Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vil det være dumt å bytte barnesete nå?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-11, 18:58   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vil det være dumt å bytte barnesete nå?

Vi har et Britax BabySafe, og jeg synes ungen (snart 6 mnd. og ca 8,5 kg) sitter alt for bratt i det. Mannen fortviler fordi jeg ikke vil kjøre langt, så turer til hytta er utelukket. I går testet vi et Maxi-Cosi, tror det var Pebble, og jeg så hvor godt han satt i det.

Men det er jo også 0-13 kg... Når han var 3,3 ved fødsel, og allerede ved 5 mnd. er 8,1 - hvor lenge kan jeg håpe på at et 0-13-sete holder?

Han er jo snart 9 kg og kunne da byttet til 9-18-sete, men da vil han sitte like, eller enda brattere, regner jeg med?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:01   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?

Ungene mine har sittet/sitter bakovervendt i Besafe Izi Kombi. Det går fra 0-18 kilo.

Snuppa trivdes veldig mye bedre i det setet enn i babysetet da vi flyttet henne over, men hun var nok 11 måneder eller noe sånt når vi gjorde det. Izi Kombi-setet er også forholdsvis bratt, tror jeg.

Gammel 23-05-11, 19:02   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Kan kansje en DL sete være et alternativ? Vi måtte bytte ut babysete når han var 5mnd fordi han ikke hadde plass i bredden lenger. Kjøpte DL siden det er et sete som kan brukes fra nyfødt.

Ville nok ikke kjøpt nytt babysete. Kanskje om noen du kjenner har et du kan låne eller kjøpe brukt?

Eventuelt så har man jo Britax Higway, men den blir nok like bratt som babysete ja. Men når han er så stor som 5mnd kan han sitte litt brattere i ryggen. Det er jo bare mye bedre, fordi det er sikrere. Han sier i fra om det blir ubehagelig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:04   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer faktisk litt an på vinkelen på setene i bilen deres. Babysetene er litt prisgitt vinkelen på setet det er montert i, mens setene i størrelseb over mer kan reguleres. Og f eks. Britax Hi-Way kan brukes fra 0 kg.

Minsten er 8,5 kg og 74 cm, og størrelsesmessig har han plass i Cabrio lenge enda. Men vi kommer muligens til å bytte til Hi-Way fordi han vil sitte mer oppreist. Men så er han jo 1 år også nå... Eldstemann fikk plass i et babysete da han var 20 måneder, men det var et Akta Autobaby, som jeg tror var enda et hakk større enn Cabrio.

Gammel 23-05-11, 19:18   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi byttet til Besafe izi combi x3 isofix da minsten var ca 9 mnd og rundt 7-8kg fordi babysetet begynte å bli vanskelig. Og det er faktisk veldig ok, de første mnd hadde vi det konstant i sovevinkel, men det er kjempelett å vippe det ned igjen etter behov. Vi visste jo ikke at minsten kom til å være en lettvekter over tid, han veier bare såvidt rett over 9 kg nå også, men er såpass lang at babysetet uansett hadde fungert dårlig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:21   #6
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en 2,5 åring som såvidt har passert 13kg så for den del kan du ha det lenge.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 19:24   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg har en 2,5 åring som såvidt har passert 13kg så for den del kan du ha det lenge.

Men han er vel for lang for babysetet?

Snuppa veide 13 kilo til hun var nesten 4 år, men hun var jo altfor lang for noe babysete. Nå er hun 6 år og veier akkurat 18, så hun kan jo i teorien sitte i Izi Combien fremdeles.

Gammel 23-05-11, 19:26   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da eldste var 20 måneder hadde han ikke hodet over kanten på det nevnte Autobabysetet. Men bena stakk langt ut i andre enden. Da var han ikke 13 kg heller enda.

Gammel 23-05-11, 19:40   #9
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde gått for Akta Graco Duologic, lite vits å kjøpe et nytt babysete nå.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 20:06   #10
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det er jo bare mye bedre, fordi det er sikrere. Han sier i fra om det blir ubehagelig.

Ja, men det hjelper ikke så mye at det er sikrere når vi ikke kan kjøre mer enn 20-30 minutter før han begynner å hyle. Han sitter så bratt at hodet vipper fremover og han får ikke sove. Det funker fin-fint når han er våken og får leke med noe, men mindre fint når han blir trøtt. Og det blir han jo av å kjøre bil..

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Vi byttet til Besafe izi combi x3 isofix da minsten var ca 9 mnd og rundt 7-8kg fordi babysetet begynte å bli vanskelig.

Finnes det uten isofix? Finner bare med isofix, men mulig jeg er dårlig til å lete..

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men han er vel for lang for babysetet?

