Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 16:07   #41
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang?

Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart. Jeg er litt redd for hunder, og synes det er veldig ubehagelige når fremmede, store hunder uten bånd kommer mot meg.

Gammel 28-05-11, 16:13   #42
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Er dette så stort problem, med løse hunder? Det lurer jeg på. Har selv hund og ferdes rundt på gangveier, jorder, skogen, etc. Jeg møter sjelden (aldri?) på løse hunder. Og det er mye hunder her vi bor.

Her er det i hvert fall et stort problem i "skogsstiene" hvor en del folk går og sykler. I skiløypene på vinteren og ved stadium er det haugevis av løse hunder. I skiløypene er det et problem med dem både løs og i bånd. Og farlig for både andre og hunden selv, spesielt også når eieren blir av "gå veldig fort-typen" og hunden løpende....

I boligområdene har det også vært en del. Unger og andre kan komme brått på, og folk reagerer forskjellig - er ikke alltid at man kan vite hvordan en ellers snill hund reagerer hvis noen kommer ganske brått på og eieren har ikke kontroll selv om han ser hunden...

Jeg er i utgangspunktet ikke redd hunder, men er skeptisk til fremmede hunder - og type spiller også en rolle. Men dårlige eiere kan gjøre dårlige hunder av så mangt....

Gammel 28-05-11, 16:24   #43
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Mrc: vi bor jo på samme sted og ferdes på samme steder. På stadion har jeg aldri sett løse hunder, og jeg er der hver uke. Men ved hallen et sted er det et hundejorde har jeg hørt, altså et sted man har lov å slippe hundene sine. Der får jo folk bare holde seg unna...

Vi bor jo på andre siden av hovedveien enn dere. Og her ser jeg veldig sjelden løse hunder.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:24   #44
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart. Jeg er litt redd for hunder, og synes det er veldig ubehagelige når fremmede, store hunder uten bånd kommer mot meg.

Og erfaringen min er også at de tar det som et personlig angrep hvis man påpeker at hunden deres skal være i bånd...

Man kan jo alltids diskutere også hvordan en hund skal oppføre seg ovenfor andre hunder. For en del hundeeiere kan også andre hunder som går løs være et problem...

Vi hadde en schæfer som ikke hadde så stor "tolleranse" ovenfor andre hunder. Vi tok hensyn til dette, men det hjalp lite når andre hunder kom løse. Det endte en gang med at to elghunder (fra samme eier) som kom "på besøk til oss" samlet jevnlig tilslutt ble ganske skadet etter at schæferen vel var lei av at de kom og skulle plage han mens han stod i bånd....

Gammel 28-05-11, 16:26   #45
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Mrc: vi bor jo på samme sted og ferdes på samme steder. På stadion har jeg aldri sett løse hunder, og jeg er der hver uke. Men ved hallen et sted er det et hundejorde har jeg hørt, altså et sted man har lov å slippe hundene sine. Der får jo folk bare holde seg unna...

Vi bor jo på andre siden av hovedveien enn dere. Og her ser jeg veldig sjelden løse hunder.

Både på stadiuonområdet, og i løypene ved station, har det vært en del hunder. Var der også nå på skoleskidag og måtte be en få hunden i bånd...

Gammel 28-05-11, 16:27   #46
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg fant ut at det ble langt mer effektivt med: "Kommer bikkja di hit så sparker jeg inn skallen på den!"

Det funka. Folk ble litt rare, men de kunne jo hørt på at jeg sa jeg hadde en redd unge, da.

Haha, den var kjent, bortsett fra at jeg hadde en usikker hund. Hunden var en omplassert, usikker og udressert unghund som trengte grensesetting og generell dressur. Han ble til et lite lydmonster hver gang han møtte andre hunder, og jeg hadde enorme problemer med å få trent på at han ikke skulle bry seg om andre hunder (= ikke hilse), nettopp på grunn av vanvittig mange løshunder.

