Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffes med syre i øynene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-11, 15:50   #41
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffes med syre i øynene

Jeg tror ikke at fengsel behøver å være så veldig skremmende for forbrytern, jeg tror ikke det har noe særlig effekt utover å gjøre de gale galere og de farlige farligere, men jeg tror på en rettferdig rettsgang, og på strengere strafferammer (og dommere som tør å benytte seg av de!) når det gjelder drapsmenn som ikke bør ferdes ute blant folk.

Gammel 13-05-11, 15:53   #42
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi straffer ikke folk i Norge med et hevn-aspekt. I alle fall ikke offisielt. Straffen skal være avskrekkende, rehabiliterende og forebyggende. At hevn ikke skal være del av rettssystemet betyr ikke at det ikke skal straffes.

Det er ikke uvanlig for privatpersoner å ønske seg hevn, men jeg synes ikke det hører noe sted hjemme i en moderne rettsstat å straffe for å hevne seg på forbryteren.

Gammel 13-05-11, 15:58   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi straffer ikke folk i Norge med et hevn-aspekt. I alle fall ikke offisielt. Straffen skal være avskrekkende, rehabiliterende og forebyggende. At hevn ikke skal være del av rettssystemet betyr ikke at det ikke skal straffes.

Det er ikke uten grunn at domstolene skal være uavhengige - både fra politikere og fornærmede.

Å, sånn ja. Da skjønner jeg hva du mener.

Jeg lurer stadig på hvordan man kan unngå forbrytelser, siden jeg synes straffesystemet vi har i mange tilfeller ikke er brukandes som annet enn hevn. All den tid folk begår lovbrudd om og om og om igjen så virker det jo ikke tilstrekkelig avskrekkende eller forebyggende, og igrunnen heller ikke så rehabiliterende. Det hadde vært fint med noe som fungerte bedre.

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 16:02   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

All den tid folk begår lovbrudd om og om og om igjen så virker det jo ikke tilstrekkelig avskrekkende eller forebyggende, og igrunnen heller ikke så rehabiliterende. Det hadde vært fint med noe som fungerte bedre.

Jeg har generelt mest tro på forebygging, og da ikke gjennom å skremme folk fra å bli forbrytere, men gjennom å legge inn ressursene på psykisk helsevern, barnevern, skole og så videre. Straff virker muligens avskrekkende på "hvitsnippforbrytere", men neppe i særlig grad på dem som i større og mindre grad har havnet utenfor samfunnet. Et viss snev av "oppreisning for offeret" er kanskje ikke helt det samme som hevn, og jeg kan se poenget der for en del typer forbrytelser (kanskje helst overgrep). Rehabilitering er jeg også veldig for når det gjelder nettopp den gruppen som har havnet utenfor sosialt og økonomisk sett, men jeg vet ikke nok om det til å si noe om hva som virker og på hvilke grupper det virker best.

Gammel 13-05-11, 16:04   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er forebygging jeg også lander på hver gang. Både i forhold til kriminalitet og i forhold til rus.

Også ser jeg på hva man kan få av ressurser til sånt, og innser at det er liten, om kanskje ingen, bevegelse.

Svar med sitat
Gammel 13-05-11, 16:07   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Også ser jeg på hva man kan få av ressurser til sånt, og innser at det er liten, om kanskje ingen, bevegelse.

Ja, det er ille. Det er en ikke uvanlig oppfatning at man ikke skal bedrive "snillisme" overfor folk som har vært så frekke at de har blitt narkomane og/eller kriminelle, men at man heller skal være streng og hard. Og det kan man jo mene så mye man vil, jeg mener helt moralsk, men det virker jo ikke. (Hadde det enda virket, så hadde kanskje til og med dødsstraffdebatten vært mer av en utfordring. )

Gammel 13-05-11, 16:11   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepps. Sålenge det får vokse opp unger som ingen hjelper når det går skeis så vil det fortsette å produseres innbyggere til samfunnet som ikke greier å funke innenfor normene. Og det lønner seg jo ikke, men vi gjør det sånn likevel.

Jeg synes determittvalg.no sitt slagord er bra: Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.