|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
intro
|
Sv: Er kjolebruk trendy?Jeg har knapt brukt bukser siden studietida, tror jeg, dvs. for snart 15 år siden. De siste 2-3 åra har jeg nok glidd noe mer over fra skjørt til kjoler, men begge deler er kontinuerlig i bruk. (Det skal sies at jeg er ekstremt gammel til sinns, da.
|
|
|
|
#42 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er kjolebruk trendy?Det har nok sammenheng med både alder og mote. Med det mener jeg at det i dag finnes mye kjoler blant moten for voksne damer, men er jo ikke slik at det ikke fantes hverdagskjoler på 70- 80- 90- og 2000-tallet, og når jeg tenker på "motebildet" og "trendy" så tenker jeg ikke hovedsaklig på hva damer på 30+ går kledd i.
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: Er kjolebruk trendy?Jeg kommer til å gå amok i kjoleutvalget i byen når jeg kommer meg på bena igjen. Gleder meg vilt til å finne mæ sjæl og stilen min! |
|
|
|
#44 |
|
Retromum
|
Sv: Er kjolebruk trendy?Jeg bruker helt klart mye mer skjørt og kjoler nå enn jeg gjorde i fordums dager.
|
|
|
#46 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Er kjolebruk trendy?
Men trender finnes da for alle aldersgrupper? Man er da ikke dømt til å være utrendy om man er 30+ og ikke går i streetwear? :cuyahoga snakker om ting hun ikke kan: |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er kjolebruk trendy?Jeg brukte kjempemasse kjoler og skjørt før jeg fikk barn. Da jeg studerte var det flere som ikke trodde på meg da jeg sa at jeg eier faktisk et par bukser også. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
Borte
|
Ofte så kommer trendene først til de yngste, også når de litt eldre har himlet over dem i noen år så tar de dem i bruk selv. Og da er det jo strengt tatt ingen trend lenger, men allemannseie og mainstream. I bittelille Norge ligger vi i tillegg endel etter siden det er svært få trendskapere her.
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
Joda, men hovedvekten av mennesker på 30 + er late majority. Og selvsagt finnes det damemote og ungdomsmote, men damemoten er ofte en nedtonet versjon av ungdomsmoten, samt at endringene ikke skjer like fort.
Jepp.
|
|
|
#51 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Er kjolebruk trendy?Jeg bruker neste bare kjoler eller skjørt og har gjort det siden jeg var i tenåra - det vil si i snart 30 år. Betyr det at jeg var en innovatør, tro? Skjørtelengden har dog variert en del oppigjennom. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er desverre ikke så enkelt. Man må også regne inn de aktuelle motebølgene på de ulike tidspunktene. Det er jo ikke slik at kjole og skjørt er noe nytt, akkurat.
|
|
|
#53 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Fillern. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
flisespikker
|
Sv: Er kjolebruk trendy?Men er det ikke rimelig å snakke om ulike trender innenfor ulike befolkningssegmenter, da? Det som er trendy i den forstanden du snakker om, Tallulah, det er det jo bare en viss andel av befolkningen som driver med og er opptatt av. Innen andre grupper kan det være helt andre ting som er populært/moderne/trendy. Eller brukes ikke ordet om slikt?
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er kjolebruk trendy?Denne tråden minner meg om da jeg ble kjent i en halv bydel for å være hun som gikk med grønt/turkis skjørt på skolen i niende. Jeg ble sågar forfulgt av medlemmer av den beryktede "Flaktveitgjengen" fordi jeg var så frika.
|
|
|
|
#56 |
|
Glamorøs
|
Jo, det har jeg jo nevnt et par ganger også. At voksen damemote er noe helt annet enn ungdomsmote. F.eks. går jo ikke 20-åringer i alle disse velurkjolene som er poppis blant en del damer i vår generasjon. Så da kan man snakke om et motefenomen innen en gruppe. Så selv om det er en trend, er det ikke nødvendigvis det folk ser på som trendy. Det er selvsagt veldig vage termer, og ingen veldig klare skillelinjer.
|
|
|
#57 |
|
flisespikker
|
Ja, akkurat.
|
|
|
#58 |
|
Glamorøs
|
Ja, på et vis. Men trendy blir nok ofte brukt av late majority og laggards om early majority/adapters, ikke nødvendigvis om innovators. Dette fordi late majority ikke nødvendigvis vil gjenkjenne det som innovatørene bruker som noe som kommer til å slå an. Så det er ikke trendy før en god del bruker det, og dermed er det ikke helt cutting edge igjen, selv om det føles slik for late majority/laggards.
|
|
|
#59 |
|
flisespikker
|
Nei, ordbruk er jo sjelden det.
|
|
|
#60 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er kjolebruk trendy?De buksene jeg har i skapet blir nesten aldri rørt lenger. Jeg bruker stort sett kun kjoler eller tunika og det har vært en glidende overgang til å bli sånn igjennom de siste 3-5 år.
|
![]() |
|
|