Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Besteforeldre som ikke passer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-11, 21:20   #1
Wishmaster
Nybegynner

Medlem siden: May 2011
Wishmaster har et hav av muligheter foran seg
Standard

Besteforeldre som ikke passer

Hei

Vi har et stort problem, nemlig besteforeldre som aldri passer barnebarn.
Vi har to gutter på 2 og 5 år, disse ahr sovet borte hos besteforeldre 3 ganger i løpet av disse årene.

Mine foreldre bor 300 meter fra der vi bor. Besøker oss aldri og svarer alltid negativt på forespørsel om pass av barn.
Vi forstår på måten de svarer på at de overhodet ikke har lyst.
De få gangene de har barna, skrytes det hemningsløst av det på facebook av mormor at nå er gullungene på besøk og det er så koselig..

Mine svigerforeldre bor 5 mil unna og har sett mer til barna, men av naturlige årsaker blir det litt vanskligere og sette de bort der for en kort periode.

Jeg og fruen har sågar ike vært på en eneste tur bare oss to siden vi fikk barn. Og det begynenr faktisk nå og tære på forholdet..
Vi har ikke tid til hverandre lenger, eneste som opptar oss er barn.

La meg legge til at det er ikke noen skikkelige urokråker av noen unger vi har. De er rolige begge to :-)

Siste eksempel er at vi hadde fått tak i noen etterlengtede konsertbiletter i oslo i juni. Men vi ender opp med nå og selge fruen sin bilett pga vi ikke får barnepass.
Ingen av våre venner har barn heller, og er slettes ikke innterisert :-/

Hva skal jeg gjøre ?

Har prøvd og ta det opp med mine foreldre, men ente opp med at modern ikke pratet med meg på 14 dager..

Wishmaster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:22   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre som ikkek passer

Innse at det er du som har fått barn - og at foreldrene dine er ferdig med jobben som foreldre?
Skaffe annen barnevakt?
Sette barna på kennel?

Jeg synes ikke du kan forvente at andre vil passe barna dine, men jeg forstår godt at du ønsker det i blandt. Det finnes kanskje andre i samme situasjon som dere - som heller ikke har barnepassmuligheter - og at dere kan ha bytteavtale en sjelden gang i blant?

Dere får være flinke til å være kjærester etter barnas leggetid.

Gammel 23-05-11, 21:29   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Besteforeldre som ikke passer

Opprinnelig lagt inn av Wishmaster, her.

Mine svigerforeldre bor 5 mil unna og har sett mer til barna, men av naturlige årsaker blir det litt vanskligere og sette de bort der for en kort periode.

Jeg skjønte ikke hvorfor det var problematisk?

Gammel 23-05-11, 21:30   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnevakt er luksus. Det blir faktisk lettere når man har som utgangspunkt at besteforeldre ikke er til for barnepass. Man kan faktisk ikke regne med det. Min eldste er ni år. Vi hadde vår første barnefrie helg for en måned siden. Fantastisk deilig og jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine tok alle tre barna i fire dager, men vi kan ikke basere forholdet vårt på slike turer. Det må vi greie i hverdagen etter at barna er lagt og gjennom å ha et bra familieliv også med barna tilstede.

Ellers - 5 mil er ingen avstand hvis det er snakk om helgebesøk. Så hvis dere har villige besteforeldre 5 mil unna må da det gå an? Ellers er det vanskelig mens barna er små. Det er lettere å omplassere større barn for et par dager. Men betalt barnevakt er en mulighet for en helg eller to.

Hovedpoenget er å ikke tro det er normalen å ha mye barnepass av besteforeldre. Man må rett og slett ikke irritere seg over det, mangelen på pass er ofte et mindre problem enn skuffelsen over det man opplever som manglende engasjement.

Gammel 23-05-11, 21:31   #5
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Sv: Besteforeldre som ikkek passer

Skjønner godt at dere trenger kjærestetid men det er jo ikke besteforeldrene sine barn.
Har dere prøvd og finne annen barnepass?
Sjekk på helsestasjon og i butikk, der er det ofte jenter på 16-18 år som stiller som barnevakt mot betaling. Husk da referenser!

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:32   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg skjønte ikke hvorfor det var problematisk?

Nei, jeg leste 50 mil jeg - da snakker man. 5 mil...er ikke det 35 minutters kjøring eller no?

Gammel 23-05-11, 21:32   #7
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine svigerforeldre bor 10 min unna med bil. De har aldri passet jentene, ikke en liten time engang. Når interessen ikke er der frister det ikke å spørre engang. For meg blir det helt feil å presse ungene på noen som ikke har lyst. Om behovet hadde vært så stort ville jeg sett meg om etter andre alternativer.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:32   #8
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har det på samme vis - ingen familie som er interessert i å passe barna våre. Så vi har funnet et vennepar i samme situasjon og bytter med dem noen helger i året.

