Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 16:43   #121
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mener du at det er en bedre verdi å spare dem enn å gi dem bort?

Den stusset jeg over også. Etter min mening er denne donasjonen av stor verdi, både for giver og mottaker. Men det er klart, det er relativt hva folk mener om verdi av noe, det være seg penger eller annet.

Jeg må si at jeg fortsatt er sjokkert over at donasjonen denne jenta gjorde kan bli debattert på denne måten. Og litt trist, må jeg si. :litt desillusjonert:

Gammel 20-05-11, 16:45   #122
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvorfor det? Det er da ikke akkurat en trend at konfirmanter gir vekk alt de får, så jeg tror ikke gode formål får mindre penger hvis et par stykker ikke vil gi penger som gave.

Dette greier jeg ikke å forstå. Beklager.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:53   #123
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Svindel, faktisk... Jøss.

Gammel 20-05-11, 16:55   #124
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hvis denne jenta gikk til konfirmasjon med det formål og samle inn penger til veldedighet uten å si i fra om dette så synes jeg nesten det minner mer om svindel enn noe annet.

Seriøst?

Ja, også

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:55   #125
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Vel, jeg må visst melde meg inn i den "snerpete" gjengen. Jeg hadde blitt litt forjamset om jeg ga en stor pengegave som bare ble gitt videre. Jeg hadde rett og slett sett på det som utakknemlighet. Når jeg gir pengegaver til konfirmanter tenker jeg at de skal gå til noe den personen ønsker seg som feks pc, telt eller førerkort. Det skal være en starthjelp til framtiden liksom. Hvis jeg ønsker å gi penger til leger uten grenser så gjør jeg det. Hvis konfirmanten ønsker å støtte noe så får h*n skaffe seg en jobb og gi egne penger.

Hvis denne jenta gikk til konfirmasjon med det formål og samle inn penger til veldedighet uten å si i fra om dette så synes jeg nesten det minner mer om svindel enn noe annet.

Du sier at pengene skal gå til noe den personen ønsker seg - men hva om det man ønsker seg aller mest er å gi penger til noen som trenger det mer? Jeg klarer ikke å følge tankegangen om at det skal være så fælt.

Svigerfar ønsket seg gave til SOS-barnebyer til 70-års dagen sin, og jeg syns faktisk det var skammelig hvor lite penger som kom inn - særlig tatt i betraktning hvor mange som faktisk gav jubilanten gave i stedet. Og svigerfar hadde satt gaveønsket sitt på invitasjonen, så her var det ikke snakk om noen skjult agenda. Likevel endte han opp med et stort gavebord, og litt penger til SOS-barnebyer. Jeg tror ikke folk er så glad i å gi til veldedighet som de påstår faktisk...

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 16:56   #126
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Syns det er mer svindel med de som trekker til kjerka og konfirmerer sin tro på Vårherre utelukket for å få bunad, penger og fine gaver.
Og det er en del, i alle fall her.

Gammel 20-05-11, 16:58   #127
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Syns det er mer svindel med de som trekker til kjerka og konfirmerer sin tro på Vårherre utelukket for å få bunad, penger og fine gaver.

Gammel 20-05-11, 17:02   #128
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger å gi tilbakemelding til andre brukere før du kan gi til Kitty Bastard igjen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:07   #129
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du trenger å gi tilbakemelding til andre brukere før du kan gi til Kitty Bastard igjen.

Jeg fikk heldigvis gjort det, jeg.

Gammel 20-05-11, 17:08   #130
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Må si jeg ikke skjønner helt at så mange klager på at russen bruker så mye penger (ofte opptjent selv), men like fullt synes det er ok at noen sløser vekk alt av konfepenger.

Vet ikke om den var rettet mot meg blant annet, men føler meg truffet. "Russetråden" og det jeg prøver å få fram der er at noen har fått økonomiske problemer pga nye ønsker underveis som ikke var budsjettert opprinnelig. Eks. jakker med russebussnavnet for kr. 2600,- pr. stk, egen russebusslåt som var budsjettert, men da var allerede flere ute å kjøre økonomisk og foreslo å droppe russebusslåta på 40 000 kroner osv.

Ikke alle har opptjent det selv og det er et voldsomt gruppepress underveis her.... Ja, alle kan trekke seg når de ser at det blir for dyrt, men da betyr det mer penger å betale for russen som blir igjen. Ikke minst usikkerheten på hvordan russetiden blir når en må finne andre enn de vennene en vanligvis vanker med for å få en fin russetid...osv.

Konfirmasjonspenger er penger konfirmanten HAR og som den velger hva den skal gjøre med, eller om foreldrene setter føringer for hva som får brukes og hva skal spares. Verre med å komme ut i et økonomisk uføre pga en russetid rett før man skal etablere seg og studere, og dermed trenger hver krone man har.