Jeg startet også, naturlig nok, med å be folk ta hundene sine i bånd siden hunden min var "usikker". Det var det ingen som gadd å bry seg med, ikke engang når jeg byttet ut "usikker" med "aggressiv" skjønte de fleste at de burde ta til seg hunden. Derfor begynte jeg å si at han hadde lus - og det var veldig effektivt. Da klarte til og med de som ikke hadde kontroll på bikkja si å få den til seg på et eller annet vis - så lenge det gikk ut over dem selv?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:28   #47
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok ganske mange hundeeiere som mangler fullstendig sosiale antenner. For et par uker siden, så gikk det noen folk forbi huset vårt. De hadde med seg en hund som var løs. Frekt og freidig vandrer hunden inn i hagen vår, legger igjen en liten tisse hilsen og plukker med seg et av beina til hunden min. Og hva gjør eier? Ingenting. Nix, nada .. Hadde det ikke vært for at jeg sto med en hylende guttunge i henda som skulle ha mat, så hadde jeg nok løpt etter med noen fine strofer.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:38   #48
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg irriterer meg og over alle de løse hundene. Jeg går alltid med dyret mitt i bånd, han er veldig rolig og veloppdragen, men han får ikke gå løs for det. Bortsett fra når vi er i hundeskogen, der det er lagt til rette for at hundene skal få gå fritt.
Jeg hater å gå på tur med dyret og plutselig bli overfalt av digre beist som går løse, og når jeg endelig ser en eier så blir det bare ledd vekk at beistet har overfallt han stakkaren som går i bånd ved siden av meg etc.
Han er kastrert hannhund og virker som en rød klut på enkelte hannhunder, det er ikke kult, for han kommer seg jo ingen vei med mindre jeg slipper ham så han kan løpe unna.
Hundeeiere som ikke overholder båndtvangen eller plukker opp etter dyrene sine burde enten fått en saftig bot eller blitt fratatt retten til å ha hund.
Og folk som slipper hundene løs i gater der unger ferdes får jeg helt fnatt av, uansett hvor snill akkurat den hunden er i familierelasjonen sin så kan man aldri stole på at den ikke plutselig angriper et barn.

Gammel 28-05-11, 16:57   #49
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en setter, og han er i bånd 100% i båndtvangtiden, for ellers hadde vi hatt ham over alle hauger før vi rakk å blunke. Han er kun løs på fjellet under jakt eller jakttrening, og da nærmer han seg ikke mennesker i det hele tatt.

Vi har ham aldri løs i friområder, men dersom man skulle møte på et menneske langt oppe på fjellet, får heller den personen holde seg unna hunden. Vi bryter ingen lover, og dersom man er så redd hunder at man ikke takler en fuglehund som ikke bryr seg om mennesker, synes jeg man bør ta tak i egne holdninger og redsler.

Når vi er ute på tur, holdes han dessuten langt unna mennesker, spesielt barn, som ofte er redde. Jeg er selv redd løse hunder, spesielt når jeg går tur med vår hund, som er av den dominante typen. Jeg er ikke redd for hva andre hunder kan finne på, men hva som kan skje ved en evt. konfrontasjon mellom en løs hannhund og min hund i bånd.

Gammel 28-05-11, 17:03   #50
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Men er det slik uten unntak at det er plagsomt om man ser en løs hund? Om man er i skogen og det er lite folk der, og det IKKE er båndtvang?

Jeg har i mine år som hundeeier ALDRI, og da mener jeg aldri, møtt på et eneste menneske i marka som har reagert negativt på min hund. De aller fleste vil derimot hilse på, og det er heller vi som må si at nok er nok, en det motsatte. Så enten har jeg fått helt feil inntrykk av folk, eller så har jeg rett og slett vært heldig med dem jeg har møtt.

Og jeg har hatt både stor og liten hund, så for min del er det ikke noen forskjell der heller.

