Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har dere hørt om mongolske flekker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 23:18   #1
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Har dere hørt om mongolske flekker?

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge den, men siden grunnen til at jeg spør kommer fra en sak i nyhetene, så legger jeg det her.

Ett barn ble hentet av barnevernet etter en bekymringsmelding. Nå skjønner jeg jo såpass at det kan ligge andre ting til grunn enn det som kommer fram i denne saken, men det jeg egentlig lurer på er hvor mange vet hva mongolske flekker er, og bør man forvente at fagpersonell vet om dette?

Vi har selv en sønn med asiatisk opprinnelse og ca 90% av alle asiater har slike flekker. Vi har informert fastlege, helsestasjon og barnehage om disse flekkene, men jeg må jo si at det har gitt meg noen tanker å lese om denne saken.

Link.

Gammel 19-05-11, 23:20   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?

Ja. Det er skremmende mye helsepersonell som ikke vet om mongolfleller, men de burde vite om det. Jeg har mange ganger vært på barsel og måttet undersøke et barn med spørsmål om skade hvor det er snakk om en sånn flekk.

Gammel 19-05-11, 23:22   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Tilogmed jeg vet om dette. Sto bla. om det i den Spebarnsboken vi fikk på barsel.

Gammel 19-05-11, 23:22   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg vet om dem, og vet det er utbredt hos asiatiske barn, men det er fordi jeg av ulike grunner har lest mye "adopsjonsstoff" og kommet over problemstillingen i den sammenheng. Ellers hadde jeg ikke ant at de fantes og derved kunne sett på det som trolige blåmerker. Men jeg jobber jo ikke innen helsevesenet da, de burde jo absolutt vite om det.

(Ser det visstnok sto om det i spedbarnsboken. Det er mulig, den har jeg lest, men da har jeg ikke merket meg det der, antakelig fordi jeg visse om dem fra før)

Gammel 19-05-11, 23:23   #5
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hørt om dem. Jeg ville forventet at fagpersonell som i leger hadde kunnskap om disse, ikke nødvendigvis fagpersonell som i barnevernansatte.

Gammel 19-05-11, 23:23   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er viktig at informasjon om dette blir spredt, blant annet til barnehagepersonale. Jeg har sjøl opplevd i en barnehage at det ble rettet mistanke om vold mot et barn av asiatisk opprinnelse på grunn av slike flekker på ryggen.

Nå mener jeg fremdeles at det var riktig av vedkommende som først oppdaget disse flekkene å kontakte styrer, som igjen kalte inn foreldrene til samtale, all den tid det forelå mistanke om mishandling. Det kan likevel ikke ha vært særlig hyggelig for foreldrene som måtte forklare seg om dette...

Gammel 19-05-11, 23:23   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt om det, men aldri sett det. Hvordan ser man forskjell på det og blåmerker?

Gammel 19-05-11, 23:24   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå leste jeg saken. Jeg vet ikke om man kan forvente at barnevernet vet sånt. Ut fra det som står der (og det er sjelden hele sannheten), kan det se ut som de valgte en alt for brutal fremgangsmåte. Men hvis det var kommet en bekymringsmelding som gikk på mange og store blåflekker hos barnet med mistanke om grov mishandling, forstår man reaksjonen. Det som er vanskelig å forstå er at de ikke slo seg til ro med mongolflekk-diagnosen, men separerte en liten unge fra sine foreldre en hel uke. Men det er sikkert noe som ikke står her.

Gammel 19-05-11, 23:24   #9
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hørt om flere slike saker som har blitt sendt bekymringsmelding på.

Da vi kom hjem fra Kina med første barnet så ba vi selv om å få inn denne informasjonen i legepapirer da datteren vår hadde mongolflekker på ankel, kne og rygg. Det så ut som blåmerker som aldri gikk bort. Vi ga også beskjed da hun begynte i barnehage slik at ingen skulle lure på hva dette var. Heldigvis så har flekkene blitt veldig nedtonet nå som hun har blitt eldre.

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:24   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, jeg vet om dem, og vet det er utbredt hos asiatiske barn, men det er fordi jeg av ulike grunner har lest mye "adopsjonsstoff" og kommet over problemstillingen i den sammenheng. Ellers hadde jeg ikke ant at de fantes og derved kunne sett på det som trolige blåmerker. Men jeg jobber jo ikke innen helsevesenet da, de burde jo absolutt vite om det.

