan koke lenge, og det er vel det HP gjør med tomatsupper og gryter som han lager, for han har ikke i noe, og de smaker godt når jeg tenker meg om. Det er bare jeg som alltid er så sent ute i siste liten når jeg skal lage mat, og ikke har tid til å la det koke inn så lenge. )

Men kanskje det kan være et tips å ta med seg i forhold til unger? De bruker mye lengre tid på å lære å avgifte bitterstoffene i maten enn vi gjør, så maten smaker mye bitrere for dem enn oss. Så da kan et tips være å ha en klype med sukker i. Eller, som vi har sett over, la det koke ekstra lenge. Det er jo greit å plukke med seg slike tips på veien også, sånn når barna ikke vil ha, hva som kan gjøres for å se om de da liker det. Du kan jo bruke splenda for den del. (Det er vel det som er i den sukkerfrie ketsjupen, og det fungerer jo bra.)

Det handler vel også litt om hva man er vandt med for barn også tror jeg, selvom de kanskje opplever smaker anderledes enn oss. De fleste synes jo det meste er best med sukker på, desverre.

Vetle + 2 av de andre spiste jo tomatsuppen uten å si noe som helst. En likte jo ikke hjemmelaget tomatsuppe som han sa, en virket skeptisk men svarte høflig at han ikke ville ha den og han siste liker svært lite mat (han er her ofte og de har nok ett veldig annet kosthold). Jeg skal helt klart få kokt den lenger neste gang

Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 18:15   #867
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Broren min takket nei til mat hos alle andre da han var liten.
Nei takk, vi har mat heime, svarte han alltid. Hjemme hos oss hadde vi fisk 3-4 dager i uka (ikke nødvendigvis pga av at det er sunt, men det var billig og tilgjengelig). Konklusjon: man kan ikke anta noe om andres kosthold ut i fra det man observerer når barn er på besøk.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 18:36   #868
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det handler vel også litt om hva man er vandt med for barn også tror jeg, selvom de kanskje opplever smaker anderledes enn oss. De fleste synes jo det meste er best med sukker på, desverre.

Vetle + 2 av de andre spiste jo tomatsuppen uten å si noe som helst. En likte jo ikke hjemmelaget tomatsuppe som han sa, en virket skeptisk men svarte høflig at han ikke ville ha den og han siste liker svært lite mat (han er her ofte og de har nok ett veldig annet kosthold). Jeg skal helt klart få kokt den lenger neste gang

At han visste at han ikke likte hjemmelaget tomatsuppe tyder jo på at han har blitt servert noe annet enn Toro hjemme også

Noen barn er kresne, sånn er det bare. Liker de ikke maten kan de få en brødskive, sånn er regelen her (for mine egne også).

Neket er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 18:45   #869
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

At han visste at han ikke likte hjemmelaget tomatsuppe tyder jo på at han har blitt servert noe annet enn Toro hjemme også

Noen barn er kresne, sånn er det bare. Liker de ikke maten kan de få en brødskive, sånn er regelen her (for mine egne også).

Det var ingen av dem som sa at de ikke likte tomatsuppe?

Ja, jeg tilbyr som regel noe frukt, brød eller sånn om de ikke liker noe av maten. Nå spiste alle pannekakene + at de fikk masse spennnende frukt/grønnsaker/nøtter/fiskekaker til sen lunsj når de kom hjem

Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 18:48   #870
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det var ingen av dem som sa at de ikke likte tomatsuppe?

Du sa jo det her?

Neket er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 19:21   #871
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Du sa jo det her?

Hjemmelaget var det han ikke likte Vetle har fått tomatsuppe hos han kameraten før og pannekaker. Så det var vel heller sånn at det kun er Toro sin han liker

Nip er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 19:24   #872
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Poenget mitt var bare at hvis han visste at han ikke likte hjemmelaget, så må han jo ha fått det før. Altså kan det hende han har fått det hjemme, og at de ikke spiser bare toro.

Men det spiller ingen rolle for meg altså.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 19:27   #873
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg må bare si, barn KAN være kresne selv om de får all slags mat hjemme altså!! Det betyr ikke at alle barn som er kresene ikke blir tilbudt annet enn Toro eller søppel mat. Vi er alle forskjellig også når det kommer til smak.
Jeg mener vi har medfødet "forskjellige" smaksløker. Mine 3 har fått omtrent det samme hele veien, men de liker vidt forskjellige ting. Totalt oppfatter jeg det som de spiser det meste og er "ikke kresne" unger. Men, de liker ikke det samme. Alle har liksom hver sin greie de helst vil slippe.
Naturlig del av det å være barn, mener jeg.

Grøten er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 19:28   #874
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg bruker ikke alltid sukker i tomatgreier, nei. Som regel ikke faktisk. Jeg foretrekker å la det koke til søtsmaken kommer fra selve tomaten om jeg har mulighet. Men i tomatsuppa så har jeg i et par klyper sukker siden den skal gå fort (sorterer under junkfood her i huset) og er myntet mest på ungene.

Hvor lenge må det koke da?

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 19:29   #875
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Og mange barn, når de er hos andre, så sier de ofte de ikke liker. De er usikre på hvordan det smaker. Og i frykt for ikke å like, sier de, jeg liker ikke....! Det betyr heller ikke at de ikke får det hjemme.
Men det skjønner sikkert du også, bare jeg som oppfatter det du skriver litt feil. ?

Grøten er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 19:31   #876
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.. men det er ikke et "kanskje", så vidt jeg vet (ah, men jeg har ingen kilder) er det et etablert fakta at barn smaker annerledes enn voksne, at ting er bitrere, og da er det jo ikke spesielt merkelig at barn gjerne vil ha på mer sukker enn voksne ser "behovet" for.

(Morsmelk er jo også supersøtt, så at det fortsatt er søtt som er favorittsmaken for småkidsa er ikke spesielt pussig.)

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 20:34   #877
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hvor lenge må det koke da?

Jeg lar lasagnesausen koke et par timer jeg altså. Men jeg vet ikke om det må stå så lenge. Det bare var så lenge det skulle stå da jeg lærte å lage det.

Gammel 05-05-11, 21:06   #878
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg lar lasagnesausen koke et par timer jeg altså. Men jeg vet ikke om det må stå så lenge. Det bare var så lenge det skulle stå da jeg lærte å lage det.

Jeg tviler ikke på at det blir ekstra godt. Men det blir ikke direkte hverdagsmat, når steketida og hviletid kommer i tillegg.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 05-05-11, 21:08   #879
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg tviler ikke på at det blir ekstra godt. Men det blir ikke direkte hverdagsmat, når steketida og hviletid kommer i tillegg.

God tomatsaus må lages i litt opplag og fryses.

Gammel 05-05-11, 21:30   #880
Nip

Standard

Vetle fikk kun nudler til middag borte i dag og sjokoladekake, bare for å holde dere oppdatert, ikke pannekaker - men samme type middag...

Nip er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.