Sv: Hvordan kan man misbruke en politiattest?
Opprinnelig lagt inn av MsM, her.
Opplysninger fra straffesaksrgisteret er definert som sensitive personopplysninger og skal behandles deretter.
Jeg synes i grunn ikke det er så rart, jeg.
Har man blitt straffedømt og sonet sin straff skal man i prisnippet vøre ferdig med forholdet. I noen tilfeller gis imidlertid arbeidsgiver tilgang til å kreve en politiattest eller uttømmende politiattest. Dette er ikke noe som er åpent for alle som føler for det og synes det er kjekke opplysninger å ha om sine ansatte, men for de yrkesgruppene der dette ansees som relevant. Grunnen til at det er såpass strengt er at man vil være sikker på at kun de som har myndighet til å be om en politiattest faktisk gjør det.
Ja, nettopp. Er det også slik at enkelte straffbare forhold ikke skal opplyses om hvis det er en politiattest for arbeid med barn? At det bare er forhold som er relatert til overgrep/vold og andre alvorlige ting, og at politiet derfor trenger å vite nøyaktig hva attesten skal brukes til, og at en attest som sier at du ikke har misbrukt barn ikke sier noe om resten av rullebladet ditt? Nå tror jeg bare at jeg synser litt.