|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i NorgeFor ordens skyld så er det ikke alltid man kan velge om man orker å gå på jobb eller ikke heller da. Men tidvis kan man det. |
|
|
|
#22 |
|
maler
|
Sv: Sykefravær i NorgeDet må da være lov som leder å være stolt av at man har greid tilretteleggingsjobben så bra at de ansatte kommer på jobb selv om de ikke greier å yte 100%! Da har man gjort en god jobb tenker jeg. Selv om det av og til vil komme en sykmelding likevel.
|
|
|
#24 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefravær i NorgeAltså, til en viss grad er jeg enig, det handler mye om tanker og tankenes makt. Men det er generelt et merkelig utsagn. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Metallica!!
|
Sv: Sykefravær i Norge
Veldig viktige poenger, og veldig greit å ta med seg videre i diskusjonen.
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sykefravær i NorgeMm. Så det er sånn for alle. Det er ikke noe man kan gjøre med tilrettelegging. Alle går på jobb så sant de kan. Det finnes ikke persilleblader eller latsabber. Det finnes nok ikke forskjell på ledere som skaper nok arbeidsglede og entusiasme til at medarbeidere strekker seg ekstra - med glede og ikke av frykt, og de som skaper et arbeidsmiljø der folk ikke har et fnugg av interesse i å gå en ekstra cm for jobben.
|
|
|
#27 |
|
Leser
|
Men denne tråden (eller andre diskusjonstråder) handler jo ikke om deg og din jobb spesifikt. På de fleste arbeidsplasser er det mye arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge, selv om man ikke kan tilrettelegge for alle typer sykdommer eller situasjoner.
|
|
|
#28 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Sykefravær i NorgeI fjor hadde jeg en interessant opplevelse. Jeg var på jobb en dag med dundrende hodepine og kvalme, og tellet bare timene til dagen var over. Så ringer de fra barnehagen, og sier at jeg må hente minsten. Innen jeg var nede på parkeringsplassen var formen hundre ganger bedre.. det er helt utrolig hvor mye arbeidsmiljø og trivsel har å si. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
saftig
|
Det var en usedvanlig merkelig forenkling. Hadde det bare vært så enkelt.
|
|
|
#30 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor mange har tatt ut avspasering og ferie?
|
|
|
|
#31 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg hører stadig venninner og andre som bare gjør jobben hjemmefra når barna er syke eller tar igjen jobben sin om de selv er syke. På min arbeidsplass er dette ikke mulig, da jeg må besøke de samme brukerne hver dag og til spesielle tidene og vaske de samme gulvene hver dag. Det hjelper min sjef veldig lite om jeg skulle dytte dette til en annen dag eller gjøre det hjemme.
|
|
|
#32 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefravær i NorgeFleksibel arbeidsplass er helt klart et poeng i forhold til hvor høyt sykefraværet er. Å kunne utføre jobben sin uten å måtte være fysisk til stede gjør at man ikke smitter andre og risikerer andres sykdom. Når en har fleksitid slipper en unna masse stress og stressrelaterte problemer som kan lede til sykdom. Tipper at det redder unna en god del sykefravær.
|
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Nei, jeg er jo også en sånn en som ikke bør gjøre det jeg gjør når jeg ikke fungerer helt. Men hvis det hadde vært mer tilretteleggingsmuligheter, kunne jeg kanskje ha gjort noe av det andre arbeidet som hoper seg opp. Men det er ikke mulig, enten er man syk og hjemme ellers må man regne med å måtte gjøre det man ellers skulle ha gjort. Det samme med denne kirurgen, han har sikkert noen epikriser han burde ha skrevet.
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i NorgeDet er forskjell på sykdommer også. |
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefravær i NorgeJeg kjenner dette er et sårt tema for meg nå når jeg er sykemeldt og ikke føler arbeidsplassen tillrettelegger godt nok. Jeg kunne de fleste dager nå vært et par timer på jobb, men leder har problemer om jeg ikke kan være der presis de og de timene samt vanskelig å finne arbeidsoppgaver til meg, og krever forutsigbarhet noe som er vanskelig om jeg en dag ikke klarer å gå eller kroppen svikter etter kort tid på morgenen. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Har man ikke ansvar for egen helse da? I dag har jeg litt vondt i skuldrene JEG velger at jeg orker å gå på jobben. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Sykefravær i Norge..det er nok noen som kunne velge å gå på jobben uten å være redd for å gå på en smell. Er en del som syns "vondt i ryggen" o.l. er en diagnose som krever sykmelding. På tross av at aktivitet er påvist å være best (nå snakker jeg ikke butikkjobb o.l., nå snakker jeg en fleksibel kontorjobb med fleksibel både sjef og oppgaver). |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
saftig
|
Hvorfor trekker du inn ansvar for egen helse? Ja, selvsagt er det enkelte sykdomsformer som gjør at man fint kan gå på jobb, mens andre gjør at man ikke kan det. Jeg er allergisk mot sånne grove forenklinger som du presenterer når du påstår at "man kan velge om man kan gå på jobb". Det kunne ikke ramle meg inn å være hjemme fordi jeg har litt vondt i skuldrene, som du trekker fram som eksempel.
In vino veritas Sist redigert av safran : 22-06-11 kl 21:29. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Sykefravær i NorgeDet er en spennende diskusjon. På jobbe. Min har vi 3% som mål, så langt er vi på 1,3. Men det ligger helt klart en god del flexing og hjemmekontor i de tallene. Hadde vi hatt nullvisjon som førte til at smittsomme folk (omgangssyke f eks) kom på jobb hadde jeg bytta jobb tror jeg. |
|
|
|
![]() |
|
|