Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Er kjolebruk trendy?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-11, 11:10   #41
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er kjolebruk trendy?

Jeg har knapt brukt bukser siden studietida, tror jeg, dvs. for snart 15 år siden. De siste 2-3 åra har jeg nok glidd noe mer over fra skjørt til kjoler, men begge deler er kontinuerlig i bruk. (Det skal sies at jeg er ekstremt gammel til sinns, da. Jeg har knapt lagt om stilen min på minst 15 år.)

Folk er så vant til å se meg i kjoler og skjørt at jeg nesten aldri får komplimenter for det. Derimot er det alltid noen som skriker opp hvis jeg kommer i olabukse (det er riktig nok mer i vantro enn som forsøk på å gi komplimenter).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 11:22   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har nok sammenheng med både alder og mote. Med det mener jeg at det i dag finnes mye kjoler blant moten for voksne damer, men er jo ikke slik at det ikke fantes hverdagskjoler på 70- 80- 90- og 2000-tallet, og når jeg tenker på "motebildet" og "trendy" så tenker jeg ikke hovedsaklig på hva damer på 30+ går kledd i.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 11:26   #43
Albertine
Passiv

Standard

Jeg kommer til å gå amok i kjoleutvalget i byen når jeg kommer meg på bena igjen. Gleder meg vilt til å finne mæ sjæl og stilen min!

Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 11:46   #44
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker helt klart mye mer skjørt og kjoler nå enn jeg gjorde i fordums dager. For meg tror jeg det har sammenheng med alder, kjører en litt mer moden stil samt at det er veldig behagelig å trekke i kjole/skjørt. Jeg er blitt mindre opptatt av å bruke plagg som gjør meg sexy in your face kind of way, foretrekker en mer tildekket og voksen stil jf hverdagskjoler/skjørt. Det er definitivt også mye bedre utvalg av kjoler i butikkene nå til dags enn tidligere.

Gammel 10-06-11, 12:04   #45
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker mer kjoler (og skjørt) nå enn for 5 år siden. :datapunkt:

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 12:09   #46
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det har nok sammenheng med både alder og mote. Med det mener jeg at det i dag finnes mye kjoler blant moten for voksne damer, men er jo ikke slik at det ikke fantes hverdagskjoler på 70- 80- 90- og 2000-tallet, og når jeg tenker på "motebildet" og "trendy" så tenker jeg ikke hovedsaklig på hva damer på 30+ går kledd i.

Men trender finnes da for alle aldersgrupper? Man er da ikke dømt til å være utrendy om man er 30+ og ikke går i streetwear? :cuyahoga snakker om ting hun ikke kan:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 12:11   #47
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Jeg brukte kjempemasse kjoler og skjørt før jeg fikk barn. Da jeg studerte var det flere som ikke trodde på meg da jeg sa at jeg eier faktisk et par bukser også.
Etter at jeg fikk barn så ble det mye bukse fordi det var så mer praktisk og jeg har ikke tatt opp kjolebruken etterpå.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 12:15   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går mest i bukser.

Uten at det dermed er bevis for noe som helst.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 12:16   #49
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Men trender finnes da for alle aldersgrupper? Man er da ikke dømt til å være utrendy om man er 30+ og ikke går i streetwear? :cuyahoga snakker om ting hun ikke kan:

Ofte så kommer trendene først til de yngste, også når de litt eldre har himlet over dem i noen år så tar de dem i bruk selv. Og da er det jo strengt tatt ingen trend lenger, men allemannseie og mainstream. I bittelille Norge ligger vi i tillegg endel etter siden det er svært få trendskapere her.

Jeg mener det er et tydelig skille mellom trend og mainstream.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 12:51   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Joda, men hovedvekten av mennesker på 30 + er late majority. Og selvsagt finnes det damemote og ungdomsmote, men damemoten er ofte en nedtonet versjon av ungdomsmoten, samt at endringene ikke skjer like fort.

jeg kommer med yndlingsgrafen min igjen:

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ofte så kommer trendene først til de yngste, også når de litt eldre har himlet over dem i noen år så tar de dem i bruk selv. Og da er det jo strengt tatt ingen trend lenger, men allemannseie og mainstream. I bittelille Norge ligger vi i tillegg endel etter siden det er svært få trendskapere her.

Jeg mener det er et tydelig skille mellom trend og mainstream.

Jepp.

Gammel 10-06-11, 12:57   #51
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker neste bare kjoler eller skjørt og har gjort det siden jeg var i tenåra - det vil si i snart 30 år. Betyr det at jeg var en innovatør, tro? Skjørtelengden har dog variert en del oppigjennom.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 13:04   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Betyr det at jeg var en innovatør, tro?

