Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fikk Bin Laden som fortjent?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-11, 12:04   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fikk Bin Laden som fortjent?

Hvis du mener nei, må du få hodet ditt undersøkt.

Men, altså, jeg har ikke satt meg sånn übergrundig inn i dette, jeg har lest litt her og der, hovedsaklig nettaviser, men gikk de amerikanske soldatene inn i huset for å drepe eller arrestere?

Jeg skjønte såpass at Obama er veldig stolt over at det var amerikanske styrker som sto bak drapet, for dette nevnte han i annenhver setning i talen sin til folket.

Gammel 09-05-11, 12:10   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?

Obama har vel sagt at målet var å få ham i retten. Om det var målet i praksis kan sikkert være en annen sak. Jeg har kun sett den første talen hans, ikke intervjuet på 60 minutes.

Personlig er jeg i mot dødsstraff, og jeg synes også at det kan framstå som en for mild straff på sett og vis. Samtidig er jeg litt ambivalent, og føler vel egentlig ikke så voldsomt engasjement verken den ene eller andre veien uten å kjenne til litt flere detaljer i saken.

Gammel 09-05-11, 12:14   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er irrelevant i akkurat denne saken om han fikk som fortjent eller ikke. Jeg vet ikke om det er mulig å få som fortjent når man har brukt livet sitt som terrorleder. Det er et viktigere spørsmål hvorvidt dette tjente saken eller ikke tenker jeg. Og der er jeg usikker.

Gammel 09-05-11, 12:18   #4
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig enig med Katta....

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 12:20   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er drap aldri greit, så jeg ville foretrukket en løsning hvor han ble stilt for retten. Jeg innser at dette ikke alltid er mulig, men jeg vil aldri synes at han fikk som fortjent. Livstid i fengsel hadde vært en bedre løsning, synes jeg.

Gammel 09-05-11, 12:31   #6
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Han fikk sikkert som fortjent, men jeg er heller ikke overbegeistra for dødsstraff/drap som løsning for å ordne opp...
Nå har vel ikke Bin Laden akkurat meldt seg frivillig, så rettssak var vel ganske vanskelig å få gjennomført. Men jeg tenker litt på de som må gjøre jobben med å kverke folk; føles det mindre vondt og problematisk å kverke noen bare fordi de har fortjent det?

Jeg er som Katta sier, usikker på om det tjener saken...

Gammel 09-05-11, 12:36   #7
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

For meg er drap aldri greit, så jeg ville foretrukket en løsning hvor han ble stilt for retten. Jeg innser at dette ikke alltid er mulig, men jeg vil aldri synes at han fikk som fortjent. Livstid i fengsel hadde vært en bedre løsning, synes jeg.

Veldig enig.

Er betenkt når det gjelder hvilke reaksjoner som kanskje vil komme. Er vel flere som nå ønsker å hevne drapet.

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 12:50   #8
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen som vet hvor gammel Osama ble?
"ser han for meg med nyfarga skjegg"

Gammel 09-05-11, 14:35   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig

Gammel 09-05-11, 14:40   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig. Selv om det har vært drap jeg har vært mer opprørt over...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 14:42   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Enig.

Jeg syns hele greia er litt rar, hvis de fikk så liten motstand kunne de jo fanget han i stedet for å skyte. Men spist er spist osv. Fint for Obama, da, jeg regner med at amerikanere flest er fornøyd med resultatet (generalisering? Jeg?).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 14:55   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Han ble 54 år gammel.

Jeg er der Katta er. Jeg er veldig spent på etterspillene i denne saken, for jeg tror det vil få følger av at han ble henrettet på måten han ble.

Jeg tror nok ikke hevngjerrigheten hadde vært like stor dersom de hadde tatt han til fange og fengslet han for livstid, men hevnsanksjoner tror jeg det ville blitt uansett. Spørsmålet er om fremgangsmåten som ble brukt her trigget hans tilhengere ytterligere.

Gammel 09-05-11, 14:55   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Han fikk vel ikke som fortjent, for en mann som han skulle fått en streng og hard straff, som han fikk føle på kroppen. Men samtidig så tror jeg det hadde blitt bråk om han satt i arrest hos USA. Er redd sterke og onde makter hadde gjort alt de kunne for å fått han fri da.

