|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg tror hun er mot noe som strengt tatt ikke finnes, nemlig at folk kan komme hit, kjøre taxi en dag eller to, og så reise hjem til Somalia (for det er jo mange som reiser hjem igjen dit...) og heve luksustrygd resten av livet.
|
|
|
#42 |
|
Glamorøs
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang
Og du minner meg om hvorfor det er så viktig at vi har stemmer som Marte Michelet sin.
|
|
|
#43 |
|
Whatever, never mind
|
Beklager. SKulle ha skrevet "ikke etnisk norsk" i stedet og at det gjelder media og ikke skolevesenet. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Shake it out!
|
Det jeg har sett det har vært snakk om er EU/EØS og de store forskjellene i trygderettigheter her vs en del andre land, som gjør at ganske mange kan få rett på norske velferdsordninger, som må ses på som veldig attraktive, etter hvert. At det blir enda nifsere for Enkelte om man utvider det til å gjelde Sorte Mennesker tviler jeg ikke et sekund på.
|
|
|
#45 |
|
rakkarpus
|
Deg om det. Jeg skjønner ikke helt hva jeg har skrevet i denne tråden som gjør at du sier det, men who cares.
|
|
|
#46 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangHer er en av innspillene kronikken er en reaksjon på: http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...cle2147653.ece
|
|
|
#47 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangVeldig godt skrevet. Men mine tanker om temaet er at vår generasjon og våre barn innehar vel ikke denne "fremmedfrykten"? Vi er da ikke så gammledagse? Jeg må innrømme at jeg kjenner meg ikke igjen i artiklen. Jeg føler dette blir en kronikk til sirompa, sære, gretne gamle gubber og kjerringer.
|
|
|
#48 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangÆre være henne, jeg har stor forståelse for det hun skriver, men jeg kjenner også at hun ikke traff helt blink hos meg. Når man drar ned perspektivet på et slikt mikronivå blir det en litt for stor invitasjon til å sette enkelthistorier opp mot hverandre til at jeg føler at det gir noe særlig effekt.
|
|
|
#49 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er desverre mange i vår generasjon som har akkurat denne fremmedfrykten. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
Det er den tanken jeg tror er veldig farlig. Åh, hun mener ikke meg. Jeg tenker jo ikke sånn. Jeg lærer ikke mine barn slikt. Men i stedet for å bare tenke det, så må man sørge for at Amundsen og Ulltveit-Moe ikke får all definisjonsmakt. Jeg føler meg heller ikke personlig truffet, men det går an å ha engasjement for noe man ikke føler seg truffet av. For meningene til veldig mange beviser at dette er et problem.
|
|
|
#51 |
|
Fola Blakken
|
Jeg er lærer for unge mennesker, og er ikke ukjent med fremmedfrykt og fordommer og vrangforestillinger hos yngre generasjoner.
|
|
|
|
#52 |
|
~~~~~~~
|
Jo, men engasjementet er jo der i den form at man motsier personer som innehar disse meningene og man oppdrar sine barn til å vite bedre og se på alle som likeverdige uavhengig av hudfarge. Det vil alltid finnes mennesker som ikke vet bedre, og personer som Amundsen og Ulltveit-Moe får man jo håpe er en utdøende rase.
|
|
|
#54 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror du tar veldig feil her. Det er vår generasjon som aksepterer innvandrerregnskapet - Arne Myrdals våte drøm, som 80-tallet vendte ryggen til. Jeg er redd for at vi er i ferd med å få et kraftig klasseskille i Norge, mellom oss og de som kommer hit for å jobbe/skape seg et bedre liv. Om de er indere, vietnamesere eller polakker trenger ikke nødvendigvis bety så mye, men hudfarge er jo mer synlig, da.
|
|
|
#55 |
|
Bedreviter
|
Du tar feil, dessverre. Jeg har sittet i en ansettelsessituasjon, der min jevnaldrende kollega la til side to av søknadene, basert utelukkende på at søkerne hadde utenlandsk navn, med kommentaren: "Vi kan ikke bruke noen som ikke snakker skikkelig norsk". |
|
|
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg har fått noen "men du snakker jo veldig godt norsk, da!"-lettede kommentarer. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg noterer at bruken av "ikke-vestlig" og "andregenerasjons innvandrer" er tilbake for fullt, etter at SSB sluttet å bruke disse begrepene i 2009. "Ikke-vestlig" er nemlig et levn fra den kalde krigen, mens "andregenerasjons" rett og slett er ukorrekt, siden barn av innvandrer ikke innvandrer til Norge en gang til.
|
|
|
#58 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg har kjent barn som har fått spørsmål: "hvor kommer du fra da, lille venn?" - Hvorav svaret "Oslo" blir møtt med et stort spørsmålstegn, og et påfølgende: "men hvor kommer du egentlig fra da?" Når svaret da blir "eh... jeg er født på Ullevål," blir etterfulgt av et
|
|
|
#59 |
|
Tøff
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg jobber i et svært blandet miljø og trodde kanskje av den grunn at jeg ville slippe unna raringer med fordommer. Men jeg snubler over dem hver eneste dag, og skillene på min arbeidsplass er tildels skarpt opptrukket. De yngste er de verste, begge veier.
|
|
|
#60 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangVeldig bra skrevet.
|
|
![]() |
|
|