Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-11, 12:35   #101
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Båndtvang?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Mange kommuner har vel ofte utvidet båndtvang som gjør at det gjelder for enda flere måneder pga. en del dyr ute i skog etc.

Ja men der bor ikke jeg.

:edit:

Det er båndtvang her fra 1. april - 30 sept. Men jeg tolker det slik at vi kan gå langt inn i skogen slik jeg har tenkt og det skal være lovlig. Jakttrening, og langt unna folk..

I område av komumunen der husdyr har rett til å beita og faktisk beiter, og i område der vilt som skal beskyttast har sitt leveområde, skal hundar haldast i band eller forsvarleg innestengt eller inngjerda frå 1. april til og med 30. september.
a.
Hundar skal vidare haldast i band eller forsvarleg innestengd eller inngjerda heile året i parkar, på kyrkjegardar, grav- og urnelunder, på og ved skular, barnehagar og anlegg for leik og idrett, sport eller rekreasjon.

§2 Unntak fra bandtvangsreglane:
Bandtvangsreglane gjeld ikkje for
•1. Dressert bufehund når den vert brukt til å vakta storfe, sau, geit, fjørfe, hest eller vilt, under dette viltets egg, reir og bu.
•2. Hund i aktiv politi-, toll-, militær-, og redningsteneste eller hund under trening og prøving for slik teneste.
•3. Hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såra, skada eller sjukt vilt.
•4. Hund når den vert brukt i jakt, jakthundtrening og jaktprøver.
•5. Hund i dressurtrening og aktiv konkurrnse.
•6. Trente førarhundar i nærleiken av brukar.

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 30-05-11 kl 12:41.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-11, 20:48   #102
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hund og syns også det er irriterende når det kommer løse bikkjer. Merker stor forskjell - noen steder er det mange som lar hunden løpe løs uten engang å ha trent på innkalling, men hele den tida vi har bodd her har vi ikke møtt en eneste irriterende løshund. Verste vi møtte i byen var en løs gordonsetter som kom bort for å hilse på min hund (som da var valp, og i bånd) - og eieren til setteren ga meg beskjed om å ikke la hundene hilse fordi setteren var olm så ha den i bånd da, menneske.

Gammel 30-05-11, 21:10   #103
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Haha, Ja noen eiere er dumme.

Tre stk!
Gammel 04-06-11, 01:34   #104
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ingen hundeeiere på FP som lar hunden løpe fritt, altså?

Jo, jeg lar hunden løpe fritt men det er kun i den lokale skogen hvor omtrent alle regionens hundeeiere lar hundene løpe løse. Dette skogsområdet er ikke fritatt for båndtvangen men folk har latt hundene løpe fritt her i 20 år, har blitt en slags praksis som kommunen har sett gjennom fingrene med.
Ellers lar jeg hunden også være løs hjemme på min egen eiendom. Bortsett fra disse to tilfellene har jeg alltid hunden i bånd når jeg ferdes ute blant folk.

Jeg blir nesten litt trist av å lese om alle dere som er redde for hund, jeg har forståelse for det altså men syns det er synd da de fleste hunder er veldig ålreite og trivelige dyr.

Gammel 04-06-11, 09:20   #105
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er så gammel at jeg ønsker enhver interesse i skrittet mitt velkommen. Makes my day.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 10:18   #106
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Jo, jeg lar hunden løpe fritt men det er kun i den lokale skogen hvor omtrent alle regionens hundeeiere lar hundene løpe løse. Dette skogsområdet er ikke fritatt for båndtvangen men folk har latt hundene løpe fritt her i 20 år, har blitt en slags praksis som kommunen har sett gjennom fingrene med.
Ellers lar jeg hunden også være løs hjemme på min egen eiendom. Bortsett fra disse to tilfellene har jeg alltid hunden i bånd når jeg ferdes ute blant folk.

Jeg blir nesten litt trist av å lese om alle dere som er redde for hund, jeg har forståelse for det altså men syns det er synd da de fleste hunder er veldig ålreite og trivelige dyr.

Jeg er ikke redd for hunder, stort sett, men jeg irriterer meg over folk som tar det for gitt at jeg ikke er det, evt. gir blaffen i om jeg er det. Du ser ut til å være en av dem. Dere har altså valgt å se gjennom fingrene med båndtvangsreglene fordi "det alltid har vært sånn?"
Og har du gjerder overalt på eiendommen din?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 11:13   #107
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Båndtvangen er jo i utgangspunktet ment for hekketid og andre hensyn til ville dyr som lever i naturen. Jeg syns derfor det høres merkelig ut at en kommune blåser i det ´fordi det alltid har vært sånn´...

