Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hvor tar jeg med matallergikerene mine ut og spise?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 13:37   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hvor tar jeg med matallergikerene mine ut og spise?

Jeg har lyst til å ta med ungene ut og spise etter jobb i dag (les: mannen er borte, kjøleskapet er tomt og jeg er tiltaksløs). Tre av ungene har matallergier, og en av de skal verken ha melkeprodukter, egg eller soyaprotein. Jeg er ganske fersk i gamet som allergi-mamma, og aner ikke hvor jeg skal ta de med for å spise uten at de får mageknip og/eller diare av maten.

Noen som har forslag? Vi bor i Trondheim. (Jeg har mailet Egon i Tårnet, og svaret var ikke tillitsvekkende.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:16   #2
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor tar jeg med matallergikerene mine ut og spise?

Sushi

Eller ett sted de har salatbufeet, det synes Vetle var stas før ihvertfall

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:23   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Pizza? Du kan jo bestille uten ost. Men greit å forhøre seg om det er melkeprodukter i deigen først. Jeg troooor, uten å være helt sikker, at Dolly er relativt safe der.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:26   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Takk for forslag.

Ostefri pizza kunne jo være noe. Bare de ikke har noe soya-fjas i sausene da, det ville vært typisk.

Gammel 14-06-11, 14:28   #5
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egon skulle jeg til å foreslå, fordi de er så proffe på allergimat der (hvertfall de Egon-ene jeg har vært på). Men så ser jeg du ikke fikk så bra svar derfra...

Ellers er det mange som tropper opp på kjøkkenet og ber om å lese innholdsfortegnelsen på ting hvis de ansatte ikke kan svare. Har jeg hørt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:29   #6
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers pleier faktisk McDonalds og Burger King å ha god kontroll på ingredienser. Men det er kanskje ikke den store højdaren

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:29   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt imponert over McDonald's. De er gode på varedeklarasjon og gode på tilpasninger. Vi kunne i hvert fall ta med glutenallergiker uten problemer, og de vet sikkert noe om melkeallergikere også.

Det blir jo ikke noe gourmetmåltid, men ungene blir sikkert fornøyde.

Gammel 14-06-11, 14:31   #8
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Mulig jeg bare var litt uheldig med den som svarte, m^2. Jeg forsøkte forklare at to av ungene ikke bør ha soyaprotein, eller noe som det står vegetabilsk protein i innholdsfortegnelsen til, men fikk bare gjentatte svar om at de ikke bruker soyaolje.

Gammel 14-06-11, 14:34   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Jeg overleve et burgermeal jeg.

Nå ser jeg at Burger King har allergi-guide, med oversikt over soyaprotein (som for meg virker som det som er vanskeligst for restaurantene å holde oversikt på), så da kan de se ut som om Cuyahoga-familien blir å finne på nærmeste BurgerKing i ettermiddag.

Gammel 14-06-11, 14:37   #10
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Egon i tårnet er greie, altså. Laks og ris - ikke noe problem. Vi har testet.

Burgerking, McDonalds, Peppes og Dolly er også greie. Eller kinarestaurant, sursøt saus er fri for melk og soya.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 14:42   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fant det godt gjemt på McDonald's sine sider også. http://www.mcdonaldsmenu.info/nutrition/ourmenu.jsp

Jeg ser at burgerne inneholder soyaproteiner, men kyllingnuggetsene er uten. Jeg finner ikke den glutenfrie burgeren på menyen, men vi har kjøpt den der flere ganger. Jeg skulle ønske at alle restauranter hadde slik info tilgjengelig på nettsidene sine. Også de som serverer litt bedre mat.

Gammel 14-06-11, 14:42   #12
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Egon i tårnet er greie, altså. Laks og ris - ikke noe problem. Vi har testet.

Burgerking, McDonalds, Peppes og Dolly er også greie. Eller kinarestaurant, sursøt saus er fri for melk og soya.

Takk, takk! Laks og ris var lurt, det synes de jo er veldig godt også!

Gammel 14-06-11, 14:45   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en cøliaki-venninne som skryter av Egon i Tårnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:17   #14
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Takk, takk! Laks og ris var lurt, det synes de jo er veldig godt også!

Bare å be om barneporsjon, så får du barnepris på det også. Evt la dem dele en voksenporsjon.

Ikke glem latte og oreokake til mor. Åh, kan jeg bli med?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 15:30   #15
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Bare å be om barneporsjon, så får du barnepris på det også. Evt la dem dele en voksenporsjon.

Ikke glem latte og oreokake til mor. Åh, kan jeg bli med?

Du vil dog ikke få mye matro.

Gammel 14-06-11, 17:04   #16
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Thai resturanger pleier som oftest å få til noe

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:59   #17
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

McDonalds har vært vår allergivennlige venn når det gjelder å ta med barn ut å spise...

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.