|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnVet det finnes såkalt "søvngruppe" på noen av helsestasjonene i Bergensområdet ihvertfall. Det er psykologen som har ansvar for. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Barn dopes i søvnMelatonin har en sterk medvirkning til at vi henger på greip her i huset. Vi kan rett og slett snakke om livet før- og livet etter at Lillemann begynte sove om nettene, både av hensyn til oss voksne, som også fikk sove til slutt, og av hensyn til en liten kar som har mindre epilepsiaktivitet og som orker en god del mer i løpet av en dag enn hva han gjorde før.
|
|
|
#23 |
|
tankefull
|
Sv: Barn dopes i søvnDet er faktisk helt sant, det som Inagh sier her. Familielivet her i huset er ikke bra. Vi foreldre er utslitt hele tiden, og får aldri hentet oss inn igjen. Vi kvier oss ekstra for å be om barnepass og avslastning også, når vi vet hvordan lillemor er å få til å sove. Barnevakt sparer vi til vi virkelig trenger det. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Barn dopes i søvnSå lenge leger er veldig, veldig restriktive med å skrive ut dette, og følger bruken veldig, veldig nøye opp, så tror jeg de negative effektene av sovemedisin oppveies av de negative helsemessige effektene det har for et barn (og resten av familien) å over lang tid sove for lite.
|
|
|
#25 |
|
Nyter et nytt liv
|
Sv: Barn dopes i søvnVi brukte det en kort periode på gutten vår.
|
|
|
|
#26 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnVi har aldri brukt det. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg klarte å hisse meg skrekkelig opp da en bekjent skrev på facebook:
Det er veldig lett å si for de som har unger som sover. Vi ga aldri sovemedisin til snuppa nettopp fordi jeg tenkte at sånt gjør man ikke mot barna sine. Dette til tross for at både helsesøstre og leger etterhvert sa at dette nok var veien å gå.
|
|
|
|
#29 |
|
Lager seg en tittel.
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvn
Vi fikk besøk så jeg fikk ikke fullført. Jeg forstår at man kan bli vannvittig desperat altså. Jeg har hatt to unger som har sovet lite og vi voksne har lidd veldig under dette, spesielt jeg som sliter med kroniske smerter i tillegg. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn dopes i søvnJeg tror ingen gir dette uten at det er veloverveid og at man trenger det. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Metallica!!
|
Sv: Barn dopes i søvnNei!
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barn dopes i søvnTerskelen for å be om hjelp er jo veldig forskjellig fra foreldre til foreldre. Jeg tror fort vekk at både foreldre og leger kan be om og gi sovemedisin uten at det er tvingende nødvendig. Jeg har så pass liten tillit til legestanden, egentlig. Og mange nye foreldre legger stor vekt på hva de leser på nett og får tips om i forum.
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Sv: Barn dopes i søvnVår yngste fikk Vallergan i to uker da hun var rundt 15 måneder. Da var vi desperate og nær psykotiske, hele familien og hadde prøvd alle trisk i boka, som vi overhodet kunne komme på. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Vaklende
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg var jo alene med min sønn, og etter 2 år nesten uten søvn forsøkte jeg Vallergan 1 uke. Det fungerte ikke. Litt etter forsøkte vi Melatonin. Etter noen få uker med det hadde vi fått orden på søvnen, og med noen få unntak har vi ikke trengt det senere. Uten Melatonin er jeg overbevisst om at noe alvorlig hadde skjedd. Jeg var tilnærmet psykotisk, skvatt når noe kom inn i synsfeltet mitt og hadde kræsjet bilen inn i stillestående objekter fire ganger. Samspillet led også. Problemet mitt var vel heller at medisinbruken satt for langt inne, det var mye mer skadelig å gå så lenge på så lite søvn. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fælt å lese, for oss som har Knerten fast på vallergan i uoversiktelig fremtid. Han virker dog ikke plaget, vi fulgte nøye med på det når ham begynte. Det er den medisinen som funker best, både på kroppskløe og øyekløe, så vi føler ikke vi har så mye valg.
|
|
|
#38 |
|
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
Stor forskjell på å få medisiner av medisinske grunner, som f.eks allergier, enn pga søvnproblemer av psykiske grunner eller noe slikt. Høres jo ut som dere ikkje har noe valg og virkelig har behov for medisinene her da! |
|
|
|
|
|
#39 |
|
maler
|
Sv: Barn dopes i søvnJeg er litt overrasket over tallene og lurer på om de egentlig stemmer. I barneklinikkpopulasjonen er det svært få barn som bruker sovemedisiner nemlig. Jeg tenker at hvis man løser vanlige søvnproblemer med vallergan blir dette feil. Men når både barnet og familien er på bristepunktet av søvnmangel er det en bedre løsning å bryte den sirkelen med et medikament enn å fortsette til noen blir syke. Man skal tenke seg om før man bruker ethvert medikament på barn, men jeg synes ikke man skal tro at man har prøvd søvnvansker hos barn fordi man har hatt noen våkenetter og moralisere ut fra det. Det bruker dessuten sjelden å være snakk om noe langvarig behandling, det er snakk om kortere perioder for å bryte et mønster.
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Sv: Barn dopes i søvnVåre to fikk melatolin da vi kom hjem fra USA. De var totalt døgnville og hadde problemer med å sovne når klokka var både 02 og 03 (og vi var for trøtte selv til å vekke dem grytidlig). Det var snakk om 3-4 netter. Nå legger de seg i 23-tiden og sover til 09-tiden. Totalt sett for lite søvn, særlig for minstemann, men vi stresser det ikke, siden de skal snus tilbake til USA tid om noen uker, og de har ferie.
|
![]() |
|
|