|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
Har dere hørt om mongolske flekker?Visste ikke helt hvor jeg skulle legge den, men siden grunnen til at jeg spør kommer fra en sak i nyhetene, så legger jeg det her.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja. Det er skremmende mye helsepersonell som ikke vet om mongolfleller, men de burde vite om det. Jeg har mange ganger vært på barsel og måttet undersøke et barn med spørsmål om skade hvor det er snakk om en sånn flekk.
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Tilogmed jeg vet om dette. Sto bla. om det i den Spebarnsboken vi fikk på barsel.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja, jeg vet om dem, og vet det er utbredt hos asiatiske barn, men det er fordi jeg av ulike grunner har lest mye "adopsjonsstoff" og kommet over problemstillingen i den sammenheng. Ellers hadde jeg ikke ant at de fantes og derved kunne sett på det som trolige blåmerker. Men jeg jobber jo ikke innen helsevesenet da, de burde jo absolutt vite om det.
|
|
|
#5 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jeg har hørt om dem. Jeg ville forventet at fagpersonell som i leger hadde kunnskap om disse, ikke nødvendigvis fagpersonell som i barnevernansatte.
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Det er viktig at informasjon om dette blir spredt, blant annet til barnehagepersonale. Jeg har sjøl opplevd i en barnehage at det ble rettet mistanke om vold mot et barn av asiatisk opprinnelse på grunn av slike flekker på ryggen.
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jeg har hørt om det, men aldri sett det. Hvordan ser man forskjell på det og blåmerker?
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Nå leste jeg saken. Jeg vet ikke om man kan forvente at barnevernet vet sånt. Ut fra det som står der (og det er sjelden hele sannheten), kan det se ut som de valgte en alt for brutal fremgangsmåte. Men hvis det var kommet en bekymringsmelding som gikk på mange og store blåflekker hos barnet med mistanke om grov mishandling, forstår man reaksjonen. Det som er vanskelig å forstå er at de ikke slo seg til ro med mongolflekk-diagnosen, men separerte en liten unge fra sine foreldre en hel uke. Men det er sikkert noe som ikke står her.
|
|
|
#9 |
|
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jeg har hørt om flere slike saker som har blitt sendt bekymringsmelding på. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?
Akkurat det samme her. Litt av en sak! Nå vet vi jo riktig nok ikke om dette var den eneste grunnen til barnevernets aksjon (selv om de jo har beklaget akkurat dette).
|
|
|
|
#11 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja, begge våre eldste hadde da de var små.
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Nå har også jeg lest saken, og må jo si som andre har sagt, at det antakelig er mer ved saken enn det som står. Det er oftest det med barnevernssaker. Men slik saken fremstilles i media er det i så fall svært spesielt. Og når overlegen sier det er mongolske flekker, ja så er det rart man ikke aksepterer det.
|
|
|
#13 |
|
![]() ![]() |
Godt spørsmål. På vår sønn så ser de mongolske flekkene ut til å sitte "dypere" i huden enn hva blåmerkene gjør. For ett utrent øye er det nok veldig vanskelig å se forskjell.
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Uff ja - jeg så sjøl de flekkene som utløste mistanke om mishandling på et barn - det så ut som h*n var blitt slått med et belte over korsryggen.
|
|
|
#15 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Eg har høyrt om det, ja. Hadde eg fått eit barn med sånne flekkar, så trur eg kanskje eg ville dokumentert dei med bilder.
|
|
|
#16 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Vi gjorde det på samme måte med vår datter. Fikk det inn i journalen så fort vi kom fra Kina.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Virkelig? Trodde hvertfall at helsepersonell på barsel vert om slike flekker. Jeg vet at barnepleierne viser barna til barnelege, men ikke pga mistanke om skade, men fordi alle fødselsmerker skal sjekkes, i tilfelle noen krever oppfølging. Trodde alle på basel viste det, da det tross alt er veldig vanlig.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Det er mulig de vet hva de er, men det virker ikke som de vet det. Det er nok mange det ikke blir spurt om også, er typisk på natta dette her.
|
|
|
#19 |
|
saftig
|
Jeg må bare kommentere dette. Ja, jeg er helt enig i at det var riktig å kontakte styrer, men styrer skal ikke kalle inn foreldre til samtale når det er mistanke om mishandling. Da kontakter man barnevernet først.
|
|
|
#20 |
|
![]() ![]() |
De vises veldig dårlig på bilde, eller film. Nå er det sikkert noen som har mørkere flekker enn det vår sønn har, men jeg har nå filmet jeg da. Sliter med å se de da.
|
![]() |
|
|