Godt mulig de sterke og onde makter vil hevne dette også, men alt i alt så tror jeg ikke det er så negativt at han er død.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 14:58   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

53.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 15:03   #15
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig i at drap ikke er greit, men i dette tilfellet tror jeg det er det eneste alternativet. Om en så sterk leder som Bin Laden hadde endt opp i et fengsel kan jeg se for meg ganske fæle terror- og gisselsituasjoner som ledd i å forhandle Bin Laden ut av fangenskap.

Gammel 09-05-11, 15:16   #16
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg er der Katta er. Jeg er veldig spent på etterspillene i denne saken, for jeg tror det vil få følger av at han ble henrettet på måten han ble.

Jeg tror nok ikke hevngjerrigheten hadde vært like stor dersom de hadde tatt han til fange og fengslet han for livstid, men hevnsanksjoner tror jeg det ville blitt uansett. Spørsmålet er om fremgangsmåten som ble brukt her trigget hans tilhengere ytterligere.

Her er jeg også. Jeg synes ikke målet helliget midlet i dette tilfellet. Ihvertfall ikke ut fra det lille jeg vet om saken. Jeg er redd denne henrettelsen uten rettsak bare bidrar til økt rekruttering til terrornettverk, på litt sikt.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-11, 15:25   #17
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Å sette Bin Laden i fengsel tror jeg ville skapt mange komplikasjoner - og nye terrorangrep for å få han satt fri så lenge han var i fangenskap.....

Prinsipielt mener jeg såklart at det burde ha vært en rettsak. Akkurat i dette tilfelle har man imidlertid en meget spesiell person, som samtidig har tatt på seg "ansvaret" i utgangspunktet. En rettsak ville vært en propagandamaskin for Al-Qaida, Taliban osv. og strengt tatt kunne skapt veldig mange problemer og økt fokus rundt det, som igjen hadde nok ført til en større rekuttering "for saken" enn det å bare "bli ferdig med saken".

Det er på en måte ikke rett det som har blitt gjort, men samtidig var det nok på mange måter det enkleste og beste....

Gammel 09-05-11, 15:36   #18
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns svært sjelden at folk "får som fortjent" egentlig. Om det var riktig eller galt er jo noe annet, men fortjent ... nei, det syns jeg blir teit. Kanskje er det en slags rettferdighet i det, men det er jammen urettferdig at den rettferdigheten og "å få som fortjent" ikke gjelder for alle. Barn mister foreldrene sine, foreldre mister barna sine - det er ikke det minste rettferdig. Men så skal liksom rettferdigheten gjelde for lederen av en terrororganisasjon? Og så skal det også kanskje være rettferdig at han har bodd i en diger villa, mens de han har ledet har sprengt seg selv og andre i lufta? Atta, hæ?

Så jeg syns det er helt hårreisende å snakke om rettferdighet. Men de har jo en annen retorikk i junaiten

Gammel 09-05-11, 15:51   #19
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Alt i alt var kanskje måten det skjedde på et best mulig alternativ. Livstid i fengsel var aldri et alternativ all den tid USA har dødsstraff, så ved at han faller under "skuddveksling" sparer nok det amerikanske samfunnet seg for mange belastninger i form av opprør, demonstrasjoner, kostnader osv. Ikke minst unngår man at Bin Laden blir sittende som martyr i et fengsel i åresvis. Begravelse til sjøs = genialt, en grav tilhengerne kunne valfarte til er nok ikke helt hva amerikanerne ser for seg. Nei, jeg tror ikke meningen noensinne var å ta ham i live, og han fikk ikke som fortjent. Han hadde fortjent å bli stilt for retten og konfrontert med sine forbrytelser, og deretter fått den uunngåelige dødsdommen (uten at jeg er for dødsstraff altså, men det er USA som skal dømme, ikke jeg).

Gammel 09-05-11, 16:59   #20
Left
Passiv

Standard

Jeg er nok enig med Blondie her. Drap er aldri greit.
Jeg klarer ikke helt å hisse meg veldig opp over det heller, men jeg synes ikke noe om dødsstraff.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.