|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Epikur
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Jeg er uenig, jeg mener matte og musikk er veldig likt. 10 % (max) talent og resten hardt arbeid.
|
|
|
#62 |
|
Søt og rar
|
Det kan godt stemme, at talentandelen er liten sammenlignet med resten.
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har et betydelig talent på å se orden i store strukturer og elefanthukommelse, og dessuten en iboende ekstrem trang til å utvide strukturer for å se om de har grenseverdier hvor de ikke virker lenger eller blir ustabile. Det tilskriver jeg at jeg har anlegg for matte. Jeg aner ingenting om hvilke farger som passer sammen eller hva slags skjerf som er pent på ulike folk. Det tilskriver jeg en total mangel på estetiske anlegg. |
|
|
|
#64 |
|
Søt og rar
|
Jeg var en som var flink i alt, sånn sett skilte ikke matte seg ut som et "talentfag" på vitnemålet. Imidlertid ga lite arbeid med matte stor uttelling karaktermessig, mens arbeidet jeg la ned i øvrige fag var langt mer omfattende.
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg aner ikke hva min datter har talent for. Hun er ikke tre mnd gammel. Jeg vet ikke hva min sønn har talent for heller. De er små.
|
|
|
#66 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror fortsatt at ønsket om å forstå i mange tilfeller ligger til grunn for å bli god i matte. Jeg observerte en venninne på videregående en gang, hun var ikke god i matte. Hun gjorde en oppgave, sjekket fasiten som viste at hun hadde gjort feil. Hun trakk på skuldrene og konkluderte med at hun ikke skjønte dette. Hvis jeg fikk annet svar enn fasiten ga jeg meg ikke før jeg fikk samme svar og oppgaven var forstått. Og dermed lærte jeg. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Tidsklemma
|
Der er jeg veldig enig med deg.
|
|
|
|
#68 |
|
Søt og rar
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det med å sette opp et ratio for talent/arbeid er gjerne mest aktuelt for personer som er veldig dyktige i ett eller annet - enten det dreier seg om musikk, idrett eller noe annet.
|
|
|
#69 |
|
flisespikker
|
Ja, det tror jeg også. :matematiker: Det er veldig ofte det å skjønne konseptene som er den egentlige jobben - i alle fall inntil man kommer ganske langt opp i gradene. Skjønner man ikke brøk, eller prosent, eller variabler, eller matriser, så kan det ta fryktelig mye arbeid for å forstå hvordan man regner med dem - mens hvis man raskt har forståelse for hvordan disse tingene virker, så er det ofte ganske innlysende hvordan man skal regne.
|
|
|
#70 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror at mange kan bli flinke i matte. Mange fler enn hva det kanskje er, men jeg tror mange gir opp tidlig fordi interessen er der ikke. Og forståelsen sitter kanskje litt lenger inne enn hos andre.
|
|
|
|
#71 |
|
Bedreviter
|
Jeg er på ingen måte uenig i det altså. Jeg bare hevder at de som er flinke i matematikk også ofte er flinke i andre fag også. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Matte er forøvrig begge økonomene her i huset sterke i, vi har bare endt opp med å bruke det i en annen retning enn realfag.
|
|
|
#73 |
|
Bedreviter
|
Jeg har alltid tenkt på økonomi som en form for realfag. Er det ikke det? |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Tidsklemma
|
Ja kanskje det? Selv har jeg alltid hatt sansen for realfag, men språkfag har virkelig ikke vært mitt felt.
|
|
|
|
#75 |
|
Off the map.
|
Vanskelig spørsmål - og jeg står oppi noe av det samme selv. Nå hadde ikke jeg bare 6-ere, selv om potensialet nok var der, men var i hvertfall skoleflink. Jeg hadde samme fag som deg, men ramlet ut av en skikkelig utdanning etter videregående. Har mange fag fra universitet og høyskole totalt uten mål og mening.
|
|
|
#76 |
|
Tidsklemma
|
Tror faktisk ikke det regnes som det. Økonomi matte er en helt annen type matte enn ingeniørmatte
|
|
|
|
#77 |
|
Epikur
|
Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Er det mulig å ikke skjønne brøk eller prosentregning? :liker matlagning og shopping:
|
|
|
#78 |
|
Leser
|
Å, man kan åpenbart like å shoppe uten å kunne matematikk. bm "Luksusfella"
|
|
|
#79 |
|
Bedreviter
|
Ja, det er fullt ut mulig. Akkurat som det er mulig å være nedlatende og ufin på nett uten å mene det. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Off the map.
|
Oi - dette er som å lese om min. Hun greier ikke å hoppe tau for å hoppe tau, det må være regler, regler, regler. Helt siden hun var to har dette pågått med tallrekker. 12, 10, 9, 8, 6, 5,4 ,2 fulgte med oss i mange år. Klatre opp 12 trinn på en klatregreie, så 10, så 9 osv. Det er alderen til barna i mormor og de 8 ungene.
|
![]() |
|
|