Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sende en 9-åring alene over Atlanteren

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Les HI!
ja, det skulle jeg kunne gjøre. 62 36,47%
Nei, men helt greit at andre gjør det. 40 23,53%
Nei, det skjønner jeg virkelig ikke at noen kan gjøre! 68 40,00%
Rabarbra 0 0%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-11, 02:13   #21
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sende en 9-åring alene over Atlanteren

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Et viktig poeng som jeg ikke skrev i HI er at han kan flytende engelsk.

Da er jeg enda mindre i tvil. Med en iPod/stabel med boeker el. ville jeg hatt det helt fint som 9-aaring paa en slik tur.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:05   #22
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

nei det kunne jeg aldri gjort!!!! jeg tenker enda på han gutten som reiste alene med air france... herregud.. han var også reisevant....

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:15   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Men det er kun en følelsesmessig vurdering. Hvis man først skal ramle ned i fly så tror jeg ikke det er verre å gjøre det i Atlanteren enn mellom Oslo og Bodø. Jeg tenker også på gutten som døde. Det må være forferdelig å være alene i en slik situasjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:27   #24
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke nølt dersom gutten selv vil og dere som kjenner han best mener han takler det fint. Jeg tenker at et fly like fort kan styrte mellom Bergen og Oslo så hvis jeg skulle bekymre meg for den delen ville jeg ikke sendt et barn på fly alene uansett distanse.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:50   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vanskelig å tenke seg situasjonen. Stesnuppa kunne aldri reist alene da hun var i den alderen. Hun kunne såvidt gjort det nå som 13-åring.

Jeg hadde ikke latt meg plage av katastrofetanker, men jeg tenker at det ikke er så om å gjør for meg å sende ungene på en slik type reise alene så tidlig.

Gammel 27-05-11, 08:51   #26
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:54   #27
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg at jeg kunne gjort, ja. Flyreiser er jo veldig trygt sånn, han har en flyvertinne som passer på ham hele tiden, og det er ikke mulig å gå av på feil stasjon. Tiåringen min reiste nylig et godt stykke med tog, da var hun helt alene og det gikk fint.

Risikoen for at det skjer noe med flyet er mikroskopisk, og skal man tenke på det kan man jo aldri sende barn alene med fly, uansett reiselengde.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:03   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:08   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det sånn Jeg reiser alene-opplegg hvor man blir passet på av kabinansatte?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:10   #30
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror jeg kunne gjort det med min eldste, hvis hun hadde hatt lignende erfaringer fra før og hadde vært innstilt på det selv. Men vanskelig å være helt sikker.

Gammel 27-05-11, 09:13   #31
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sånn utifra hvordan mine barn er nå, så tror jeg ikke det er veldig sannsynlig at storebror på snart 6 ville reist alene så langt, om et par-tre år. Lillebroren på 3 er en helt annen type, så han tror jeg sikkert hadde turt det.
Så for meg hadde det kommet an på barnet og hvordan de er om jeg hadde sendt de alene på en så lang strekning.

I deres tilfelle tror jeg at jeg hadde gjort det.

Gammel 27-05-11, 09:14   #32
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir så jeg har min Lillemor i bakhodet når jeg svarer (hun er åtte år, da), og da hadde det vært helt uaktuelt.
Delvis fordi det er mange timer for et barn å sitte på fly alene, men det håndterer vel mange barn finfint. Men frykten for omdirigering av ruten (av ymse årsaker) hadde gjort det uaktuelt. Det skjer i blant, og da tenker jeg, med utgangspunkt i min åtteåring, at det hadde blitt veldig utrygt for henne (og meg) at hun skulle blitt overlatt til flere ukjente personer som skulle fulgt henne etappevis til destinasjonen. Dette hadde vært kjedelig i Norge også, så klart, men det hadde ikke føltes så utrygt likevel. I verste fall hadde vi kommet etter henne.

Sist redigert av Fadese : 27-05-11 kl 09:22.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:17   #33
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Vår snart 12-åring har reist alene med fly innenlands siden hun var 7, og utenlands da hun var 9. Hun kunne lett reist alene over Atlanteren som niåring. Spesielt siden det ikke er mellomlandinger, da er jo muligheten for å gå feil lik null.

Gammel 27-05-11, 09:26   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg kunne gjort det i den situasjonen du beskriver. Min egen pode (som har reist alene innenlands siden han var fem, og som dessuten fint kan underholde seg med spill, bøker og film i mange timer på egen hånd) ville muligens kunne gjøre noe sånt når han blir ni, og dersom gutten din i tillegg er flink til å snakke engelsk og ikke redd for å ta kontakt med kabinpersonalet om han trenger hjelp eller bare vil snakke med noen, så ser jeg for meg at det ikke vil være noe problem. Klart tanken på flystyrt er fæl, men som Tally sier, så er det like fælt om flyet styrter på en kort innenlandsflyvning.

Gammel 27-05-11, 09:27   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flystyrt tenker jeg faktisk ikke på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:29   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok gjort det med en reisevant 9-åring som hadde lyst.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:31   #37
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kunne gjort det.

Jeg reiste alene første gang fra Oslo-London da jeg var 5. Samme året dro jeg over til Alaska (med mellomlanding) sammen med en dame jeg aldri hadde møtt før (kollega av pappa, han jobbet der borte).

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:34   #38
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Utifra hvordan du beskriver din 9 åring ser jeg ikke de store hindringene nei. Jeg kunne latt en av ungene fly den turen alene i den alderen om de var som din 9 åring.

Snuppa på snart tretten tør ikke ta buss alene engang, så her ville det vært uaktuelt.

Gammel 27-05-11, 09:35   #39
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En reisevant niåring som snakker flytende engelsk og som selv har lyst? Ja, det kunne jeg gjort. Særlig siden vi her snakker om en som har reist strekningen mange ganger før og vet hva han går til.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:36   #40
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kunne jeg ha gjort. Med min eldste hadde jeg ikke nølt. Min yngste, derimot - ikke en sjanse i havet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.