Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fikk Bin Laden som fortjent?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-11, 10:51   #41
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?

Nei, ingen fortjener å dø. Hverken på den ene eller den andre måten.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 10:56   #42
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dette er vel ikke noen sivil sak som har endt med dødsstraff uten rettegang. Dette blir mer som i en krig hvor man tar livet av fienden. Man arresterer jo ikke soldater i krig heller. (Tror jeg. )

Og en bin Laden i fangenskap i vesten ville blitt en Nelson Mandela for ytterliggående terrorister - bare minus pasifismen. Det kunne ikke ha gått.

Til sist så har bin Laden påtatt seg ansvaret for terroraksjoner med store dødsfall. Det er ikke slik at saker der gjerningsmannen har påtatt seg ansvaret ender i rettssaker hvor skylden skal prøves såvidt jeg vet - om man nå skulle hatt en rettssak på fyren.

Jeg vil vel tro at Geneve-konvensjonen sier at man ikke skal drepe soldater som er ubevepnet normalt sett..... Man kan vel imidlertid si at Bin Laden nok har enda lavere repsekt for eventuelle slike avtaler....

Gammel 11-05-11, 11:04   #43
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Jeg vil vel tro at Geneve-konvensjonen sier at man ikke skal drepe soldater som er ubevepnet normalt sett..... Man kan vel imidlertid si at Bin Laden nok har enda lavere repsekt for eventuelle slike avtaler....

Det blir vel i såfall et definisjonsspørsmål - hvor sikre kunne soldatene være på at Osama var ubevæpnet - og hvor lang tid kunne de bruke på å finne det ut?

Jeg understreker at jeg ikke har sett filmklippene, det er mulig at det er fullstendig åpenbart at mannen var ubevæpnet. Men i utgangspunktet så ville jeg ha handlet som om jeg møtte en farlig mann, med farlige venner, og som soldat ville jeg hatt kort tid på meg til å vurdere faren og ta en avgjørelse. Vanligvis er jeg relativt kritisk til USA's innsats som verdenspoliti, men akkurat her har jeg i grunn stor sympati med hvordan dette endte.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 11:06   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det gjør det fortsatt ikke greit å avlive han av bekvemmelighets hensyn....

Gammel 11-05-11, 11:56   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han brukte vel et menneske som skjold (hvis man skal tro propagandaen da), og det stiller vel noenlunde likt med å være bevæpnet? Ikke var det vel på det rene at han ikke var bevæpnet heller?

Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 11:57   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, ingen fortjener å dø. Hverken på den ene eller den andre måten.

Da blir det jo sabla fullt her etterhvert altså.

Forøvrig er jeg ikke enig. Det er igrunnen folk både her og der man gladelig kunne skutt i morgen for min del. :ærlig:

Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 22:06   #47
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Forøvrig er jeg ikke enig. Det er igrunnen folk både her og der man gladelig kunne skutt i morgen for min del. :ærlig:

Ja, man må vel nesten få dø av naturlige årsaker ja

Ellers er vi nok uenige ja, jeg er motstander av dødsstraff, uansett!

Gammel 11-05-11, 23:06   #48
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tenkt litt på dette, og støtter vel dette egentlig.

Men dødsstraff som straff er så endelig, og det vil alltid være fare for at man dømmer gal person, da kan man aldri gjøre om igjen. Derfor vil jeg nok fortsatt være motstander mot dødsstraff i praksis.

Men i tilfellet Osama Bin Laden, var det vel neppe særlig tvil om skyldspørsmålet?

Gammel 11-05-11, 23:33   #49
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

I den situasjonen soldatene var i er jeg temmelig sikker på at de gjorde som de hadde fått beskjed om. Navy Seals er så profesonelle at hadde de fått ordre om å ta ham i live, ville de gjort det. USA hadde brukt 10 år og 100 milliarder dollar på å jakte ned mannen, den mest omfattende menneskejakten noen sinne. Å skyte ham der og da ville i det minste være et godkjent resultat for USA. For det første gjorde de en operasjon i Pakistan uten pakistansk viten eller godkjennelse. Hva om en arrestasjon av Bin Laden hadde gått galt, at Pakistan hadde satt seg på bakføttene? At navy seals kom ut av huset med Bin Laden, og der sto den pakistanske hæren og ventet på å få overta? Jeg tør ikke tenke på hvordan et slikt scenario kunne utspilt seg, så selv om jeg er imot dødsstraff prisnipielt, så var dette en såpass vanskelig situasjon at jeg velger å ikke hisse meg opp over likvidasjonen, spesielt siden det alternative utfallet, uansett hva det ville blitt, ikke ville være noe bedre.

Gammel 12-05-11, 21:40   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har tenkt litt på dette, og støtter vel dette egentlig.

Men dødsstraff som straff er så endelig, og det vil alltid være fare for at man dømmer gal person, da kan man aldri gjøre om igjen. Derfor vil jeg nok fortsatt være motstander mot dødsstraff i praksis.

Men i tilfellet Osama Bin Laden, var det vel neppe særlig tvil om skyldspørsmålet?

Jeg er der jeg også. Jeg vil aldri stemme for å få dødsstraff i landet vårt eller på noe vis medvirke til dødsstraff ellers.

Men når jeg kjenner etter hva jeg føler så føler jeg at det er et og annet eksempel aka Fritzl og sånn hvor jeg ikke hadde sett det som et problem i det hele tatt.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.