Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frukt og grønt hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-11, 11:46   #21
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: frukt og grønt hver dag?

Jepp, spiser grønnsaker hver dag uten å tenke nøye over det i det hele tatt. Siden jeg prøver å unngå alt for mange brødmåltider på en dag har jeg ofte middagsrester eller salat til lunsj, og til middag har vi alltid grønnsaker til eller i maten. Det er jo grønnsaker i pastasaus og sånt også, i hvert fall i våre. Frukt spiser jeg med vilje ikke så mye av, siden jeg ikke skal ha alt for mye sukker, men litt hver dag der også. Mannen spiser nok betydelig mindre frukt og grønt enn meg, men det har kommet seg det også. Men ja, det hender noen dager at jeg må tenke litt over det for å få nok grønt på en dag altså. Som i går da jeg kun hadde lyst på skiver med ost og sånt.

Gammel 12-06-11, 12:01   #22
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kjører ikke noe prinsipp på dette her i huset, men noe frukt og grønt får vi i oss hver dag. Storebror får frukt på skolen og påstår at han spiser det, men helt overbevist er jeg ikke.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:52   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frukt og grønt hver dag?

Men hvordan ser et dagsinntak ut dersom det er uten frukt/grønt? Spiser man ikke middag? Er det brødmat stort sett? Jeg spiser ikke noe særlig brød, kanskje det er derfor jeg syns det er så underlig.

Gammel 12-06-11, 13:00   #24
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg elsker frukt og grønnsaker og baserer i hvert fall over halvparten av mitt daglige kosthold på det. Barna spiser endel mindre (kreseræver) men de er nå oppe i en grei mengde de og. Mannen rører sjelden frukt og spiser mye mindre grønt enn meg, men litt i hvert fall.

Jeg tror mer enn halvparten av mitt daglige matiintak er frukt og grønnsaker, jeg fyller vanligvis mer enn halvparten av tallerkenen med grønnsaker til middag, har ofte salater/raw food til lunsj, og smoothie med grønnsaker og litt frukt til frokost. Jeg skjønner jo at ikke alle er sånn, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan mat man spiser når man stadig ikke spiser grønt på en hel dag.

Men er det sånn at man f.eks ikke tenker på tomaten i tomatsausen til pastaen, f.eks, som grønnsak?

Gammel 12-06-11, 13:00   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

og sorry om jeg virker i overkant iddjått nå, men jeg bare må spørre

Gammel 12-06-11, 13:12   #26
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg tror mer enn halvparten av mitt daglige matiintak er frukt og grønnsaker, jeg fyller vanligvis mer enn halvparten av tallerkenen med grønnsaker til middag, har ofte salater/raw food til lunsj, og smoothie med grønnsaker og litt frukt til frokost. Jeg skjønner jo at ikke alle er sånn, men jeg har vanskelig for å se for meg hvordan mat man spiser når man stadig ikke spiser grønt på en hel dag.

Men er det sånn at man f.eks ikke tenker på tomaten i tomatsausen til pastaen, f.eks, som grønnsak?

Jeg tenker ikke på tomatene i den ferdige pastasausen som tomat i hvertfall. Pompen liker ketshup. Får han i seg tomater da? Jeg tenker ikke på det som tomat i hvertfall. Jeg vet jo selvfølgelig at den den er laget av tomater, men jeg vil tro at tilsetninsstoffer og bearbeidelse har ført til at tomatene kanskje har mistet endel av sine egenskaper.

Jeg spiser endel grønt og noe frukt. Mannen veldig, veldig lite. Snuppa elsker grønnsaker og frukt, mens pompen kan spise pittelitt banan og grønt eple uten skall om han er i veldig godt humør. Og det er hans reportoar når det kommer til frukt og grønt.

Gammel 12-06-11, 13:18   #27
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke tomat i tomatsaus ikke skal telle som en grønnsak. Et glass tomatsaus inneholder da tomat, det blir jo ikke noe mindre tomat av å bli konservert med varme?
Ketchup er vel ikke akkurat å regne for 1 av 5 om dagen, men undersøkelser viser at ketchup inneholder masse lykopen, fordi tomatene er oppkonsentrert, så noen positive effekter har den jo. Men enig, jeg ville ikke kalt spaghetti med ketchup for en middag med grønnsaker, altså. Men spaghetti med tomatsaus? Absolutt.