Gammel 28-05-11, 17:07   #51
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke plagsomt å se en løs hund, men det irriterer meg at enkelte mennesker ser ut til å mene at de er hevet over loven og kan gjøre akkurat som de vil. Båndtvang er båndtvang, det er ikke noe som er oppfunnet for å være slem med hundeeiere, men for å beskytte de som ikke klarer å beskytte seg på egenhånd mot en løs hund. Altså alt fra smådyr med unger, fugler i hekketid, unger, folk som er redd hunder, allergikere etc.

Er det ikke båndtvang et sted så er det helt greit, fint at hundene har steder de kan løpe uten å være til sjenanse for andre.

Gammel 28-05-11, 17:10   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

For min del er det ikke plagsomt å se en løs hund. Dersom den ikke svimer rundt og maser på meg men bare går rett forbi så plager det overhodet ikke meg. Problemet er at mange hunder gjør ikke det, og man vet ikke på forhånd hvilke som gjør dette. Ergo kan man ikke trygge et barn som er redd når det kommer en løs hund gående.

Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 17:19   #53
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg medirriterer meg, og ja, her hvor vi bor er det faktisk et problem at mange hunder går løs. Jeg er både allergisk og redd, og rett før påske falt jeg faktisk fordi jeg skvatt på grunn av en hund. Jeg slo gravidmagen og tilbrakte dagen på Ullevål med CTG-måler. Det gikk jo kjempebra altså, men jeg var passe forbanna på den som hadde latt hunden sin vandre rundt i et boligstrøk aleine. Eieren var ikke å se heller, forresten. Og her snakker vi ikke skog altså, men rekkehus- og lavblokkområde. Det er langt fra første gang det har vært løse hunder her, og det hjelper så veldig lite at eieren "vet" at hunden er snill. Det kan godt hende det er teit for voksne folk å være redd hund, men frykt er ikke så veldig rasjonelt, og jeg synes faktisk det er problematisk med løse hunder i områder der folk ferdes. En får heller slippe dem løs i egne hager eller på områder som er beregnet for det. Jeg styrer f.eks. godt utenom hundeområdet i Frognerparken.

Gammel 28-05-11, 17:20   #54
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Steder uten båndtvang må gjerne de med kontroll gå med hunden løs for min del, men det ER båndtvang langs gatene her jeg går tur, og da har jeg med vogn og hund i bånd rett til å ikke like løse hunder. Heldigvis møter vi demi bånd, for tiden i stramt bånd fra begge sider, både vår og de andre, da denne løpetiden setter fart på ting og tang i både gutter og jenter vi møter på vår vei...

Gammel 28-05-11, 17:20   #55
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For min del er det ikke plagsomt å se en løs hund. Dersom den ikke svimer rundt og maser på meg men bare går rett forbi så plager det overhodet ikke meg. Problemet er at mange hunder gjør ikke det, og man vet ikke på forhånd hvilke som gjør dette. Ergo kan man ikke trygge et barn som er redd når det kommer en løs hund gående.

(ikke er det så kjekt for redde voksne heller, men verre for barn tross alt)

Gammel 28-05-11, 18:12   #56
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Jeg har henne som oftes i bånd når jeg går tur, men det hender at jeg lar henne få løpe fritt men dag roper jeg henne alltid inn å tar henne i bånd om det kommer folk.

Har mang en gang hatt diskusjon med mannen om dette for han mener det er grett at hunden går løs når de går tur, for hunden går jo ved foten om han ber om det. Jeg er uenig for en vett jo aldri hvordan hunden reagerer om det kommer en hund som kommer bort ol.

Vi er og uenige om det å ha hunden løs i gata, han tar med hunden ut i gata og spiller fotball og liknende. Jeg har problem med å slappe av å hiver som regel hunden inn om det er flere barn ute i gata, en vett aldri hvordan hunden reagerer ovenfor andre barn. Å mange barn vett heller ikke hvordan de skal behandle en hund, de lugger og river og herjer

Men jeg har hunden løs på egen tomt, selv om den ikke er innegjerdet. Om jeg er der selv. Er det regler for det og?

