Sv: Mor i harnisk over barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Faras, her.
Jeg reagerer ikke på at den er drept,det er selvfølgelig synd. Men jeg reagerer på at barna lærer at de kan drepe den. Da blir det fort til at neste gang de ser en orm så skal de gjøre det selv. De har lært at de kan avlive den og ikke at de må holde seg unna ormen.
Nå er jeg en av de som mener at å avlive denne ormen kanskje var en vel overdrevet reaksjon, men samtidig så forstår jeg den spontane handlingen. De ble redde, og de tenkte på barna. Så kan de i ettertid vurdere hvorvidt dette var en riktig handling, og om ting kunne vært gjort annerledes.
Men til tross for at jeg mener det jeg mener, så tror jeg neppe at barna som så dette nå tror at ormer er til for å drepes, og at de vil gå løs på en orm med mord i blikket neste gang de ser en. Barn lærer fort ja, men de forstår også det at om man gjør en ting en gang, så må man ikke gjøre det samme neste gang. Spesielt om de voksne da forklarer dem dette. Det er noe som heter "gjør som jeg sier, og ikke som jeg gjør", og det kommer vel til sin fulle rett her.
Jeg er vel i denne saken mer bekymret over hva barna lærer ut fra mors handlinger her, og hvilke reaksjoner de får på det. Her er mor uenig i en handling som er gjort, og hva gjør hun? Joda, hun går til avisene. Store oppslag, og en haug med reaksjoner. Er det det riktige å lære barna sine? At om noe går deg i mot, så gå til avisene og heng ut de som gjorde det de mente var riktig. Og hva med barna som ser mors ansikt i avisene, og som helt sikkert får høre om de negative reaksjonene andre mennesker har mot henne og hennes reaksjon. Er det positivt for barna?
Jeg tror barna vil finne all negativ omtale om mor mye verre enn det å se at noen dreper en orm, for å passe på dem.
And how I got to where I am
|