Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kvinnelig lærer = frøken?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-11, 13:20   #101
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kvinnelig lærer = frøken?

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg kan virkelig ikke se at det å kalle noen ved fornavn er respektløst. Og jeg grøsser av aurtoritære lærere. Jeg ser for meg elever som er redde for læreren sin. Respekt skal man selvfølgelig ha for læreren, men den respekten skal jo være gjensidig og gå begge veier.

Enig! Respekt er noe man får, ikke noe man tar!

Sist redigert av Pelikan : 09-06-11 kl 13:28.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 13:23   #102
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på å bli kalt "frøken" eller "søster" av en elev eller en pasient i en der og da-situasjon og å bli kalt det som en yrkesbetegnelse. Jeg hadde ikke syns det var noe særlig hvis jeg ble omtalt som nolo, hun er frøken.

Gammel 09-06-11, 13:58   #103
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kalte vår lærer for frøken seinast i går. Snart kjøpe eg vel hesteskoiskake også.

Gammel 09-06-11, 14:05   #104
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg kalte vår lærer for frøken seinast i går. Snart kjøpe eg vel hesteskoiskake også.

Gammel 09-06-11, 14:45   #105
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg grøsser av aurtoritære lærere. Jeg ser for meg elever som er redde for læreren sin.

Det er stor forskjell på autoritær og autoritet!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 15:25   #106
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Enig i alt det Kasia sa. Men hvorfor heter det fortsatt helsesøster?

Gammel 10-06-11, 00:57   #107
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

. Men hvorfor heter det fortsatt helsesøster?

Og jordmor ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 02:09   #108
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sier lærer. Men da jeg begynte på skolen i 1983 var det frøken som gjaldt. Og jeg tror jammen det hang i helt til rundt 5. klasse.

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men så er jo jeg en smule overbevisst på det siden jeg har opplevd flere ganger å bli referert til både som Barnehagetante eller Bestyrerinne.

Da jeg jobbet som ped.leder kunne jeg ikke fordra å bli kalt barnehagetante. Nå som jeg jobber som daglig leder hadde jeg fnist hemningsløst om noen kalte meg bestyrerinne, men særlig sur hadde jeg nok ikke blitt.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 02:33   #109
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er stor forskjell på autoritær og autoritet!

Ja, det vet jeg jo. Men autoritær har ikke positive assosiasjoner i mitt hode.

Gammel 10-06-11, 07:02   #110
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg foretrekker livstidsdiktator. :fjaser med Matilda:

Jeg har ikke blitt kalt frøken enda (to my face), men jeg hadde nok blitt litt flirfull, ja.

Gammel 10-06-11, 08:06   #111
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har blitt kalt frøken ved et par anledninger, da av småskoleelever eller foreldrene deres. Jeg har smilt litt for meg selv, men føler meg ikke tråkket på av den grunn. Jeg blir mye oftere kalt mamma på jobb, forresten. Og er glad så lenge ingen kaller meg mormor. Jeg jobbet på team med en lærer som da var noen-og-femti, og da ble hun kalt mormor/bestemor og jeg mamma av elevene når de glemte seg.

Som yrkesbetegnelse foretrekker jeg selvsagt lærer, men føler meg altså ikke nedgradert om noen glipper og kaller meg frøken. En tysk elev jeg hadde, titulerte meg konsekvent som "lærer", forresten.

Gammel 10-06-11, 08:59   #112
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det vet jeg jo. Men autoritær har ikke positive assosiasjoner i mitt hode.

Nei, men det var jo autoritet det var snakk om her, og det oppfatter i alle fall jeg som et vanligvis positivt ord.

Gammel 10-06-11, 09:00   #113
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som lærer er man en autoritet, men ikke autoritær.

Gammel 10-06-11, 09:01   #114
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Som lærer er man en autoritet, men ikke autoritær.

Noen lærere er autoritære. Og noen har autoritet - eller er en autoritet. Det er ikke nødvendigvis de samme lærerne.

Gammel 10-06-11, 09:02   #115
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og jordmor ...

Og nordmann, formann, sidemann, nestemann osv osv.

Gammel 10-06-11, 09:02   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen lærere er autoritære. Og noen har autoritet - eller er en autoritet. Det er ikke nødvendigvis de samme lærerne.

Nei, ikke sant.

Gammel 10-06-11, 10:14   #117
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Læreren min fra barneskolen (var jeg flink nå? ) har bursdag i dag. Vi var den første klassen hun hadde etter hun var utdannet, så hun husker oss godt. Var inne på facebooksiden hennes, og vet dere hva som stod på siden hennes fra en tidligere klassekamerat?:
Hei. gratulerer masse med dagen frøken

(Det er 30 år siden vi hadde henne som lærer, så det henger nok igjen i vokabularet til mange, uten at det er vondt ment!)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 10:14   #118
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, men det var jo autoritet det var snakk om her, og det oppfatter i alle fall jeg som et vanligvis positivt ord.

Ok, men min kommentar var i utgangspunktet svar på et innlegg hvor lærere kan være autoritære og som elevene har respekt for. Neida, en autoritet er ofte ikke noe negativt, men jeg oppfatter det ikke som utelukkende positivt heller. Det varierer.

Gammel 10-06-11, 10:26   #119
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ok, men min kommentar var i utgangspunktet svar på et innlegg hvor lærere kan være autoritære og som elevene har respekt for. Neida, en autoritet er ofte ikke noe negativt, men jeg oppfatter det ikke som utelukkende positivt heller. Det varierer.

Enig i at det kan variere, og at ordet ikke trenger være utelukkende positivt. Men hvis det er innlegg #92 du tenker på, der du svarte på Maggie74, så skrev ikke hun noe om at lærerne skulle være autoritære, men at de var/skulle være autoriteter. (Jeg er helt enig i at man ikke trenger bruke formell tiltale for å vise respekt for noen, altså.)

Gammel 10-06-11, 10:40   #120
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Enig i at det kan variere, og at ordet ikke trenger være utelukkende positivt. Men hvis det er innlegg #92 du tenker på, der du svarte på Maggie74, så skrev ikke hun noe om at lærerne skulle være autoritære, men at de var/skulle være autoriteter. (Jeg er helt enig i at man ikke trenger bruke formell tiltale for å vise respekt for noen, altså.)

Ja, nå så jeg at det var det hun skrev. Jeg hang meg litt opp i det med at å bruke fornavn på lærere var respektløst. Og tolket det derfor i den retning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.