Gammel 04-06-11, 11:58   #108
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mocci, her.

Stillig, den praksisen gjør at en del folk er utestengt fra turer i den lokale skogen. Jeg hadde aldri i verden gått tur der hvis jeg visste at veldig mange ukjente hunder løper fritt. Og ikke fortell meg at alle har god kontroll på hunden. Du kan godt synes det er trist, det er en skrekk som mye annet og det å få store fremmede hunder løpende mot deg uten en eier i syne/eier som bare står der og driter i det gjør absolutt ingenting godt for skrekken min. Jeg kan godt være helt komfortabel med hunder, men ikke i en setting der de løper fritt uten at man vet noe om hverken hunden eller eieren.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 12:23   #109
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Stillig, den praksisen gjør at en del folk er utestengt fra turer i den lokale skogen. Jeg hadde aldri i verden gått tur der hvis jeg visste at veldig mange ukjente hunder løper fritt. Og ikke fortell meg at alle har god kontroll på hunden. Du kan godt synes det er trist, det er en skrekk som mye annet og det å få store fremmede hunder løpende mot deg uten en eier i syne/eier som bare står der og driter i det gjør absolutt ingenting godt for skrekken min. Jeg kan godt være helt komfortabel med hunder, men ikke i en setting der de løper fritt uten at man vet noe om hverken hunden eller eieren.

Hvis det er EN skog der dette er kjent praksis så kan du vel gå i en annen? Eller er det prinsippet som skal rides her?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 12:26   #110
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Hvis det er EN skog der dette er kjent praksis så kan du vel gå i en annen? Eller er det prinsippet som skal rides her?

Hva hvis det er min naboskog, og det er den skogen jeg liker best? Hva hvis man ikke har fri tilgang på skoger?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:03   #111
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Om det i kommunen der hun bor ikke har "fri" tilgang på skoger er det vel tvilsomt om dette hadde vært praktisert da.
Kjære vene, nå syns jeg dere er litt firkantede her.

Som med alt annet man ikke liker så er det nå en gang slik at man nødvendigvis må fire bittelitt på sin egen frykt eller sine egne krav. Nettop fordi vi lever sammen her på jorden som mennesker, og vi alle er forskjellige, og da syns jeg faktisk man skal ta hensyn til hverandre. Begge veier, både hundeeiere og de som ikke har hund.

Gammel 04-06-11, 13:23   #112
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Veldig godt sagt Mjau. Det må være slitsomt å være redd for hund. Jeg tror jeg hadde forsøkt å gjøre noe med det.

Jeg går jo over en times tur med hunden hver dag. Siste uken har jeg sett nøye etter. I mitt nærområde treffer jeg annen hund på hver 3. tur, den er alltid i bånd, og det finnes ikke verken bæsj eller poser med bæsj liggende. _bor i paradis_

Tre stk!
Gammel 04-06-11, 13:27   #113
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Veldig godt sagt Mjau. Det må være slitsomt å være redd for hund. Jeg tror jeg hadde forsøkt å gjøre noe med det.

Jeg går jo over en times tur med hunden hver dag. Siste uken har jeg sett nøye etter. I mitt nærområde treffer jeg annen hund på hver 3. tur, den er alltid i bånd, og det finnes ikke verken bæsj eller poser med bæsj liggende. _bor i paradis_

