Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avsporing av bunadstråden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 14:17   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avsporing av bunadstråden

Hva mener du egentlig med "østkanten"? Jeg skjønner jo at du har vært et spesifikt sted der, men du vet sikkert at Indre Oslo Øst ikke helt kan sammenlignes med f.eks Høybråten eller Hellerud? Jeg vil tro at 17.mai toget ser helt annerledes ut på Etterstad enn Stovner, det er et mangfold i dette området som andre steder. Groruddalen er stort.
Jeg er opprinnelig fra Oslo nordøst og blir litt grinete at denne generelle oppfatningen/forestillingen om kjederøykende alkisforeldre i harry miniskjørt på NAV-trygd, for å sette det på spissen. Det er da hauger av folk som har råd til og prioriterer bunad på østkanten også. Jeg er vokst opp med foreldre med god råd i vanlig villa og hage med venner med oppegående foreldre i gode stillinger og føler at folk blir stemplet som fattigfolk uten ressurser eller midler. Takk for utblåsingen!

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:25   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg naiv som jeg er trodde at bunader for det meste gikk i arv.

Nja, jeg tror det er litt begge deler. Men da må man jo også ha noen å arve det av.

Ellers dulter jeg litt på Lykken. "Østkanten" er ganske sammensatt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:30   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Østkanten er definitivt sammensatt, men på samme måte som det går mest penger til plastisk kirurgi og anti-age-ing på vestkanten, kan man vel uten å fornærme noen si at det som gruppe kan forventes flere med dyre plagg der også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:31   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

aha så da hadde jeg rett det hadde noe med penger å gjøre. Jeg naiv som jeg er trodde at bunader for det meste gikk i arv. De nosrke på østkanten vet jeg er etnisk norske siden det var en stor sammenkomst og jeg selv er fra østeuropa så fanger jeg opp hvem som er norske og hvem som var "utlendinger" og der var det kun oss som var (helt tillfeldig).

Jeg tror omtrent alle jeg kjenner har fått sin bunad sydd til seg. Veldig få har arvet sin. Bunader tok vel av for alvor først med mine foreldres generasjon (de som vokste opp etter krigen), så det er vel litt begrenset hvor mange bunader folk på min alder, i det minste, har hatt å arve fra.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:32   #25
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

For å få det spesifisert så er jeg vokst opp på østre del av grorudalen. Så nei jeg har ingen fordommer i det hele tatt. Jeg elsket å bo der og har fortsatt mange venner som fortsatte å bo der. Jeg bor jo nå i bærum pga mannen min og kunne jeg velge ville jeg aldri ha bodd der. Menneskenne er helt anderledes i bærum enn andre steder jeg har bodd og da mener jeg ikke i positiv retning.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:33   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Østkanten er definitivt sammensatt, men på samme måte som det går mest penger til plastisk kirurgi og anti-age-ing på vestkanten, kan man vel uten å fornærme noen si at det som gruppe kan forventes flere med dyre plagg der også.

Absolutt. Det sa jeg selv også. Jeg tror bare at "Bærum" blir et mer spesifikt begrep enn "Østkanten".

Gammel 19-05-11, 14:35   #27
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i en av de delene i landet med lavest middelinntekt (høyere arbeidsledighet, flere på trygd, lavest utdanning osv). Her er det nesten ingen konfirmanter som ikke har bunad på seg til konfirmasjon. Og i Telemark er det dyre saker. Gjerne fra 50 tusen og oppover. Mitt inntrykk er at dette er noe folk prioriterer og planlegger for i årevis. Og kanskje en del rett og slett låner penger til det også?

Vi sparer til Storeøsters bunad. Vi regner med at den kommer på rundt 60 tusen, med alt (ingen i familien er flinke håndarbeidere, for å si det sånn...).

Gammel 19-05-11, 14:36   #28
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kan du dele hvor du fant prisen?

Jeg ringte Husfliden i Bergen og denne systova nord for Bergen: http://www.klebunad.no/ (Det finnes lokale systover på Sotra også, men jeg har ikke sjekket der.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:45   #29
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor Bærum og her er det høy bunadstetthet. Veldig høy. Det var veldig mange av barna som hadde bunadsliknende plagg, men så vidt jeg kunne se der jeg var, var de fleste av typen festdrakt, stakk etc., altså ikke så mange barnebunader, og derfor heller ikke så kostbare som bunad er.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:45   #30
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg tror det er en vestkant-motesak. Da jeg vokste opp på vestkanten kan jeg ikke huske at det var spesielt mange med bunad. Men det skjedde noe på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet og plutselig skulle alle ha bunad (helst beltestakk fra Telemark siden den var mest kledelig). Siden tror jeg bare det blir mer og mer av det og nå har jeg inntrykk av at bunadstettheten i mange vestkantområder nærmer seg 100 pst.

Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:50   #31
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Jeg tror det er en vestkant-motesak. Da jeg vokste opp på vestkanten kan jeg ikke huske at det var spesielt mange med bunad. Men det skjedde noe på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet og plutselig skulle alle ha bunad (helst beltestakk fra Telemark siden den var mest kledelig). Siden tror jeg bare det blir mer og mer av det og nå har jeg inntrykk av at bunadstettheten i mange vestkantområder nærmer seg 100 pst.

Det har blitt veldig mye høyere tetthet av bunader her omkring også. Jeg tror neppe det kan kalles et Oslo-vest-fenomen, altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:51   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det tok helt av rundt midten av 90-tallet. Lillehammer-OL og sånn. Og jeg ser jo at dette ikke er noe Oslo Vest/Brum-fenomen, vi har sommerhus ved en liten by på Sørlandet, og der hadde alle bunad 17. mai.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 19-05-11, 14:54   #33
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Kommer fra en arbeiderklassefamilie, og hos oss har vel mer eller mindre alle jenter hatt bunad, inkl et par barnebunader som har gått rundt i familien etter som barna passet dem.

men fra en liten by, og voksne damer i familien som var aktive med husflid av forskjellig slag. nettopp det at de kom fra trange kår var grunnen til at de var flinke med hendene og satte pris på håndarbeid. har hørt at da bestemor var ung sto de utenfor butikkvinduet og heklet, for de hadde ikke råd til mønster.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 14:57   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det kan være 50/50 om det er penger, eller andre grunner. Jeg tror nok at det også er vanligere å VILLE ha en bunad på vestkanten. Det er en markør av røtter og tilhørighet som betyr en del i mange miljøer.

I min familie var det ikke mye penger, men bunader ble det skrapt sammen til. Det var egentlig veldig få som hadde mye å rutte med der jeg kom fra, men bunader til konfrmasjonen hadde vi så godt som alle. Tror det var 3-4 av et kull med 50-60 jenter som ikke hadde.

Gammel 19-05-11, 15:02   #35
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Dessuten så tror jeg det er en myte at alle vestkantdamer harTelemarksbunad. De aller fleste jeg kjenner, har bunad fra et sted familien har røtter til, eller bunader de har arvet, og jeg kjenner noen vestkantdamer. Og dessuten tror jeg at jeg per def. er Vestkantdame, og jeg har slett ikke Telemarksbunad. Jeg har valgt bunad slik de fleste også her hvor jeg bor,gjør det; fra et sted i landet hvor jeg har røtter.
På vårt arrangement 17. mai var bunader fra hele landet. Og så fine som folk var, da gitt.

Gammel 19-05-11, 15:04   #36
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har blitt veldig mye høyere tetthet av bunader her omkring også. Jeg tror neppe det kan kalles et Oslo-vest-fenomen, altså.

Nei, men jeg tror moten har satt seg mye mer i Oslo vest enn den har i Oslo øst. Da jeg bodde på vestkanten tenkte jeg etter hver 17. mai at jeg skaffe meg bunad. Nå som jeg bor på østkanten føler jeg meg bare som en av mengden med de vanlige penklærne mine.

Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 15:05   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Da mitt kull konfirmerte seg i Rådhuset i 1989, så var det ingen med bunad. Alle, bortsett fra en jente, hadde hvit kjole. Broren min konfirmerte seg for tre år siden, og det var ikke så veldig høy bunadstetthet da heller, faktisk. Søsteren min gikk i flaggborgen for sin vestkantskole i fjor, og måtte da låne min bunad, fordi hun påsto at alle hadde. og hun hadde ganske rett.

Gammel 19-05-11, 15:07   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arv er vel også veldig vanlig? Jeg har arvet bunaden min etter svigerbestemor, og kjenner mange som har bunader etter bestemødrene sine.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 15:10   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

På vår Oslo indre øst-skole var det ca 50/50 med bunader, tror jeg. Veldig mange av småjentene hadde bunad og festdrakter. Også så jeg en dame i noe jeg er usikker på om var en polsk folkedrakt, eller bare en "tulledrakt".

Gammel 19-05-11, 15:13   #40
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Arv er vel også veldig vanlig? Jeg har arvet bunaden min etter svigerbestemor, og kjenner mange som har bunader etter bestemødrene sine.

Ja, jeg kjenner også mange som har arvet bunad.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.