|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Fikk Bin Laden som fortjent?Hvis du mener nei, må du få hodet ditt undersøkt.
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Obama har vel sagt at målet var å få ham i retten. Om det var målet i praksis kan sikkert være en annen sak. Jeg har kun sett den første talen hans, ikke intervjuet på 60 minutes.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Jeg synes det er irrelevant i akkurat denne saken om han fikk som fortjent eller ikke. Jeg vet ikke om det er mulig å få som fortjent når man har brukt livet sitt som terrorleder. Det er et viktigere spørsmål hvorvidt dette tjente saken eller ikke tenker jeg. Og der er jeg usikker.
|
|
|
#4 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Veldig enig med Katta.... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ctrl+z
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?For meg er drap aldri greit, så jeg ville foretrukket en løsning hvor han ble stilt for retten. Jeg innser at dette ikke alltid er mulig, men jeg vil aldri synes at han fikk som fortjent. Livstid i fengsel hadde vært en bedre løsning, synes jeg.
|
|
|
#6 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Han fikk sikkert som fortjent, men jeg er heller ikke overbegeistra for dødsstraff/drap som løsning for å ordne opp...
|
|
|
#7 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() |
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?
Veldig enig. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Noen som vet hvor gammel Osama ble?
|
|
|
|
#9 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. Selv om det har vært drap jeg har vært mer opprørt over... |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
~~~~~~~
|
Han ble 54 år gammel.
|
|
|
#13 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Han fikk vel ikke som fortjent, for en mann som han skulle fått en streng og hard straff, som han fikk føle på kroppen. Men samtidig så tror jeg det hadde blitt bråk om han satt i arrest hos USA. Er redd sterke og onde makter hadde gjort alt de kunne for å fått han fri da.
|
|
|
#15 |
|
Trøtt
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Jeg er enig i at drap ikke er greit, men i dette tilfellet tror jeg det er det eneste alternativet. Om en så sterk leder som Bin Laden hadde endt opp i et fengsel kan jeg se for meg ganske fæle terror- og gisselsituasjoner som ledd i å forhandle Bin Laden ut av fangenskap.
|
|
|
#16 |
|
Vaklende
|
Her er jeg også. Jeg synes ikke målet helliget midlet i dette tilfellet. Ihvertfall ikke ut fra det lille jeg vet om saken. Jeg er redd denne henrettelsen uten rettsak bare bidrar til økt rekruttering til terrornettverk, på litt sikt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Å sette Bin Laden i fengsel tror jeg ville skapt mange komplikasjoner - og nye terrorangrep for å få han satt fri så lenge han var i fangenskap.....
|
|
|
#18 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Jeg syns svært sjelden at folk "får som fortjent" egentlig. Om det var riktig eller galt er jo noe annet, men fortjent ... nei, det syns jeg blir teit. Kanskje er det en slags rettferdighet i det, men det er jammen urettferdig at den rettferdigheten og "å få som fortjent" ikke gjelder for alle. Barn mister foreldrene sine, foreldre mister barna sine - det er ikke det minste rettferdig. Men så skal liksom rettferdigheten gjelde for lederen av en terrororganisasjon? Og så skal det også kanskje være rettferdig at han har bodd i en diger villa, mens de han har ledet har sprengt seg selv og andre i lufta? Atta, hæ?
|
|
|
#19 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Alt i alt var kanskje måten det skjedde på et best mulig alternativ. Livstid i fengsel var aldri et alternativ all den tid USA har dødsstraff, så ved at han faller under "skuddveksling" sparer nok det amerikanske samfunnet seg for mange belastninger i form av opprør, demonstrasjoner, kostnader osv. Ikke minst unngår man at Bin Laden blir sittende som martyr i et fengsel i åresvis. Begravelse til sjøs = genialt, en grav tilhengerne kunne valfarte til er nok ikke helt hva amerikanerne ser for seg. Nei, jeg tror ikke meningen noensinne var å ta ham i live, og han fikk ikke som fortjent. Han hadde fortjent å bli stilt for retten og konfrontert med sine forbrytelser, og deretter fått den uunngåelige dødsdommen (uten at jeg er for dødsstraff altså, men det er USA som skal dømme, ikke jeg).
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Jeg er nok enig med Blondie her. Drap er aldri greit. |
|
![]() |
|
|