Ellers gjør vi kjæresteting på kveldstid etter ungene er i seng.

Gammel 23-05-11, 21:33   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er dessverre ikke alle besteforeldre som vil passe barnebarn. Sånn er det.

Og jeg skjønner godt at dere trenger kjærestetid. Derfor må dere finne alternative barnevakter. Da er det sannsynlig at dere må betale for det. Mitt forslag er å høre med assistentene i barnehagen. I begge barnehagene ungene mine har gått så har noen av assistentene tatt på seg betalte barnevaktoppdrag. Da er det noen ungene allerede kjenner godt.

Gammel 23-05-11, 21:33   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Da må dere bare skaffe en barnevakt som er nærmere. Har ikke barna noen venner? Hva med å høre med de foreldrene om de er vil byttelåne barn noen ganger? Det finnes mange muligheter. Hva med å annonsere etter reservebesteforeldre?

Man kan ikke forvente at besteforeldrene skal stille opp. Man kan håpe at de gjøre det. 5 mil er forøvrig ikke så langt. Vi har like langt til ene settet med besteforeldre og det er ikke noe problem.

Gammel 23-05-11, 21:37   #11
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje dere har noen fornuftige yngre kusiner/fettere/andre slektninger som kunne tenke seg å passe barna (en kveld) mot betaling?

Ellers så må jeg jo si meg litt enig med Bauche. Jeg forstår at det både er sårt at foreldre ikke vil passe barna og jeg forstår godt savnet etter litt alenetid. Men dessverre er dette en bonus man ikke kan ta for gitt. Om barnevaktene ikke står i kø, må man nesten se om man har midler til å leie inn hjelp av og til.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:37   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår frustrasjonen din, men likevel lar jeg meg overraske litt, altså. Dere har fått barn, foreldrene dine er som de er og du kan ikke regne med noe. Det er bare sånn det er. Du kan bli skuffet, ja, men du kan ikke forvente noe. Det er mange som ikke har vært på kjærestetur etter at de ble foreldre, spesielt når den eldste bare er fem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:39   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ingen selvfølge at besteforeldre skal ønske å være barnevakt? Jeg ville nok blitt litt skuffet pga manglende interesse i barna om det var sånn at de også så lite til dem, men å være skuffa fordi jeg ikke fikk fri? Neh. Syntes ikke jeg kunne blitt det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:39   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wishmaster, her.

Vi har et stort problem, nemlig besteforeldre som aldri passer barnebarn.

Problemet deres er at dere ikke har barnevakt. Det kan løses forholdsvis enkelt. Man kan ikke forvente eller kreve av besteforeldrene at de skal passe barnebarn.

Gammel 23-05-11, 21:42   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten er minsten liten ennå. Det kan være ting bedrer seg betraktelig når dere kan stille med barn uten bleier og med språk. Noen besteforeldre er så til de grader ferdige med babyfasen.

Gammel 23-05-11, 21:43   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten har de vært på overnatting der tre ganger. Det er da ikke "aldri"?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:48   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den besteforelderen som bodde nær oss har heller aldri vært interessert i å være barnevakt. På den andre siden bor besteforelderen 50 mil unna. Har vi hatt behov av barnevakt så har vi reist dit med ham først. Ellers så har vi tatt ham med. Jeg tror bare at det er å akseptere eller å kjøpe inn barnevakt om det er mulig (f.eks. noen fra barnehagen).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:49   #18
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Og 5 mil er ikke lange veien det hvis de sier ja og dere virkelig trenger kjærestetid. Det er for langt for to timer fri til en kino tirsdag kveld, men i helgen er det vel mulig?
Kjærestetid kan være så mangt, det trenger jo ikke være en weekend, to timer på en kafe er langt bedre en ingenting.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:51   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten avsporing, jeg og mannen hadde en av de beste kjæresteferiene våre i sommer, med barn. Vi var to uker på Tenerife, og brukte alle muligheter til å være kjærester selv om gutta var i leiligheten sammen med oss. Når er jo gutta mine litt større, så det er lettere nå enn tidligere.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 21:52   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det jeg føler er trist her, er jo at dine foreldre ikke vil se barnebarna sine. Jeg hadde blitt skrekkelig såret om mine foreldre eller svigerforeldre følte det på den måten.

Siden ingen av vennene dere har egne barn er dere kanskje ganske unge? Da forstår jeg at det er ekstra tøft at egne foreldre ikke stiller opp. Men slik er det altså. Dere får prøve å gjøre det beste ut av det hele, og heller snike dere til noen ekstra timer i hverdagen. Kanskje ta en fridag hvor dere sender unger i barnehage (eventuelt også på skole), og så har dere en skikkelig voksendag sammen?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:50.