Sv: Rapporten om voldtekt fra Oslo pd
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg har ikke lest hele (men deler av) rapporten, men en del andre kommentarer. Slik jeg oppfatter det, så aksepterer rapporten bedre enn før at det i tillegg til overfallsvoldtekter foregår en del mindre "tradisjonelle" voldtekter? Jeg setter ordet "tradisjonelle" i gåseøyne, fordi at jeg mener det alltid har vært en god del voldtekter begått på av (be)kjente av offeret og med lite og ingen vold hvor voldtektsmannen har vært innvitert inn. Men det er ønkende antall anmeldelser som går på denne type voldtekter.
Når det gjelder om rapporten "aksepterer" andre scenarioer enn den typiske overfallsvoldtekten så er jo det forsåvidt sant (de nyanserer voldtektsbegrepet i større grad enn jeg har sett tidligere), men det er jo ikke nytt. Det er ikke fakta jeg reagerer på, men deler av analysen.
Jeg opplever at analytikerne fokuserer sterkt på at mange av anmeldelsene må forklares som "misforståelser", og disse "misforståelsene" hørte som regel til det de kaller festrelaterte voldtekter. Det oppsummeres at det på grunn av dette bør nyanseres mer hva som menes når man oppfordrer til at flere anmelder voldtekt. Og på bakgrunn av hvordan de har skrevet om disse "misforståelsene" gjennom hele rapporten, blir jeg skeptisk. De har delt ulike "typer" voldtekter inn i fire kategorier, og jeg får inntrykk av at de skiller mellom disse kategoriene på bakgrunn av hvorvidt ofrene kan betraktes som "hederlige" eller ikke (selv om de påpeker at det de skriver om ikke gjelder alle osv.). Jeg opplever altså at ganske gammeldagse holdninger til kvinnerollen skinner igjennom i mye av analysen. Det er det jeg lurer litt på om andre også får inntrykk av etter å ha lest den, eller om det er jeg som sitter med noen heavy fargede briller på. Men jeg tror nesten man må lese hele rapporten for å kunne få et inntrykk av det (og for å forstå hva jeg mener når jeg henviser til den uten å utdype).
Sitat:
Dette med at voldtekter henlegges er jeg heller ikke akkurat overrasket over. Er bildet slik at overfallsvoldtektene ikke dominerer så synes jeg det er rimelig at flere voldtekter henlegges.
At voldtekter henlegges er heller ikke noe nytt, og legges ikke frem som om det var slik i rapporten. Når det gjelder tallene de bruker for anmeldelse av overfallsvoldtekt, er jeg forøvrig også litt kritisk. De har f.eks. valgt å kategorisere overfallsvoldtekt av prostituerte innunder "sårbarhetsvoldtekt", ikke som overfall. Det gir jo et lavere antall overfallsvoldtekter (hvor mye det har å si på det faktiske tallet har jeg ikke oversikt over), noe de igjen bruker for å si at det ikke begås så mange overfallsvoldtekter i Oslo som mange har inntrykk av gjennom media.
Sitat:
Det som er helt nytt er jo dette med sosiale medier som trussel (men jeg oppfattet deg ikke dithen at det var det du reagerte på?)
Neida, jeg reagerer ikke på det.
|