Avsporing ja...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:10   #131
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg gir pengegaver til konfirmanter tenker jeg at de skal gå til noe den personen ønsker seg som feks pc, telt eller førerkort. Det skal være en starthjelp til framtiden liksom. Hvis jeg ønsker å gi penger til leger uten grenser så gjør jeg det. Hvis konfirmanten ønsker å støtte noe så får h*n skaffe seg en jobb og gi egne penger.

Jeg forstår ikke argumentasjonen. På hvilken måte er et telt en starthjelp til fremtiden? Og på hvilken måte er ikke pengene konfirmanten har fått hennes egne penger? (Og "svindel", da. :målløs: )

Gammel 20-05-11, 17:13   #132
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må si jeg ikke skjønner helt at så mange klager på at russen bruker så mye penger (ofte opptjent selv), men like fullt synes det er ok at noen sløser vekk alt av konfepenger.

Nå har du vel skrevet i et annet innlegg at du ikke synes veldedige gaver er sløsing, så jeg vet ikke helt hva som er poenget her, men likevel: Jeg synes det er helt greit om en russejente bruker alle sommerjobbpengene sine på russefeiringen, så sant hun ikke drikker seg på sykehuset med dem. Det jeg ikke liker med enormt pengeforbruk for russ, det er at det blir et press på dem som ikke nødvendigvis har råd til å følge med på forbruket. Og dette problemet er jo totalt ikke-eksisterende når det gjelder å gi penger til veldedige formål, så jeg ser ingen parallell i det hele tatt.

Gammel 20-05-11, 17:17   #133
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hvis ungdommen ønsker å gi penger til veldedige formål så kan de vel skaffe seg en jobb og gi egne opptjente penger. Å gi bort andres hardt oppsparte midler er jo en enkel sak.

Er det det at det er "enkelt" som er problemet, altså? Er det mindre edelt å gi bort penger som noen andre har spart opp? (Og tror du ikke egentlig at de aller fleste som gir penger til en konfirmant har mer penger å rutte med enn konfirmanten selv?)

Gammel 20-05-11, 17:18   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Nei, vettu hva, gi bort pengene dine sånn at småbarn kan få meslingevaksine eller renset vannet sitt. Og jeg som tenkte at du skulle kjøpe deg en pc!" :skingrestemme:

Hjelpes, jeg mister litt trua her. Dog ikke på ungdommen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:19   #135
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:dulter på Mave:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 17:20   #136
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at den jevne konfirmant ville finne det alt annet enn enkelt å gi bort haugen med nyervervede tusenlapper.

Gammel 20-05-11, 17:22   #137
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Viss ein vil at pengane skal brukast til noko spesielt bør ein heller kjøpe denne tingen i gave tenker eg. Gir ein bort pengar må mottakaren sjølv få bestemme kva dei skal brukast til. Må seie at eg synes dette er ei kjempeflott jente som ser så langt ut overseg sjølv når ho har fått mange tusen kroner i gåve.

Gammel 20-05-11, 17:22   #138
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man sier i fra om at man ønsker donasjoner på forhånd så er det helt greit, men hvis ikke så klarer ikke jeg å skjønne at det ikke kan forståes som utakknemlighet dersom pengene bare gis vekk.

Du får det til å høres ut som at om noen velger å bruke pengen sine (ja, har man fått de i gave så er de faktisk i mottagerens eie) på veldedighet er det samme som å brenne dem eller noe.

Jeg klarer ikke å fatte hva som er forskjell på at en som brenner for en sak (kronisk syke barn i fattige land f.eks, eller hva det nå var denne jenta ønsket å bruke tid og penger på) gir av sine penger til den saken i forhold til at en annen som brenner for musikk kjøper seg et piano.

Æsj. Jeg ble rent lei meg av denne debatten jeg. Jeg ble så strålende glad når jeg leste om denne jenta, så det var nedtur.

Gammel 20-05-11, 17:27   #139
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Se det på denne måten i stedet; de fleste av oss syns det er helt fantastisk og støtter henne.
Og hun er heldig hun også, foreldrene hennes er stolte av henne og støtter henne. For en fin gave å få, for samtlige av de. Foreldrene fikk se hvor god jobb de har gjort, og jenta fikk se hvor fine foreldre hun har.
Ikke dårlig for 19.000 kr.

Gammel 20-05-11, 17:38   #140
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Se det på denne måten i stedet; de fleste av oss syns det er helt fantastisk og støtter henne.
Og hun er heldig hun også, foreldrene hennes er stolte av henne og støtter henne. For en fin gave å få, for samtlige av de. Foreldrene fikk se hvor god jobb de har gjort, og jenta fikk se hvor fine foreldre hun har.
Ikke dårlig for 19.000 kr.

Ikke sant? Men jeg må innrømme at jeg, som Maverick, mister litt trua her. Men som du sier - jeg får fokusere på det positive.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.