Lengden bekymrer meg ikke, han har visst arvet genene mine der. Men dumt om han veier 13 kg i løpet av sommeren og vi har byttet..

Gammel 23-05-11, 21:19   #11
emin

emin sin avatar

emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tviler på at han bikker 13 kg såpass kjapt.

IZI Combi finnes uten isofix også ja, men det er et sete som blir veldig bratt i veldig mange biler, så det er kjempeviktig at dere prøver setet med ungen oppi i bilen deres før dere evt kjøper det. I 4 av de 5 bilene vi har/har hatt så hadde vi ikke kunnet bruke IZI Combi pga at det hadde blitt for bratt. Kun i S-max'en min det kunne ha vært aktuelt siden setene i den bilen er ganske flate.

Gammel 23-05-11, 21:21   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg tror ikke Izi Combi er rette setet om dere sliter med for bratt sittestilling... Som emin sier så blir det veldig bratt i mange biler.

Jeg tror heller ikke han bikker 13 kg så raskt, men jeg vet ingenting om barn som vokser fort.

Gammel 23-05-11, 22:03   #13
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Barn som vokser fort trenger jo ikke fortsette med det, heller. Pjotten lå på 90-percentilen både på vekt og lengde til han begynte å bli mer mobil. Siden krabbing og etter hvert litt gåing kom mer på plass, har han ligget stabilt på 90-percentilen på lengde og 50-percentilen på vekt. Vi planla hele tida å finne et 9-25 kilos-sete og unngikk derfor Duologic, men om han fortsetter som dette, så kunne han vel brukt det lenge også.

Jeg hadde nok neppe giddet å kjøpe nytt babysete, da. Enten 0-18 kilo eller vente til han tippet 9, eller kanskje fått lånt en Cabriofix eller noe en stund. Vi bruker som nevnt vår selv, og så skal babyen ha det til høsten, ellers skulle du fått prøve hvordan det fungerte.

Gammel 23-05-11, 22:15   #14
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Nå når snuppa fylte et år, byttet vi ut vårt Britax BabySafe HTR pluss (eller hva det heter, er i alle fall det som vant testen nå.)Vi var veldig fornøyd vi da, snuppa satt godt.
Men, vi byttet, for ville ha henne høyere opp, da hun begynte å bli litt utålmodig på lengre turer.
Nå har vi, etter masse positiv lesning, kjøpt Acta Graco DuoLogic 2. Vi er super fornøyde og hadde glatt kjøpt det til henne fra hun var født, om jeg hadde visst det var, som det er.
Hun sitter/ligger så fint i det.
Gutta har hatt Izi Combi som sete nr to, men følte alltid at hodene hang og slang når dem sov, det kommer ikke til å bli et problem nå, tror jeg.
Så, dersom du skal bytte nå hadde valget vært enkelt, spør du meg.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 22:45   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Vi bor jo seriøst på feil sted, må kjøre ganske langt for å finne alle setene. Men vil helst teste de ulike setene før vi velger noe.

Er det greit å kjøpe et brukt babysete for å bruke et halvår maks da? Jeg ser liksom for meg at bilseter ikke skal kjøpes brukt, man vet jo aldri hvordan de er blitt behandlet.. Tør man satse på at selgere er ærlige...?

Gammel 24-05-11, 00:00   #16
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville kjøpt Duologic, men ikke brukt på Finn tror jeg ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:24   #17
Input

Input sin avatar

Standard

Men BeSafe Kid X3 har "soveposisjon", betyr det at man kan bruke det mens man kjører? Og hvor liggende blir det i så fall? Noen som har bilder, har prøvd å google. Dette er vel et ganske populært sete, så kanskje noen her inne har det?

Og hva er forskjellen på Kid X3 og Combi X3?

Gammel 24-05-11, 01:14   #18
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Britax Hiway anbefales på det varmeste. Mye bedre enn alt fra HTS ihvertfall.

Gammel 24-05-11, 01:15   #19
emin

emin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men BeSafe Kid X3 har "soveposisjon", betyr det at man kan bruke det mens man kjører? Og hvor liggende blir det i så fall? Noen som har bilder, har prøvd å google. Dette er vel et ganske populært sete, så kanskje noen her inne har det?

Og hva er forskjellen på Kid X3 og Combi X3?

Ja, det kan du, men selv i beste soveposisjon så stod setet i 90 grader rett opp i vår bil.

Kid er kun bakovervendt, mens Combi kan stå begge veier.

Gammel 24-05-11, 01:31   #20
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Britax Hiway anbefales på det varmeste. Mye bedre enn alt fra HTS ihvertfall.

Hva er bedre da?

BeSafe kan man prøve/kjøpe her i byen, Britax må jeg en time unna for å få prøvd. Er som sagt uaktuelt å kjøpe noe uten å prøve.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.