|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
By the Sea
|
Sv: Båndtvang?Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart. Jeg er litt redd for hunder, og synes det er veldig ubehagelige når fremmede, store hunder uten bånd kommer mot meg.
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?
Her er det i hvert fall et stort problem i "skogsstiene" hvor en del folk går og sykler. I skiløypene på vinteren og ved stadium er det haugevis av løse hunder. I skiløypene er det et problem med dem både løs og i bånd. Og farlig for både andre og hunden selv, spesielt også når eieren blir av "gå veldig fort-typen" og hunden løpende....
|
|
|
#43 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?Mrc: vi bor jo på samme sted og ferdes på samme steder. På stadion har jeg aldri sett løse hunder, og jeg er der hver uke. Men ved hallen et sted er det et hundejorde har jeg hørt, altså et sted man har lov å slippe hundene sine. Der får jo folk bare holde seg unna... |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Og erfaringen min er også at de tar det som et personlig angrep hvis man påpeker at hunden deres skal være i bånd...
|
|
|
#45 |
|
Både på stadiuonområdet, og i løypene ved station, har det vært en del hunder. Var der også nå på skoleskidag og måtte be en få hunden i bånd...
|
|
|
#46 |
|
Sperret
|
Haha, den var kjent, bortsett fra at jeg hadde en usikker hund. Hunden var en omplassert, usikker og udressert unghund som trengte grensesetting og generell dressur. Han ble til et lite lydmonster hver gang han møtte andre hunder, og jeg hadde enorme problemer med å få trent på at han ikke skulle bry seg om andre hunder (= ikke hilse), nettopp på grunn av vanvittig mange løshunder. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Båndtvang?Det er nok ganske mange hundeeiere som mangler fullstendig sosiale antenner. For et par uker siden, så gikk det noen folk forbi huset vårt. De hadde med seg en hund som var løs. Frekt og freidig vandrer hunden inn i hagen vår, legger igjen en liten tisse hilsen og plukker med seg et av beina til hunden min. Og hva gjør eier? Ingenting. Nix, nada .. Hadde det ikke vært for at jeg sto med en hylende guttunge i henda som skulle ha mat, så hadde jeg nok løpt etter med noen fine strofer.
|
|
|
|
#48 |
|
Metallica!!
|
Sv: Båndtvang?Jeg irriterer meg og over alle de løse hundene. Jeg går alltid med dyret mitt i bånd, han er veldig rolig og veloppdragen, men han får ikke gå løs for det. Bortsett fra når vi er i hundeskogen, der det er lagt til rette for at hundene skal få gå fritt.
|
|
|
#49 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Båndtvang?Vi har en setter, og han er i bånd 100% i båndtvangtiden, for ellers hadde vi hatt ham over alle hauger før vi rakk å blunke. Han er kun løs på fjellet under jakt eller jakttrening, og da nærmer han seg ikke mennesker i det hele tatt.
|
|
|
#50 |
|
Curlingkone
|
Sv: Båndtvang?Men er det slik uten unntak at det er plagsomt om man ser en løs hund? Om man er i skogen og det er lite folk der, og det IKKE er båndtvang?
|
|
|
#51 |
|
Metallica!!
|
Sv: Båndtvang?Det er ikke plagsomt å se en løs hund, men det irriterer meg at enkelte mennesker ser ut til å mene at de er hevet over loven og kan gjøre akkurat som de vil. Båndtvang er båndtvang, det er ikke noe som er oppfunnet for å være slem med hundeeiere, men for å beskytte de som ikke klarer å beskytte seg på egenhånd mot en løs hund. Altså alt fra smådyr med unger, fugler i hekketid, unger, folk som er redd hunder, allergikere etc.
