Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-11, 14:32   #121
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Er kontantstøtten noe av det vi kan kutte for å unngå smellen senere?

I flere bydeler i Oslo har man innført gratis kjernetid i barnehagen for de største barna (3- åringer i Gamle Oslo og 4/5-åringer i Groruddalen og Søndre Nordstand). Dette har gjort underverker for norskkunnskapene til skoleatarterene. Og det har også blitt langt billigere for heltidsplass, slik at det økonomiske hinderet i større grad er fjernet.

Utrolig vellykket integreringstiltak!

Som jeg selvfølgelig måtte arrestere noen for på facebook, som klarte å si at det var urettferdig at innvandrere fikk gratis barnehageplass og ikke nordmenn. Det er sludder og vås. Gratis kjernetid gjelder for alle barn i bydelene i rett alder.

Gammel 01-06-11, 14:33   #122
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratis kjernetid er strålende integrering.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 14:38   #123
Slettet bruker
Passiv

Standard

Gratis kjernetid er jo innmari smart!

Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 14:38   #124
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Som jeg selvfølgelig måtte arrestere noen for på facebook, som klarte å si at det var urettferdig at innvandrere fikk gratis barnehageplass og ikke nordmenn. Det er sludder og vås. Gratis kjernetid gjelder for alle barn i bydelene i rett alder.

Kjempefint tiltak, og jeg tror det er riktig og viktig at sånne tiltak utformes som universelle tilbud.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 14:45   #125
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og FrP i Oslo fortjener faktisk littegranne kred for å ikke ha klart å sette hælene HELT i bakken for det prosjektet. De har ikke applaudert heller, da, men det ER et Høyre/FrP-byråd som har fått det til. (Nå er vel FrP i Oslo litt i klinsj med FrP ellers, og dette er vel et av eksemplene på det)

Gammel 01-06-11, 14:55   #126
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om man har gode tall på det enda, men jeg har hørt rykter om at pengene gratis kjernetid koster (for det koster jo unektelig litt) allerede er spart inn fordi man ikke lenger trenger like mange "norsk for fremmedspråklige"-lærere for skolestarterene. Og penger spart på noe som kommer alle tilgode er de fleste politiske pariter for!

Gammel 01-06-11, 15:00   #127
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FrP pleier jo ikke å være så opptatt av matematikk, da, det skal de ha.

Gammel 01-06-11, 15:02   #128
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av de fine tingene med gratis kjernetid er ikke bare at barna lærer seg norsk fortere, men også at foreldrene får en myk start på hvordan denslags ting som barnehage, skole, foreldremøter, sfo, fau og så videre virker.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 15:22   #129
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

FrP pleier jo ikke å være så opptatt av matematikk, da, det skal de ha.

En annen ting er at de stort sett er etniske hvite sånn at man kan flagge ganske mye fordommer før man får r-kort.

Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 20:23   #130
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Her er svar på Marte Michelet sin kronikk:

http://www.dagbladet.no/2011/06/01/k...ring/16759439/

Gammel 01-06-11, 21:15   #131
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Vi har det for godt. Vi kan ikke se for oss at vi en dag skulle måtte flykte til et helt annet land og begynne på nytt. Jeg venter på boka "Da Per og Kari måtte flykte til Kina". Det virker ikke som om mange nordmenn kan sette seg inn i hvilken situasjon de fleste ikke-vestlige innvandrere er i. Selv de ressurssterke med høy utdannelse drar jo fra sitt eget land av en grunn. De som kommer fra Somalia er faktisk særdeles ressurssterke de også, bare på en annen måte. De har faktisk greid å ta beslutningen om å dra fra sitt eget land og sin egen familie (som er mye større og mye viktigere enn dem vi har i Norge), skaffet til veie pengene de trenger, og kommet seg hit.

Ja, det knytter seg mye problematikk til innvandring, men jeg tror ikke den kan løses før vi prøver å sette oss inn i situasjonen deres. De fleste VIL jobbe, men bare det å lære språket er en stor utfordring når du fra før bare har snakket Tigrinja eller arabisk. Og det er bare den første utfordringen.

Ungdom i Norge er mye mer rasistisk nå enn da jeg gikk på VGS for 16 år siden, og det gjør ikke underverker for integreringen, det gjør heller ikke livet lettere for etterkommerne av innvandrerne.

Gammel 01-06-11, 22:12   #132
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg byttet jobb i fjor høst, fra norskopplæring av innvandrere til ordinær videregående skole, yrkesfag. Jobbyttet førte med seg veldig mye positivt, og et par skikkelige aha-opplevelser.

Fra min forrige jobb der jeg jobbet mye med norskopplæring av unge innvandrere mellom 13-25 år, mange av dem enslige mindreårige, hadde jeg med meg en dyp respekt og stor ydmykhet i forhold til hva det innebærer å forlate sitt land og skulle etablere seg på nytt i et fremmed land. Jeg hadde også med meg en stor dose optimisme for framtiden, for min opplevelse var at disse unge lærte språket godt, det var veldig lite tull med dem, og mange av dem kom seg gjennom grunnskole-eksamen og over i videregående. Jeg har møtt mange eks-elever på min nye jobb, og det går i grunn veldig bra med de aller fleste .