Sånn har vi det her også;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:31   #114
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Helt enig med deg.
Jeg har blitt bitt av en løs hund og har rett og slett skrekken for at det skal skje igjen, ¨å når poden har blitt løpt ned av en løs hund så hjelper ikke det på skrekken heller.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 14:05   #115
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var selv hundeeier inntil for noen mnd siden. Jeg lot aldri hunden min gå uten bånd. Uansett så er hunder dyr og så en kan aldri stole 100% på dem, uvhengig om eier sier det motsatte. Eneste plassen hunden min gikk løs, var i hagen som var inngjerdet.
Selv om jeg er forferdelig glad i hunder, så reagerer også jeg negativt når fremmede hunder kommer løpende mot meg. Jeg kjenner ikke de andre hundene og deres reaksjonsmønster. Det er noe som hundeeiere bør tenke over, at uansett hvordan han/hun kjenner hunden, så vet ikke engang de hvordan hunden vil oppføre seg mot fremmede i forskjellige situasjoner. Så jeg er veldig enig med deg Rine!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 14:16   #116
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil bare påpeke at jeg og så i utgangspunktet er veldig, veldig enig. Båndtvang SKAL overholdes med mindre det foregår ettersøk, jakt eller liknende.
Men jeg syns det begynner å bli litt ekstremt når områder holdt av til lufting av hund heller ikke føles ok. Det er da virkelig ikke noe problem å holde seg unna slike steder. Da får man nesten ta det opp med kommunen eller noe altså, for det er jo ikke hundeeierne sin feil?

Og jeg syns det er veldig trist når man ser ut til å stille alle hundeeiere likt. De aller fleste jeg kjenner med hund har et virkelig godt hundehold der det taes hensyn til lover, regler, mennesker og dyr.

Gammel 04-06-11, 14:17   #117
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Tror du dette gjelder EN skog? Og det er gjerne i sin egen nærskog man går tur, jeg setter meg sjelden i bilen 10 minutter for å gå en tur. Dette er et problem i min nærskog og i de fleste andre nærskoger jeg kjenner til. Og som nevnt tidligere, man ser ganske kjapt hvilke hundeeiere som er obs når det kommer folk eller ikke. Og når man ser hundeeieren knapt klarer å holde bikkja i båndet, så burde man faktisk vurdere om man er egnet til å ha en sånn hund. Er du ikke sterk nok til å styre en 70 kg hund, så kanskje det hadde vært en ide å velge en annen type. Og jeg liker ikke å gå forbi sånne på en trang skogsti. Hensynet til meg som menneske bør gå foran teite folk som har hunder de ikke håndterer eller bare lar gå løs og i slapt bånd mens det er andre folk i nærheten.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 14:20   #118
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg er så gammel at jeg ønsker enhver interesse i skrittet mitt velkommen. Makes my day.

Selv er jeg ikke riktig så gammel enda.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 15:05   #119
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg Men jeg syns det begynner å bli litt ekstremt når områder holdt av til lufting av hund heller ikke føles ok. Det er da virkelig ikke noe problem å holde seg unna slike steder. Da får man nesten ta det opp med kommunen eller noe altså, for det er jo ikke hundeeierne sin feil?

Og jeg syns det er veldig trist når man ser ut til å stille alle hundeeiere likt. De aller fleste jeg kjenner med hund har et virkelig godt hundehold der det taes hensyn til lover, regler, mennesker og dyr.

Områder holdt av til lufting? Mener du den skogen der de bare har tatt seg til rette? Det området er ikke hodt av, at man har gjort det samme i 20 år gjør det ikke mer rett uansett.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 15:06   #120
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Tror du dette gjelder EN skog? Og det er gjerne i sin egen nærskog man går tur, jeg setter meg sjelden i bilen 10 minutter for å gå en tur. Dette er et problem i min nærskog og i de fleste andre nærskoger jeg kjenner til. Og som nevnt tidligere, man ser ganske kjapt hvilke hundeeiere som er obs når det kommer folk eller ikke. Og når man ser hundeeieren knapt klarer å holde bikkja i båndet, så burde man faktisk vurdere om man er egnet til å ha en sånn hund. Er du ikke sterk nok til å styre en 70 kg hund, så kanskje det hadde vært en ide å velge en annen type. Og jeg liker ikke å gå forbi sånne på en trang skogsti. Hensynet til meg som menneske bør gå foran teite folk som har hunder de ikke håndterer eller bare lar gå løs og i slapt bånd mens det er andre folk i nærheten.

I akkurat dette tilfellet er det faktisk EN skog, som folk kommer kjørende til i bil.
Vi kjører glatt i 30 minutter for å komme dit. Skogen heter "hundeskogen" og det er privat eiendom der eieren har åpnet opp for hudefolk. Det ligger til rette for hunder, eiere, familier og det går orienteringsløype der. Det er båndtvang når det er O-løp og når det er hekking som alle andre steder. Kommunen er positive til at det finnes et slikt alternativ for hundefolk, for ellers i kommunen er det helårlig båndtvang over alt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03.