Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 15:45   #11
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bunad og hijab

Jeg kommer litt sent inn i diskusjonen, og dette er muligens sagt mange ganger allerede: jeg synes det går helt fint å bruke hijab med bunad og jeg synes det burde gå helt fint å være prinsipielt mot hijab men likevel mene at kvinner med hijab kan bruke bunad uten å måtte ta av seg hijaben. I mitt hode er det litt selvmotsigende å være mot hijabbruk fordi det er kvinneundertrykkende samtidig som man mener at kvinner som bruker hijab ikke kan ha på seg en bunad fordi de må respektere tradisjonen.

Det er noe problematisk med nivåene her - å se hijab som symbol på kvinneundertrykkelse og bunaden som symbol på norske tradisjoner versus jenta med hijab som er født og oppvokst på Grorud som har lyst til å ha på bunad på nasjonaldagen til landet sitt. Skal hun ikke ha lov til det fordi det blir tull i kategoriene for de som forholder seg til disse plaggene som symboler på et helt annet nivå? Fordi hun har valgt å bruke hijab (eller andre har valgt for henne), kan hun ikke velge bunad? Hvis man skal trekke dette opp på det samme symbolnivået, blir det jo unektelig slik at enten er du muslim eller norsk, blir det ikke?

Jeg synes dette er spennende diskusjoner, og tenker at slike forhandlinger om symboler og identitet gir gode muligheter til å komme oss videre fra sementerende oppfatninger om hvem vi er. På det viset er jo 17. mai en nyttig og meningsladet anledning. Jeg selv er vel hverken for eller mot hijab som sådan og har et heller liberalt forhold til regler for bunadsbruk, og synes i grunnen det er moro med alskens kombinasjoner. Det hadde jo vært artig om kvinner som til vanlig bruker hijab kunne tatt i bruk hodeplaggene som følger med bunadene hvis de dekker behovet, men men jeg sier meg enig med Karima i følgende:

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Tradisjon for tradisjonens skyld synes jeg er ganske uinteressant, levende tradisjoner som tar opp i seg nye verdier og fenomener i samfunnet er hva man trenger for å bygge fellesskap.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.