Gammel 12-06-11, 13:20   #28
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Javel. Der er vi forskjellig da. Hva kaller du pannekaker med blåbærsyltetøy da? Har du fått i deg 1 av 5 da?

Gammel 12-06-11, 13:27   #29
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Javel. Der er vi forskjellig da. Hva kaller du pannekaker med blåbærsyltetøy da? Har du fått i deg 1 av 5 da?

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen her, altså. Syltetøy og ketchup inneholder jo endel ting som ikke man bør få i seg for mye av, f.eks sukker, og jeg ville ikke regnet 1 ss blåbærsyltetøy som 1 av 5 om dagen, heller ikke ketchup. Men tomatsaus? Virkelig, hva er det med tomatsausen som gjør at tomaten ikke "gjelder" som en grønnsak? Ofte inneholder den jo løk også. Jeg foretrekker hjemmelaget saus, da kan man putte i flere spennende ting, og slippe unna eventuelle tilsetningsstoffer, men ferdige glass med tomatsaus er jo ikke grønnsakfrie fordi de er på glass? Hva slags grønnsaker mener du er gode nok til å få kalles grønnsaker, da?

Gammel 12-06-11, 13:39   #30
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Du foretrekker hjemmelaget saus. Da vet du alt som er oppi der sant? Ikke spesielt lang holdbarhetstid, og skumle tilsetningsstoffer.
Jeg hater å lage mat, og er ofte hjemme en times tid etter at jeg burde spist middag. Jeg foretrekker derfor tomatsaus på pose fra toro. Det kaller ikke jeg tomater altså.
Det gir smak til pasta`n, og jeg blir mett fort.

Gammel 12-06-11, 13:56   #31
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Du foretrekker hjemmelaget saus. Da vet du alt som er oppi der sant? Ikke spesielt lang holdbarhetstid, og skumle tilsetningsstoffer.
Jeg hater å lage mat, og er ofte hjemme en times tid etter at jeg burde spist middag. Jeg foretrekker derfor tomatsaus på pose fra toro. Det kaller ikke jeg tomater altså.
Det gir smak til pasta`n, og jeg blir mett fort.

ok.

Men om du tar et glass fra Dolmio, da, flere av de er helt uten tilsetningsstoffer, kun tomat, løk, og krydder. Er det grønnsak da? Det går jo til og med enda fortere.

Gammel 12-06-11, 14:00   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke sånn at varmebehandlede tomater er enda mer næringsrike enn rå? *meneråhalestnoesånt*. Nå må jeg google.

Jeg hadde forresten brukt Dolmio og lignende lenge før jeg hadde brukt Toro, innbiller meg at de er sunnere, er de det? De inneholder vel mye mindre crap? Nå er det ingen problemstilling her i huset da, i og med at min mann omtrent heller skiller seg enn å la meg servere ferdig-pastasaus.

Gammel 12-06-11, 14:02   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fant noe om det her.

Sitat:

Bearbeidede tomatprodukter, slik som tomatsaus, ketchup og lignende, inneholder mye lykopen. Når tomatene kokes ødelegges strukturer i tomaten som frigjør lykopen.

Gammel 12-06-11, 14:03   #34
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser grønt, men ikke alltid frukt hver dag. Jeg er mer glad i gulrot enn eple, liksom. Barna spiser begge deler hver dag.

Gammel 12-06-11, 14:04   #35
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det ikke sånn at varmebehandlede tomater er enda mer næringsrike enn rå? *meneråhalestnoesånt*. Nå må jeg google.

Jeg hadde forresten brukt Dolmio og lignende lenge før jeg hadde brukt Toro, innbiller meg at de er sunnere, er de det? De inneholder vel mye mindre crap? Nå er det ingen problemstilling her i huset da, i og med at min mann omtrent heller skiller seg enn å la meg servere ferdig-pastasaus.

enig på begge punkter.

