Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Også jeg som trodde at Aftenposten-leserne hadde mer å fare med enn VG-leserne …

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-11, 20:08   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Også jeg som trodde at Aftenpostenleserne hadde mer å fare med enn VG-leserne...

Det er helt håpløst med mye fravær i vgs. Ikke bare ødelegger det for ungdommene selv, men det påvirker gruppedynamikken i negativ retning også.

Det er gjerne ungdommer som allerede tar lett på skolearbeid som i tillegg til alt timefraværet tar fri for å dra på ferie i løpet av skoleåret. Jeg tenker det i mange tilfeller sier noe om holdningen til skole hjemme. Å ta igjen en hel ukes undervisning er litt av en jobb, og som regel så blir aldri den uken tatt igjen.

Gammel 21-06-11, 20:27   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Også jeg som trodde at Aftenpostenleserne hadde mer å fare med enn VG-leserne...

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er helt håpløst med mye fravær i vgs. Ikke bare ødelegger det for ungdommene selv, men det påvirker gruppedynamikken i negativ retning også.

Det er gjerne ungdommer som allerede tar lett på skolearbeid som i tillegg til alt timefraværet tar fri for å dra på ferie i løpet av skoleåret. Jeg tenker det i mange tilfeller sier noe om holdningen til skole hjemme. Å ta igjen en hel ukes undervisning er litt av en jobb, og som regel så blir aldri den uken tatt igjen.

Altså jeg er ikke lærer så jeg kjenner jo ikke dette på kroppen, men hvis det er slik at det er de med mye fravær fra før av som drar på ferie, hvorfor skal vi lage generelle regler som skjærer alle over en kam? Også lurer jeg på hvor lenge man som skole skal ta hovedansvar for at elevene tar sin egen utdanning alvorlig? Videregående er vel enda en frivillig geskjeft er det ikke? Jeg kjenner med min erfaring som elev på vgs at jeg skulle ønske at de elevene som lager bråk, kommer for sent og generelt ikke egentlig bryr seg burde få langt mindre oppmerksomhet og bli penset over på noe annet, enn at lærerne hele tiden skal legge til rette, fikse og styre for at de skal sjangle med ett år til.

Nå mener ikke jeg at de svake elevene bare burde ignoreres, men hvis man virkelig ønsker å få alle med og redusere fravær og utdropping så er det vel andre tiltak enn rigid detaljstyring som må til?

Gammel 21-06-11, 20:31   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Også lurer jeg på hvor lenge man som skole skal ta hovedansvar for at elevene tar sin egen utdanning alvorlig? Videregående er vel enda en frivillig geskjeft er det ikke?

Nettopp det at skolen er frivillig er jo et kjempeargument for å stramme inn fraværet. Det er et tilbud, som koster massevis av ressurser, og da burde man virkelig ta det alvorlig. Inkludert det å respektere lærernes forberedelser, og andre elevers deltakelse. Jeg synes ikke det er urimelig at lærerene må kunne forvente en viss form for stabilitet i klassen i løpet av semesteret.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 20:40   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Også jeg som trodde at Aftenposten-leserne hadde mer å fare med enn VG-leserne …

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

At man for eksempel hadde hatt et opplegg på skolen som gjorde at man fikk velge mellom 2-3 uker.

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Flere skoler praktiserer også dette.

Gammel 21-06-11, 20:44   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Også jeg som trodde at Aftenposten-leserne hadde mer å fare med enn VG-leserne …

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Flere skoler praktiserer også dette.

Ok. Liiiitt treg. I forhold til innlegget over.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:07.