|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
can-jur
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Nei, ingen fortjener å dø. Hverken på den ene eller den andre måten.
|
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?
Jeg vil vel tro at Geneve-konvensjonen sier at man ikke skal drepe soldater som er ubevepnet normalt sett..... Man kan vel imidlertid si at Bin Laden nok har enda lavere repsekt for eventuelle slike avtaler....
|
|
|
#43 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir vel i såfall et definisjonsspørsmål - hvor sikre kunne soldatene være på at Osama var ubevæpnet - og hvor lang tid kunne de bruke på å finne det ut? |
|
|
|
|
|
#44 |
|
can-jur
|
Det gjør det fortsatt ikke greit å avlive han av bekvemmelighets hensyn....
|
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?Han brukte vel et menneske som skjold (hvis man skal tro propagandaen da), og det stiller vel noenlunde likt med å være bevæpnet? Ikke var det vel på det rene at han ikke var bevæpnet heller? |
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Da blir det jo sabla fullt her etterhvert altså. |
|
|
|
#47 |
|
can-jur
|
Ja, man må vel nesten få dø av naturlige årsaker ja
|
|
|
|
#48 |
|
Off the map.
|
|
|
|
#49 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Fikk Bin Laden som fortjent?I den situasjonen soldatene var i er jeg temmelig sikker på at de gjorde som de hadde fått beskjed om. Navy Seals er så profesonelle at hadde de fått ordre om å ta ham i live, ville de gjort det. USA hadde brukt 10 år og 100 milliarder dollar på å jakte ned mannen, den mest omfattende menneskejakten noen sinne. Å skyte ham der og da ville i det minste være et godkjent resultat for USA. For det første gjorde de en operasjon i Pakistan uten pakistansk viten eller godkjennelse. Hva om en arrestasjon av Bin Laden hadde gått galt, at Pakistan hadde satt seg på bakføttene? At navy seals kom ut av huset med Bin Laden, og der sto den pakistanske hæren og ventet på å få overta? Jeg tør ikke tenke på hvordan et slikt scenario kunne utspilt seg, så selv om jeg er imot dødsstraff prisnipielt, så var dette en såpass vanskelig situasjon at jeg velger å ikke hisse meg opp over likvidasjonen, spesielt siden det alternative utfallet, uansett hva det ville blitt, ikke ville være noe bedre.
|
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
|
|
![]() |