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
Sv: Båndtvang?For min del er det ikke plagsomt å se en løs hund. Dersom den ikke svimer rundt og maser på meg men bare går rett forbi så plager det overhodet ikke meg. Problemet er at mange hunder gjør ikke det, og man vet ikke på forhånd hvilke som gjør dette. Ergo kan man ikke trygge et barn som er redd når det kommer en løs hund gående. |
|
|
|
#53 |
|
|
Sv: Båndtvang?Jeg medirriterer meg, og ja, her hvor vi bor er det faktisk et problem at mange hunder går løs. Jeg er både allergisk og redd, og rett før påske falt jeg faktisk fordi jeg skvatt på grunn av en hund. Jeg slo gravidmagen og tilbrakte dagen på Ullevål med CTG-måler. Det gikk jo kjempebra altså, men jeg var passe forbanna på den som hadde latt hunden sin vandre rundt i et boligstrøk aleine. Eieren var ikke å se heller, forresten. Og her snakker vi ikke skog altså, men rekkehus- og lavblokkområde. Det er langt fra første gang det har vært løse hunder her, og det hjelper så veldig lite at eieren "vet" at hunden er snill. Det kan godt hende det er teit for voksne folk å være redd hund, men frykt er ikke så veldig rasjonelt, og jeg synes faktisk det er problematisk med løse hunder i områder der folk ferdes. En får heller slippe dem løs i egne hager eller på områder som er beregnet for det. Jeg styrer f.eks. godt utenom hundeområdet i Frognerparken.
|
|
|
|
#54 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Båndtvang?Steder uten båndtvang må gjerne de med kontroll gå med hunden løs for min del, men det ER båndtvang langs gatene her jeg går tur, og da har jeg med vogn og hund i bånd rett til å ikke like løse hunder. Heldigvis møter vi demi bånd, for tiden i stramt bånd fra begge sider, både vår og de andre, da denne løpetiden setter fart på ting og tang i både gutter og jenter vi møter på vår vei...
|
|
|
#55 |
|
|
|
|
|
|
#56 |
|
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?Jeg har henne som oftes i bånd når jeg går tur, men det hender at jeg lar henne få løpe fritt men dag roper jeg henne alltid inn å tar henne i bånd om det kommer folk.
|
|
|
|
#57 |
|
Settere som har rømt hjemmefra er på en måte litt komisk også da. De bare løper. Mange ser ikke ut til å legge merke til folk og ting ellers. Jeg husker en jeg så som løp i ring rundt nabolaget....
|
|
|
#58 |
|
Tja... for har du egentlig full kontroll?
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så sant hun ikke har løpetid så ja
|
|
|
|
#60 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Båndtvang?Jeg er ikke bare irritert, men rasende! Jeg har tildels panikkartet redsel for store og skummelt utseende hunder (les rottweilere og kamphunder etc) og vil absolutt ikke møte på noen løse eller i slapt bånd. Av den grunn jogger eller går jeg ikke tur alene i skogen selv om jeg har veldig lyst. Det er altfor mange løse hunder eller de som tror det er hyggelig å møtes på en trang sti med bikkja i slapt bånd flere meter foran seg. Jeg vet det er irrasjonelt og ofte ubegrunnet frykt, men jeg vil altså ikke face min redsel uten at jeg kan styre det selv. Merkelig nok er det ofte de med de største muskelbergene av hunder eller vimsete, hoppete boxere som ikke skjønner at de må holde bikkja i bånd eller stramt inntil seg på et fortau eller en trang sti eller ikke binde bikkja rett foran utgangsdøra på butikker og andre bygg. Jeg pratet til et menneske foran hovedinngangen på jobb forrige uke, hun hadde sluppet bånd og hund rett foran døra og satt på en stol selv. Jeg går IKKE ut av døra da og blir stående helt frenetisk å lure på om jeg må bli der en time ekstra til de har forsvunnet. Jeg mannet meg opp og ga beskjed og fikk en positiv selvfølgelig reaksjon av hundeierens venn (som jobbet der). Men folk blir uanminnelig snurte og fornærmet når jeg sier ifra at jeg er redd og ikke ønsker nærkontakt med hunden deres. Moren til en kompis av sønnen min lar boxeren konsekvent hoppe opp på hvem som helst de møter og det har endt med at jeg har gått lang omvei for å slippe hele situasjonen. Jeg sa fra en gang, på en pen måte, at jeg var redd hunder og hun så bare sur ut. Ser ikke ut som hun har tatt det hintet.
|
![]() |
|
|