![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Baby Led Weaning-metodenJeg innser, om enn litt sent, at ungen min rett og slett ikke liker grøt eller moset mat. Fruktmos går greit, sannsynligvis fordi det smaker godt nok til at han tåler konsistensen. Har prøvd tre forskjellige typer grøt, med samme resultat hver gang.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 11-05-11 kl 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Baby Led Weaning-metoden...! Jeg har aldri hørt at det er en metode, men det er omtrent hva vi har gjort her hjemme. Det meste får smakes på, og er det noe som ikke passer (for sterkt eller for salt), lukes det vekk og det som er ok av det som er klart blir tilbudt i passende biter med passe temperatur. Minsta mi var veldig kresen, og laaaaang og tynn - men når hun fikk "velge" og gjøre som oss andre med bordet ble plutselig mat helt supert. De andre tre har vært matvrak i utgangspunktet, så jeg har ikke det helt store sammenlikningsgrunnlaget
![]() |
#3 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenJeg følger heller ikke spesifikt BLW-metoden, men det blir nå noenlunde slik ut fra hvordan vi gjør det. Her startet vi i grunnen med de samme matvarene som vi spiser, bortsett fra ting som er for salt, er for lite eller av andre grunner ikke egner seg for så små babyer (spinat, rå gulerot eller andre harde grønnsaker, halvfabrikata, ect). Grønnsakene de har fått har vært kokt/dampet slik at de lettere får til å gnage av mindre biter. Vi har også fjernet skallet av f eks druer og epler siden det kan bli litt i glatteste laget (både å holde og å holde styr på inni munnen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenHer får frøkna fast føde tre ganger om dagen: Lunsj, middag og kvelds. Vi startet fosiktig med grøt, men oppdaget raskt at hun liker brødbiter best. Hun får brød (uten skorpe) med pålegg som: leverpostei, banan eller prim med jern i. Hun spiser av og til det vi har til middag og hun liker ikke finmoset mat så jeg må passe på å ikke mose for mye. De gangene hun får ferdigkjøpt mat i glass kjøper jeg et som er for litt eldre barn.
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Baby Led Weaning-metoden
Vi har brukt BLW i større eller mindre grad til minsten. Han ble servert "håndstore" biter helt fra innføring av fast føde da han var seks måneder. Det anbefales å vente til barna selv viser interesse for å føre ting til munnen og viser interesse for mat.
![]() |
![]() |
#6 |
|
Alt er jo en metode i disse dager, selv om dette i mitt hode bare er sunn fornuft. Jeg orker ikke styre med den mosingen når babyen helt klart foretrekker å spise selv. Han har fått en god del i babysafe feederen sin, og da legger jeg den foran han, og han griper den selv. Samme med tutekoppen sin, han tar den selv med begge hender og drikker. Hender han bommer litt på munnen så den kommer skjevt, men jeg er imponert over hvor fort han fikk dreisen på det.
Det har jeg allerede prøvd, og det gikk greit i begynnelsen, men nå er det full stopp igjen. Har prøvd å tilsette banan, bana/avokado, eple/kanel, eple/fersken, eple og blåbær.
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenJeg kjente ikke til prinsippet, men gjennomførte dette i praksis med knerten. Han var en sånn unge som ikke ville ha moset mat. Han protesterte på alt og ville bare ha pupp. Ved en feiltakelse fikk han snappet til seg en halv kotelett da han var 9 måneder gammel. Ungen koste seg glugg i hjel. Han sugde, gangde og tygde med de få tennene han hadde. På et eller annet vis fikk han i seg mat også.
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenMinsten her er nå grøtlei og han får brødskive i terninger, poteter, kjøttkaker, kokte grønnsaker osv osv grovmoset med gaffel. Vi mater han til han ikke er utsultet lenger, så sitter han og griser og stapper i munnen selv. Lykkelig liten mann og måltidsroen er gjeninnført.
![]() |
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenKnøttliten har fått tilgang til alt vi har spist, så fremt det ikke har vært for salt og alt det der, men det tok lang tid før hun klarte å håndtere biter. Hun hamstret bare alt i munnen, og så satt det halvveis i halsen.
![]() |
#10 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenEt tips: ligg unna epler og sånt. Det er lett å sette i halsen. Og det gjelder også M&M i en skål og nachos!
![]() |
#11 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenVi praktiserte dette med den minste. Jeg startet dog litt forsiktig, med f.eks. kokt brokkoli som hun sugde på, og utvidet etter hvert. Havrefras ga jeg, husker jeg. Det var fint for finmotorikken. Jeg husker ikke når hun begynte med brødskiver, rundt 8 måneder kanskje, og da fikk hun en halv skive. Grøt spiste hun når hun fikk spise selv. Jeg satt ved siden av med egen skje og lurte inn litt mat innimellom. Til å begynne med får de ikke i seg så mye mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Hadde planer om å begynne med M&M eller nachos nei.
Uten melk eller? Ble det ikke tørt?
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenJada, et kokt eple er jo noe helt annet.
![]() |
#15 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenOg en ting til: Å la babyen spise selv sammen med de andre under måltidet er ikke bare sosialt og kjekt for barnet. Det er også veldig praktisk for de voksne som får spise noenlunde i fred. Alle samles til et hyggelig måltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() |
#17 |
![]() Sv: Baby Led Weaning-metodenJeg er superglad i blw. Eller det jeg tror er blw, jeg har jo ikke lest så mye om det, mest praktisert. Som de fleste andre så er det noe man gjør og så oppdager at det finnes en betegnelse på.
![]() |
#18 |
|
Og gris og søl!
![]() |
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette var noe av det vi oppfattet som mest positivt også. Både fornøyd unge som følte seg inkludert og matro for oss andre.
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
|
|