|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg tror det kan ha med penger å gjøre, men ikke nødvendigvis. Jeg har også vært borti en del konfirmanter som heller vil ha penger enn bunad. Og på akkurat det tror jeg er litt betinget av hvor man bor, altså om man ønsker seg penger eller ikke. Jeg husker da mine venner ble konfirmert, det var heller stas å kunne fortelle hvor mye penger man hadde fått enn å fortelle hva slags bunad man hadde fått, og jeg tror på hele "kullet" var det kanskje 1/4 som fikk bunader.
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing av bunadstrådenDet med hvor vanlig arv er, varierer nok. Jeg vet ei i klassen min arvet bunad til konfirmasjonen, fra sin farmor. Resten av oss hadde bunad sydd til oss.
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 19-05-11 kl 15:34. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Rockesøster
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg bor ikke i Oslo øst eller vest, ikke i nærheten en gang, men også her har bunadstettheten økt voldsomt de siste 10-15 årene. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenMalama: Vær taktisk og lur, og begynn å gi moren din sølv og deler til nordlandsbunaden allerede nå.
|
|
|
#45 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg arvet bunaden til mormor når jeg konfirmerte meg, men jeg valgte å ikke bruke den da. Innen jeg ble voksen og fikk pupper passet den ikke lenger. Mamma bruker min bunad nå. Jeg var så heldig at pappa kjøpte bunad til meg og brødrene mine i fjor, ellers hadde jeg nok aldri fått råd til det. Min bunad kommer på 50 lapper inkludert sølv, og det har jeg ikke hatt til overs. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Avsporing av bunadstråden
Hehe, kanskje det. Snakke litt mer med henne om hvorvidt hun egentlig vil det, og fiske etter hva hun da tenker om den hun har...
|
|
|
#47 |
|
etterpåklokest
|
Jeg tror Hattifnatten har rett. Men samtidig tror jeg at det har blitt enda mer vanlig med bunader enn før også de stedene bunad er veldig høyt prioritert. Dvs at det ikke bare er et spørsmål om tradisjoner og prioriteringer, men også en del av en trend. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg konfirmerte meg noen få år før Tally, men på en annen kant av landet. Der var det 1 jente på to klasser som ikke hadde bunad.
|
|
|
#49 |
|
© All rights reserved
|
Jeg konfirmerte meg samme år på (nesten) samme sted, og alle jentene hadde bunad. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Fortynnet
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg ble konfirmert i 1980, på landet, og det var ikke en eneste som hadde bunad. Jeg tror vi syntes bunad var skikkelig kjerring den gangen. Jeg hadde en arvet bunad, men det var i størrelsen under konfirmant. Siden jeg ikke har døtre har det ikke vært noen som kunne arve den her i huset, så niesen min overtok den da den passet henne. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Audacious
|
Det er godt mulig det begynner å jevne seg ut nå, men på midten av åttitallet da bunad "tok av" på Oslo vest var det ekstremt mange som kjøpte seg Telemarksbunader. Jeg er oppvokst i det som dengang var Røa bydel. Det er ikke uten grunn at et par Telemarksbunader ble kalt "Oslo 3-bunaden" en periode, altså.
|
|
|
#52 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: Avsporing av bunadstrådenDet er selvsagt mulig at penger har en sammenheng, med tanke på at det er et veldig dyrt plagg. Men en annen orklaring er jo at enkelte ikke har noe spesielt ønske om å ha en bunad i det hele tatt. Jeg for eksempel, har aldri ønsket meg det noe særlig, selv om jeg er norsk. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Introvert textrovert
|
Jeg konfirmerte meg i samme by noen år etter og det var mange med bunad eller den derre bydrakten vår (ller er den blitt bunad nå). Jeg ville ikke ha ... Jeg fikk bunaden min med en del arvestykker da jeg var rundt 20.
|
|
|
#54 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg har ekte barnebunad i flere størelser liggende etter meg, med deler som min oldemor har brukt som barn, men har jeg jenter? :nope:
|
|
|
#55 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg vet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#56 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg er fra Lørenskog/Skedsmo og her er det en god del bunad å se 17. mai, men minst like mange uten.
|
![]() |
|
|