|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligen
Men altså, Amelie. Om det er et hus du har veldig lyst på, så er det jo greit å gjøre en fornuftig vurdering over eventuelle negative faktorer:
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenIkke noe magnetisk felt fra stasjonen så langt unna, nei. Men om høyspentsiden kommer inn til stasjonen tvers over hagen deres og det er snakk om de høyeste spenningene så kan dere risikere stråling. |
|
|
|
#23 |
|
maler
|
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenHvis det er her dere vil bo lenge, spiller videresalg mindre rolle. Stråling kan du glemme med mindre det som SF skriver går ledninger nærmere huset enn stasjonen ligger, jeg vil ikke tro du hører noe heller såpass langt unna.
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenSånn for å presisere - jeg sa ikke noe om Radon. Det er ikke fordi det ikke er vesentlig, det er kun fordi jeg ikke vet noen verdens ting om det. |
|
|
|
#25 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligen200 meter fra kraftstasjon skal ikke innebære noen risiko. Jeg har ikke sett det dokumentert at 20 meter fra kraftstasjon betyr noe heller. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenJeg bor 200 meter fra en kraftstasjon (altså en kraftstasjon der vannkraft blir til strøm, ikke en trafostasjon). Vi har ingen støyproblemer. Det har man heller ikke om man står rett ved siden av kraftstasjonen. Det har vært målinger mtp stråling her og det var heller ikke unormalt høyt. Høyspentlinjene som går ut fra kraftstasjonen ligger i jord, så de merker vi heller ikke noe av. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenRadon-problematikken er vel også litt avhengig av husets konstruksjon - er det betongflate på bakkenivå, eller er det åpenrom mellom grunn og betongfundament?
|
|
|
#30 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenVi fant et hus som lå nesten under en høyspentledning, og vi undersøkte litt rundt det. Her var det snakk om under 10 meter. Det vi fant ut var at det ikke er entydige forskningsresultater som sier at høyspentledinger er farlige, men de vet ikke sikkert. Det kan se ut som om under 1 % av barn som bor i nærheten har en økt tendens til å få leukemi. Men, dette kunne ikke med sikkerhet sies å ha noen sammenheng med strømmen. Vi slo glatt i fra oss huset. Tenk om et av barna får leukemi? Jeg kunne aldri tilgitt meg selv.
|
|
|
#31 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Det er støpt såle på mark, men endel fjell i området rundt (ca 100 m fra bolig).
|
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke så veldig inne på det, men har forstått det slik at Radon er en tung gass som ikke stiger inn hvis det er "åpent" under huset. F.eks. varmekabler i gulvet er vel noe som da vil være til hjelp for at det stiger hvis det går direkte gjennom såle.
|
|
|
#33 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenEn radonmåling foretatt nå er ikke fullt ut representativ for hvor mye radon som kommer inn i huset. Det anbefales å måle 2 måneder i strekk, og aller helst på vinteren når vi lufter mindre og det ofte er undertrykk i boliger så luft utenfra kommer inn. Det skal veldig lite utettheter til før radon finner veien opp. Med aktiv ventilasjon balanserer man undertrykket og mindre gass kommer inn. Ideellt sett bør det være overtrykk så luft presses ut av boligen og ikke motsatt.
|
|
|
#34 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Kraftstasjon 200 m unna boligenTakk for svar.
|
|
|
|
#36 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Radon har ikke vært noe tema i taksten, men megler har undersøkt for meg. Det ikke var så mye i området, og iallefall når bygget ikke står på fjell. (nå har jeg sett på radonkartet at det er mye rødt i det strøket...) Om de ikke har foretatt radonmålinger kan en heller ikke kreve at det skal være godkjent, når målingene tar flere måneder.
|
|
![]() |
|
|