Gammel 28-05-11, 18:27   #57
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vi har en setter, og han er i bånd 100% i båndtvangtiden, for ellers hadde vi hatt ham over alle hauger før vi rakk å blunke. Han er kun løs på fjellet under jakt eller jakttrening, og da nærmer han seg ikke mennesker i det hele tatt.

Settere som har rømt hjemmefra er på en måte litt komisk også da. De bare løper. Mange ser ikke ut til å legge merke til folk og ting ellers. Jeg husker en jeg så som løp i ring rundt nabolaget....

Våre engelsksettere var litt variable. To av dem stakk aldri av - de hadde dog et hat for katter, så jeg vet ikke hva de ville gjort hvis de var løse og så en katt. Andre hunder var uinteressante. Den ene derimot var langt opp igjennom fjellet umiddelbart. Raske er de også.....

(Settere er jevnt over ganske dumme hunder ganske enkelt.... ;-) )

Gammel 28-05-11, 18:28   #58
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amanas, her.

Men jeg har hunden løs på egen tomt, selv om den ikke er innegjerdet. Om jeg er der selv. Er det regler for det og?

Tja... for har du egentlig full kontroll?

Gammel 28-05-11, 18:54   #59
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tja... for har du egentlig full kontroll?

Så sant hun ikke har løpetid så ja Men sitter jeg ute så ligger hun som regel ute, løs. Så sant det ikke er mange barn rundt.

Men spurte ikke om det, spurte om det var regler for det.

Gammel 28-05-11, 19:15   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke bare irritert, men rasende! Jeg har tildels panikkartet redsel for store og skummelt utseende hunder (les rottweilere og kamphunder etc) og vil absolutt ikke møte på noen løse eller i slapt bånd. Av den grunn jogger eller går jeg ikke tur alene i skogen selv om jeg har veldig lyst. Det er altfor mange løse hunder eller de som tror det er hyggelig å møtes på en trang sti med bikkja i slapt bånd flere meter foran seg. Jeg vet det er irrasjonelt og ofte ubegrunnet frykt, men jeg vil altså ikke face min redsel uten at jeg kan styre det selv. Merkelig nok er det ofte de med de største muskelbergene av hunder eller vimsete, hoppete boxere som ikke skjønner at de må holde bikkja i bånd eller stramt inntil seg på et fortau eller en trang sti eller ikke binde bikkja rett foran utgangsdøra på butikker og andre bygg. Jeg pratet til et menneske foran hovedinngangen på jobb forrige uke, hun hadde sluppet bånd og hund rett foran døra og satt på en stol selv. Jeg går IKKE ut av døra da og blir stående helt frenetisk å lure på om jeg må bli der en time ekstra til de har forsvunnet. Jeg mannet meg opp og ga beskjed og fikk en positiv selvfølgelig reaksjon av hundeierens venn (som jobbet der). Men folk blir uanminnelig snurte og fornærmet når jeg sier ifra at jeg er redd og ikke ønsker nærkontakt med hunden deres. Moren til en kompis av sønnen min lar boxeren konsekvent hoppe opp på hvem som helst de møter og det har endt med at jeg har gått lang omvei for å slippe hele situasjonen. Jeg sa fra en gang, på en pen måte, at jeg var redd hunder og hun så bare sur ut. Ser ikke ut som hun har tatt det hintet.
Jeg vet at jeg må jobbe med min redsel og at det er helt ut av proporsjoner, men jeg føler meg rett og slett hemmet i hvor og når jeg kan gå alene, det hadde hjulpet mye om folk bare hadde fulgt enkle regler, da usikkerheten på om det flyr løse hunder gjør at jeg ikke tør å ta en joggetur alene. Det går også i bølger og som sagt avhenger det av type hund om og hvor redd jeg blir, men det skulle si seg selv at har man en stor rottweiler er det flere som er redd enn for en liten hund. Jeg ser også på lang avstand hvilke hundeeiere som er obs på at det kommer folk og generelt er påpasselig med å stramme inn bånd.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.