Men det er jo en interessant debatt, da, hva er egentlig en frukt/grønnsak? Hva må man tilsette frukten/grønnsaken for at den skal slutte å være frukt/grønnsak?

Gammel 12-06-11, 14:08   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Dama på denne videoen sier at man får i seg 15 porsjoner frukt/grønt i en liten kopp av denne smoothien, forresten.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 12-06-11, 14:29   #37
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Mine smoothier inneholder også flere porsjoner grønnsaker
greensmoothiegirl er kul, forresten

Gammel 12-06-11, 16:22   #38
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg tok også den testen, og krysset nei.

For all del, om jeg hadde regnet en cherrytomat som "ja, jeg har spist grønnsaker i dag" hadde jeg nok krysset ja, men det går vel egentlig også dager uten det engang.

Knerten får frukt og grønnsaker i matboksen sin 5 dager i uka, og i tillegg får de frukt i barnehagen. I helga spiser han somregel også noe frukt og grønnsaker. Jeg selv har nok et lavere inntak. Nå i sommermånedene så er salat som tilbehør til middagen langt vanligere, men på vinteren skjer det at vi har middager uten grønnsaker ja. (Jeg renger ikke tomatdsausen, som for all del inneholder tomater og andre greire som å ha spist grønnsaker da... kanskje hadde jeg gjort det om jeg hadde laget den selv, men den kommer i 90% av tilfellene fra et glass, og de resterende tilfellene fra hermetiske tomater tilsatt det jeg måtte finne...)

Men klart, teller tomatsausen fra dolmio som å ha spist grønnsaker, så øker antallet dager jeg spiser grønnsaker... Men teller ketshupen også da, liksom? (jeg har faktsik hatt debatten med en kollega på jobb, dersom jeg spiser grillpølse vil jeg nemlig heller ha småskåret tomat oppi der (og litt salatblader under pølsa) enn keschup på den. Min kollega var hoderystende, det var da mye sunnere å bruke ketshup, den var det jo tomater i. (ja, altså var "noe med tomater i" sunnere enn "tomater", nettopp pga argumenet om at der var tomater i. Ikke noe om at varmebehandling var fornuftig, ikke hensyntatt andre ingredienser i ketshup, neida, bare det at der VAR tomater, gjorde det sunnere enn... tomater)

Gammel 12-06-11, 16:26   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Grønnsaker, ja, men ikke så mye frukt. Frukt spiser jeg av og til. Det er mye sukker i det. Nå skal jeg ikke lage en diskusjon ut av det, det er MITT valg, men jeg synes den testen er ganske fjern hvis man har økt diabetesrisiko av akkurat den lille faktoren. Faktisk anbefales mange med diabetes eller insulinresistens å spise litt mindre frukt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 16:32   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mamma, som har kostholdsregulert diabetes 2 (av den grunn får jeg uansett flere poeng på den der testen enn hva n oen ekstra tomater i uka kunne hjulpet meg med) har begrensninger på frukt, nettopp grunnet fruktsukker. Hun kan ikke spise frukt uten å ha spist "noe grovt" først, og enkelte frukttyper er mer begrenset enn andre, nettopp fordi de er søte. Fruktsukker er også sukker.

Men spørsmålet i diabetesrisikotesten er hvor ofte man spiser grønnsaker, frukt eller bær. (hver dag eller ikke hver dag er alternativene da, så 6 av 7 dager er jo "ikke hver dag"...) Altså, spiser man grønnsaker hver dag, og frukt bare i helga er man jo likevel innenfor "hver dag".

Spørsmålet er jo hva/hvor mye som regnes som å spise frukt, grønnsaker eller bær hver dag. Om jeg tar meg en jordbær hver morgen, så spiser jeg bær hver dag. Men spiser jeg grønnsaker til alle middagene utenom lørdagens pizza (altså, for jeg klarer ikke regne pizzasausen som "det er jo tomater...") så spiser jeg ikke grønnsaker hver dag. Med mindre jeg sørger for å spise salat til lunsj da...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.