|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Vi har jo svømmebasseng i USA, og det er noe vi kommer til å savne big time når vi flytter tilbake til Norge, men det er ikke noe vi kommer til å ha her likevel, av flere grunner. De viktigste er at det er veldig mye arbeid å holde der (i USA har vi poolboy, et yrke som neppe er så vanlig her.
![]() |
#22 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Jeg tenker:
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?
Samme her. Men nå er jeg ganske lat, og velger å stikke på badeland eller offentlig basseng om trangen melder seg. |
![]() |
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Hva mener man med låsbart gjerde rundt bassenget? Er det nok om hagen har gjerde hele veien rundt og vi installerer låser på de to portene vi har? Ellers tenkte jeg egentlig sånt sikkerhetsdekke over bassenget. Å bygge gjerde hele veien rundt bassenget blir veldig rart, og det har jeg vel ikke sett noen andre som har heller?
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Låst sikkerhetsdekke som nevnt av m^2 (og ta med nøkkelen) burde vel dekke den delen?
![]() |
#26 |
Sviiisj!!
|
Låser på portene bør da være OK, men kan være litt vanskelig å opprettholde. Men så lenge sikkerhetsdekke over selve bassenget ikke gir mulighet for å kile seg inn noe sted, er det sikkert i orden. Men spør kommunen om råd, evt. Er det Plan og bygg, tro?
![]() |
#27 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Er det ikke egne lover i forhold til hvor avstengt et bassseng skal være? De vennene av oss som har basseng, har det på terrassen, og da med høyt gjerde rundt selve terrassen, slik at denne er avstengt fra resten av hagen.
![]() |
#28 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Vi har gjerde rundt bassenget, dvs rundt en del av hagen i tillegg. Det er et gjennomsiktig "stoff"-gjerde som er ca 1:30 cm høyt, og som ikke kan møttes over (like lett som et tregjerde). Gjerde kan også fjernes lett (står i hull i bakken), men ikke av unger. Gjerder vårt er ikke pent - som stort sett er argumentet alle vi har snakket med har for å ikke ha gjerde rundt sitt basseng, men for oss er sikkerheten alt. Ikke pokker om noen skal drukne i mitt basseng!
![]() |
#29 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Tror det holder med låsbart dekke altså. Låser og åpner på en knapp som da automatisk gjør det. Må ikke finne på å velge et dekke du selv må bale for å ta det over og av.
![]() |
#30 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?@Mindy: Men vil ikke et sikkerhetsdekke over bassenget gjøre samme nytten? I tillegg til å isolere mot varmetap?
![]() |
#31 |
Shake it out!
|
Det vil der sikkert, om det er et sånn som ikke bare rulles over, men også festes, slik at man ikke kan snike seg under på sidene. Som ville vært mitt største mareritt mht det. Problemet da er bo bare at man må rulle det over hver gang man går fra det når det er i bruk, noe som man fort kan glemme/ikke gidde. Med gjerde er det bare å lukke etter seg. Jeg hadde sikkert valgt begge deler :sikkerhetsfreak:
![]() |
#32 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Finnes det ikke sånt dekke som består av harde plater? Slik at man kan tråkke på dem, og det er da umulig å komme seg innunder på sidene?
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er påbud om 1.5 gjerde (låsbart trur eg tilogmed) der det er basseng, og det mange da gjør er å bygge 1.5meter basseng rundt der bassenget er + litt plass rundt - lage et sånt uteområde og le utav det. 1.5 meter jo ganske høyt for et vanlig gjerde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Tror tak koster mer enn bassenget, faktisk, så det må jo inn i betraktningen.
![]() |
#36 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Jeg ville ikke hatt det. Mye jobb, mye penger og mye ansvar. Når jeg ser på boligannonser er det et stort minus at huset har basseng.
![]() |
#37 |
Introvert optimist
|
![]() |
#38 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Skulle gjerne hatt basseng innendørs for helårsbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva mener man om svømmebasseng i hagen?Det ovale der ligner på det foreldrene mine skal ha innendørs. De har vannbåren varme med bergvarmepumpe da, så mulig de sparer noe mtp oppvarming på det. Men i tillegg ser det ut til at selve bassenget er isolert utvendig (i kjellerrommet under). Vet ikke om det er noe poeng å isolere utvendig mot bakken?
![]() |
#40 |
Yes, we can!!
|
Meglere sier visstnok at å investere i utendørsbasseng øker verdien på huset langt mer enn det bassenget koster, så det ser ikke ut til at alle er enige med deg. Innvendig basseng skal være motsatt, pga. risikoen for vannskader og denslags.
![]() |
|
|