|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() ... Sist redigert av Slettet bruker : 12-11-12 kl 11:26. |
![]() |
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerHøres hårreisende ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerJa, det er helt vanvittig. Jeg ser for meg at dommerne har diskutert saken på bagrunn av argumenter som blant annet ble brukt i den kronikken en eller annen skrev rett før denne dommen: om hvordan kvinner ikke tar ansvar for egen seksualitet når de drikker seg dritings og blir med menn hjem fra byen, husker ingen ting, men merker at de har hatt sex når de våkner, og dermed beskylder mannen for voldtekt. De gjør seg dermed selv til viljeløse objekter i stedet for handlende subjekter som har hatt sex i fylla uten å huske det etterpå. Men å gå derfra til å mene at noen må finne seg i å bli nedlagt av en hel gjeng selv om man gjør motstand fordi man hadde en one night stand dagen før, er absurd. Men man må jo håpe på at det er forhold her vi ikke vet noe om som rettferdiggjør dommen.
![]() |
#5 |
<*(((<
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerJeg syns det er vanskelig å mene noe uten inngående kjennskap til sak og forklaringer. Men jeg merker meg at to av dem er idømt 150.000,- hver i oppreisning for å ha skjønt at kvinnen var ute av stand til å nekte dem sex og tatt fordel av det, og at det er vanskeligere å få folk straffedømt enn erstatningsdømt.
Ikke spis den gule snøen. Sist redigert av torsk : 26-06-11 kl 12:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger
Grunnen til at de ble frikjent ser for meg ut å være at det ikke finnes beviser som er sterke nok til å få de dømt. Hvis vedkommende som ble utsatt ikke kan forklare seg om overgrepet eksisterer det i realiteten ingen vitner. Det er ikke en gang ord mot ord, det er noen som sier de er uskyldige i voldtekt og noen som ikke kan si imot.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger... Sist redigert av Slettet bruker : 12-11-12 kl 11:26. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger
Da har det sikkert vært skikkelige piker - ikke sånne som ved en helt annen anledning en helt annen gang har hatt sex frivillig. |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger... Sist redigert av Slettet bruker : 12-11-12 kl 11:26. |
![]() |
![]() |
#11 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerUff, dette er en guffen sak. Hvordan i huleste kan jentas tidligere seksuelle erfaringer på noen måte være med på å frita 4 menn for voldtekt - hun husker jo dessuten at hun gjorde motstand? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det var i hvert fall noe, men det er en pussig side ved det norske rettssystemet, det der - at man kan pålegges erstatning/oppreisning uten å ha blitt dømt skyldig.
![]() |
#13 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerVel. Denne er jo klassisk da. Det er kvinnens ansvar fordi hun ved en tidligere anledning frivillig har hatt sex. Slikt er usømmelig oppførsel, en kvinne skal ikke like sex ei heller ta initiativ. Gjør man det fortjener man å bli voldtatt. Det er en passende straff for løssluppenhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerDet er ikke gitt at dette er et utslag av lekdommere da. |
![]() |
![]() |
#15 |
can-jur
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerDette er ikke bra, det må være faktorer som ikke kommer fram i artikkelen?
![]() |
![]() |
#16 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lengerJeg tror dere misforstår.
![]() |
#17 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger"Problemet" er vel at man skal heller la 9 skyldige gå fri, enn å fengsle én skyldig. Det skal være hevet over enhver tvil at personen er skyldig. Slik er rettssystemet vårt bygd opp i dag.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Jeg er enig i at legdommere er problematisk.
Nei, det kommer vel blant annet an på hvilken subjektiv historie retten fester lit til. Og da spiller slike ting en rolle; hvem man er, hva man har gjort tidligere, hvor gode beskrivelser man kan gi av hva som skjedde etc
OK, jeg vet ikke om noen slike saker, men jeg er jo bare interessert i juss, jeg har ingen formelle kvalifikasjoer. Kan du vise til en voldtektsak hvor det har vært uavhengige vitner og det ikke har blitt domfellelse?
![]() |
|
|