Akkurat det samme her. Litt av en sak! Nå vet vi jo riktig nok ikke om dette var den eneste grunnen til barnevernets aksjon (selv om de jo har beklaget akkurat dette).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:25   #11
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, begge våre eldste hadde da de var små.

Gammel 19-05-11, 23:32   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nå har også jeg lest saken, og må jo si som andre har sagt, at det antakelig er mer ved saken enn det som står. Det er oftest det med barnevernssaker. Men slik saken fremstilles i media er det i så fall svært spesielt. Og når overlegen sier det er mongolske flekker, ja så er det rart man ikke aksepterer det.

Gammel 19-05-11, 23:48   #13
Ivars_mamma

Ivars_mamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har hørt om det, men aldri sett det. Hvordan ser man forskjell på det og blåmerker?

Godt spørsmål. På vår sønn så ser de mongolske flekkene ut til å sitte "dypere" i huden enn hva blåmerkene gjør. For ett utrent øye er det nok veldig vanskelig å se forskjell.

Gammel 19-05-11, 23:51   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff ja - jeg så sjøl de flekkene som utløste mistanke om mishandling på et barn - det så ut som h*n var blitt slått med et belte over korsryggen.

Gammel 19-05-11, 23:52   #15
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har høyrt om det, ja. Hadde eg fått eit barn med sånne flekkar, så trur eg kanskje eg ville dokumentert dei med bilder.

Gammel 19-05-11, 23:59   #16
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Vi gjorde det på samme måte med vår datter. Fikk det inn i journalen så fort vi kom fra Kina.
Flekkene er forøvrig helt borte nå.

Opprinnelig lagt inn av Ying, her.

Jeg har hørt om flere slike saker som har blitt sendt bekymringsmelding på.

Da vi kom hjem fra Kina med første barnet så ba vi selv om å få inn denne informasjonen i legepapirer da datteren vår hadde mongolflekker på ankel, kne og rygg. Det så ut som blåmerker som aldri gikk bort. Vi ga også beskjed da hun begynte i barnehage slik at ingen skulle lure på hva dette var. Heldigvis så har flekkene blitt veldig nedtonet nå som hun har blitt eldre.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:59   #17
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja. Det er skremmende mye helsepersonell som ikke vet om mongolfleller, men de burde vite om det. Jeg har mange ganger vært på barsel og måttet undersøke et barn med spørsmål om skade hvor det er snakk om en sånn flekk.

Virkelig? Trodde hvertfall at helsepersonell på barsel vert om slike flekker. Jeg vet at barnepleierne viser barna til barnelege, men ikke pga mistanke om skade, men fordi alle fødselsmerker skal sjekkes, i tilfelle noen krever oppfølging. Trodde alle på basel viste det, da det tross alt er veldig vanlig.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 00:02   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Virkelig? Trodde hvertfall at helsepersonell på barsel vert om slike flekker. Jeg vet at barnepleierne viser barna til barnelege, men ikke pga mistanke om skade, men fordi alle fødselsmerker skal sjekkes, i tilfelle noen krever oppfølging. Trodde alle på basel viste det, da det tross alt er veldig vanlig.

Det er mulig de vet hva de er, men det virker ikke som de vet det. Det er nok mange det ikke blir spurt om også, er typisk på natta dette her.

Gammel 20-05-11, 00:05   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nå mener jeg fremdeles at det var riktig av vedkommende som først oppdaget disse flekkene å kontakte styrer, som igjen kalte inn foreldrene til samtale, all den tid det forelå mistanke om mishandling. Det kan likevel ikke ha vært særlig hyggelig for foreldrene som måtte forklare seg om dette...

Jeg må bare kommentere dette. Ja, jeg er helt enig i at det var riktig å kontakte styrer, men styrer skal ikke kalle inn foreldre til samtale når det er mistanke om mishandling. Da kontakter man barnevernet først.

Jeg tror nok ikke man kan regne med at ansatte i barnevernet kan skille mongolske flekker fra blåmerker, men de kan bringe barnet til medisinsk undersøkelse. Jeg skulle gjerne visst mer om bakgrunnen for akuttplasseringen av toåringen etter legeundersøkelsen.

Gammel 20-05-11, 00:14   #20
Ivars_mamma

Ivars_mamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg har høyrt om det, ja. Hadde eg fått eit barn med sånne flekkar, så trur eg kanskje eg ville dokumentert dei med bilder.

De vises veldig dårlig på bilde, eller film. Nå er det sikkert noen som har mørkere flekker enn det vår sønn har, men jeg har nå filmet jeg da. Sliter med å se de da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.