Nei, det er desverre ikke så enkelt. Man må også regne inn de aktuelle motebølgene på de ulike tidspunktene. Det er jo ikke slik at kjole og skjørt er noe nytt, akkurat.

Gammel 10-06-11, 13:06   #53
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, det er desverre ikke så enkelt. Man må også regne inn de aktuelle motebølgene på de ulike tidspunktene. Det er jo ikke slik at kjole og skjørt er noe nytt, akkurat.

Fillern.

(Jeg trodde ikke det, altså.)

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 13:07   #54
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det ikke rimelig å snakke om ulike trender innenfor ulike befolkningssegmenter, da? Det som er trendy i den forstanden du snakker om, Tallulah, det er det jo bare en viss andel av befolkningen som driver med og er opptatt av. Innen andre grupper kan det være helt andre ting som er populært/moderne/trendy. Eller brukes ikke ordet om slikt?

Gammel 10-06-11, 13:08   #55
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Denne tråden minner meg om da jeg ble kjent i en halv bydel for å være hun som gikk med grønt/turkis skjørt på skolen i niende. Jeg ble sågar forfulgt av medlemmer av den beryktede "Flaktveitgjengen" fordi jeg var så frika.

Gammel 10-06-11, 13:11   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men er det ikke rimelig å snakke om ulike trender innenfor ulike befolkningssegmenter, da? Det som er trendy i den forstanden du snakker om, Tallulah, det er det jo bare en viss andel av befolkningen som driver med og er opptatt av. Innen andre grupper kan det være helt andre ting som er populært/moderne/trendy. Eller brukes ikke ordet om slikt?

Jo, det har jeg jo nevnt et par ganger også. At voksen damemote er noe helt annet enn ungdomsmote. F.eks. går jo ikke 20-åringer i alle disse velurkjolene som er poppis blant en del damer i vår generasjon. Så da kan man snakke om et motefenomen innen en gruppe. Så selv om det er en trend, er det ikke nødvendigvis det folk ser på som trendy. Det er selvsagt veldig vage termer, og ingen veldig klare skillelinjer.

Gammel 10-06-11, 13:14   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så selv om det er en trend, er det ikke nødvendigvis det folk ser på som trendy.

Ja, akkurat. Det stemmer sikkert at folk mener noe litt annet med "trendy" enn det det betyr når man snakker om "en trend". (Det er kanskje derfor folk blir irritert når det står i avisen at det er en trend å få flere barn, fordi de tolker det som en påstand om at de får flere barn bare "fordi det er in"?) En trend er jo mer et statistisk begrep, mens "trendy" betyr litt sånn cutting edge moderne?

Gammel 10-06-11, 13:17   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En trend er jo mer et statistisk begrep, mens "trendy" betyr litt sånn cutting edge moderne?

Ja, på et vis. Men trendy blir nok ofte brukt av late majority og laggards om early majority/adapters, ikke nødvendigvis om innovators. Dette fordi late majority ikke nødvendigvis vil gjenkjenne det som innovatørene bruker som noe som kommer til å slå an. Så det er ikke trendy før en god del bruker det, og dermed er det ikke helt cutting edge igjen, selv om det føles slik for late majority/laggards. Ikke akkurat en eksakt vitenskap.

Gammel 10-06-11, 13:22   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Ja, på et vis. Men trendy blir nok ofte brukt av late majority og laggards om early majority/adapters, ikke nødvendigvis om innovators. Dette fordi late majority ikke nødvendigvis vil gjenkjenne det som innovatørene bruker som noe som kommer til å slå an. Så det er ikke trendy før en god del bruker det, og dermed er det ikke helt cutting edge igjen, selv om det føles slik for late majority/laggards. Ikke akkurat en eksakt vitenskap.

Nei, ordbruk er jo sjelden det. Jeg vil tro det dels henger sammen med at man har ulik oppfatning av hva ordet betyr (et sted på skalaen mellom "moderne" og "nyskapende"), og dels med ulik oppfatning/kunnskap når det gjelder hvor nyskapende (og hvor populært) noe er.

Gammel 10-06-11, 13:30   #60
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

De buksene jeg har i skapet blir nesten aldri rørt lenger. Jeg bruker stort sett kun kjoler eller tunika og det har vært en glidende overgang til å bli sånn igjennom de siste 3-5 år.

Utvalget i kjoler er defintivt mye større nå enn for noen år siden. For mitt vedkommende handler det nok endel om alder og det å ha funnet "min stil".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.