Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

HASTER Vaniljesukker vs. vaniljeessens

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-11, 10:33   #1
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

HASTER Vaniljesukker vs. vaniljeessens

Når det står 1 ts vaniljesukker i oppskriften, kan jeg da bruke 1 ts vaniljeessens i stedenfor? Eller skal jeg bruke mer/mindre av vaniljeessensen?

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:34   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HASTER Vaniljesukker vs. vaniljeessens

Essens?

Jeg vet ikke om jeg ville brukt essens i det hele tatt.

Ekstrakt ville jeg brukt uten å blunke, men ikke essens.

Gammel 11-05-11, 10:40   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Nei, det hadde heg ikke gjort. Heller droppet det. Å erstatte det med ekte vanilje - det hadde jeg gjort!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:42   #4
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Essens?

Jeg vet ikke om jeg ville brukt essens i det hele tatt.

Ekstrakt ville jeg brukt uten å blunke, men ikke essens.

Ok, men jeg har ikke ekstrakt. Hvor får man evnt. kjøpe det? Til ettertid, tenkte jeg.

Jeg har ekte vaniljepulver, kjøpt på helsekost. Vet du eller noen hvor mye man skal bruke av det når det står i oppskriften 1 ts vaniljesukker, eller skal man bare bruke samme mengde?

Gammel 11-05-11, 10:42   #5
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Nei, det hadde heg ikke gjort. Heller droppet det. Å erstatte det med ekte vanilje - det hadde jeg gjort!

Samme mengde ekte vanilje?

Gammel 11-05-11, 10:43   #6
Ema

Ema sin avatar

Standard

Jeg har en 11-åring i hus og baker som bare det. Bursdagsfeiring i ettermiddag.

Gammel 11-05-11, 10:45   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaniljesukker er ikke like sterkt som vaniljepulver eller vaniljeekstrakt. Essens ville jeg ikke brukt. Vaniljepulver ville jeg tatt ca 2/3 av mengden vaniljesukker som står i oppskriften.

Greia med vanilje er at det er vanskelig å gjøre helt feil, det smaker godt uansett. Vaniljen virker ikke inn på kjemien i oppskriften på noe vis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:48   #8
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Når jeg kjøper ekte vanilje bruker jeg hele stanga like så godt. Selv om det kanskje teknisk er mer enn fir 1 ts vaniljesukker. Men spørs hva man lager, da. I noen ting er det kanskje ikke ok med de svarte vaniljefrøene heller, mens andre ganger er det et pluss fordi man ser det er ekte vanilje. Man kan jo lage vaniljesukker selv også med stang. Blir bedre enn med smaksstoffet vanillin, som vel egentlig er et treprodukt.

Lykke til med kaker og bursdag!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:48   #9
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vaniljesukker er ikke like sterkt som vaniljepulver eller vaniljeekstrakt. Essens ville jeg ikke brukt. Vaniljepulver ville jeg tatt ca 2/3 av mengden vaniljesukker som står i oppskriften.

Greia med vanilje er at det er vanskelig å gjøre helt feil, det smaker godt uansett. Vaniljen virker ikke inn på kjemien i oppskriften på noe vis.

Ok, takk for svar. Da baker jeg bare videre og bruker ekte vanilje.

Gammel 11-05-11, 10:49   #10
Ema

Ema sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Når jeg kjøper ekte vanilje bruker jeg hele stanga like så godt. Selv om det kanskje teknisk er mer enn fir 1 ts vaniljesukker. Men spørs hva man lager, da. I noen ting er det kanskje ikke ok med de svarte vaniljefrøene heller, mens andre ganger er det et pluss fordi man ser det er ekte vanilje. Man kan jo lage vaniljesukker selv også med stang. Blir bedre enn med smaksstoffet vanillin, som vel egentlig er et treprodukt.

Lykke til med kaker og bursdag!

Takk.

Gammel 11-05-11, 10:53   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ema, her.

Ok, men jeg har ikke ekstrakt. Hvor får man evnt. kjøpe det? Til ettertid, tenkte jeg.

Jeg har ekte vaniljepulver, kjøpt på helsekost. Vet du eller noen hvor mye man skal bruke av det når det står i oppskriften 1 ts vaniljesukker, eller skal man bare bruke samme mengde?

En ørliten klype, 1/8 teskje, kanskje? Det er jo MYE bedre enn essens og vaniljesukker. Bare kast essensen, den ødelegger god mat. Vaniljepulver er som ekstrakt i pulverform.

Gammel 11-05-11, 12:32   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Avsporing - kor får ein tak i ekstrakt? Eg har aldri funne det!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 15:30   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Man har to typer, den ene er alkoholbasert vaniljeekstrakt, type Nielsen-Massey

Den får du kjøpt på ebay, og forskjellige nettbutikker. Lett å få tak i.
Smaker godt altså og er en ren ekstrakt.

Men! Denne! Denne er gull. Denne er best. Bedre enn ekte vaniljepulver, bedre enn stang.

Det er egentlig ekte vaniljepulver oppløst i sukkerløsning og det gir mye heftigere smak enn vaniljepulver/frø og alkoholbasert vaniljeekstrakt.
For de av oss som har eggeallergikere så vil litt ekte vanilje som dette gi en rund smak i de fleste bakverk/pannekaker/vafler/whatever som gjør at det kjennes ut som at det er egg i.
Den har de innimellom på bakeshop.no og innimellom på specialkoebmanden.dk

Gammel 11-05-11, 16:00   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Det lager du lett selv. 2 vaniljestenger som splittes og legges i en liten glassflaske med 2 1/2 dl sprit, jeg liker best å bruke 60 %, men svakere kan brukes, og f. eks rom. La stå i noen uker, og vips, klart til bruk. Hvis man bruker vanlig sprit kan den godt smaksettes med litt rom.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 23:08   #15
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Ah, her var den noen gode tips jeg skal ta med meg! Jeg bruker stort sett vaniljestang eller vaniljesukker, men f.eks. i smoothie slenger jeg i en dråpe essens eller fem. Har forøvrig et glass med sukker jeg slenger oppi "restene" fra vaniljestengene jeg bruker. Bedre enn ferdig vaniljesukker synes jeg.

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.