Så kommer aha-opplevelsene. I klassene mine på videregående har jeg en god del minoritetsspråklige, og etter å ha gått i baret et par-tre ganger har jeg nå lært en ting; Ikke spør hvor lenge vedkommende har bodd i Norge. Det var jeg nemlig vant med å gjøre i min forrige jobb - fordi norskkunnskapene kombinert med botid fortalte meg ganske mye ganske fort. Så jeg gikk friskt i gang på elevsamtalene - ikke med de minoritetsspråklige som snakket bra norsk, da spurte jeg selvsagt ikke om det. Men jeg spurte de som gikk på Grunnleggende norsk i tillegg til vanlig norskundervisning. Og gjett om jeg fikk hakeslepp når ungdommer med et ytterst begrenset ordforråd og dårlig uttale svarte "Jeg har bodd i Norge siden jeg var 2 år", "Jeg er født i Norge", "Jeg har gått på norsk skole siden 2. klasse". Det er ingenting som har gjort meg mer trist enn akkurat det det siste året. Og det er en mye mer alarmerende ting enn at nyankomne innvandrere som bare har bodd her en to-tre-fire år snakker litt sjabert norsk. Disse stakkars ungdommene er oppvokst i Norge, men kan så dårlig norsk at de bare av den grunn havner bakerst i køen. Det er for jævlig rett og slett. Jeg må innrømme at jeg har vært naiv nok til å tro at de som bare rakk å komme til Norge før de begynte på skolen var "berget" - men det er tydeligvis fullt mulig å gå ti år på skolen uten å lære stort. *sukk*

Jeg skulle gjerne ha sett at de berørte innvandrermiljøene (for det er ikke vanskelig å plukke ut hvilke grupper dette hovedsaklig gjelder) kunne gått sammen med skolene for et krafttak for en svært stor barne- og ungdomsgruppe som vokser opp til en tilværelse der de ikke er fullt funksjonelle i velferdsstaten (flåsete uttrykk, men jeg vet ikke hva jeg skal kalle det. Jeg tror at det å kunne ta vare på seg selv har ekstremt stor verdi, en del av disse ungdommene blir rett og slett frarøvet mulighetene før de har startet.)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 23:00   #133
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Men her babler vi i vei om integreringstiltak. Noe av poenget i artikkelen er jo nettopp at det er så mange som automatisk plasseres i innvandrerbåten som slett ikke hører hjemme; selv om huden deres ikke er helt lys.

Gammel 01-06-11, 23:13   #134
Callisto

Callisto sin avatar

Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Det Marte Michelet kritiserer er vel Brochmannutvalgets rapport og da synes jeg ikke kronikken hennes henger helt på greip ved å snakke om sin familie!

sitat fra Anne Britt Djuve forskningsjef i FAFO og medlem av Brochmann utvalget:
http://www.dagbladet.no/2011/06/01/k...ring/16759439/

Sitat:

En annen betydelig misforståelse er knyttet til de økonomiske beregningene til utvalget. Jeg kan forsikre om at Brochmannutvalget ikke har utgiftsført Michelets svigerfamilie i sin utredning. Derimot ba vi SSB om å beregne ulike modeller for framtidig migrasjon, samt å beregne konsekvenser for statsbudsjettet ved ulike forutsetninger om yrkesdeltakelse. Med dagens skattesatser vil AS Norge om få år gå underskudd på grunn av eldrebølgen. Dersom vi får stor innvandring av personer som ikke deltar i arbeidsmarkedet vil dette selvsagt gjøre saken verre. Får vi stor innvandring av personer som deltar i arbeidsmarkedet bidrar dette positivt på statsbudsjettet. Vanskeligere er det ikke. Uansett kan det være fornuftig å regne på finansieringsbehovet - samt tenke igjennom hvordan det kan legges til rette for høyest mulig yrkesdeltakelse.

Gammel 01-06-11, 23:16   #135
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Callisto: kronikken er trigget av ultveit-Moe, ikke rapporten i seg selv. (jeg har en lenke tidligere i tråden )

Gammel 01-06-11, 23:20   #136
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke innlegget du linker til treffer helt, Callisto. Det virker ikke som hun skjønner hva Michelet mener.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 23:35   #137
Callisto

Callisto sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Callisto: kronikken er trigget av ultveit-Moe, ikke rapporten i seg selv. (jeg har en lenke tidligere i tråden )

Ok da skjønner jeg at behovet for å bli personlig er sterkere.

Men en debatt om det Brochmannutvalget har lagt frem må vi jo ha. Det goteske er jo at frp'ere bruker det for alt det er verdt.
Synes bloggen til Kristin Clemet var bra!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.