Sv: Hjelp meg med tips for undervisningsopplegg om fagforeninger og Valla-saken!
Jeg ville begynt med historien til LO. Hvem som startet det, hvorfor etc.
Forklart dette med tariffavtale, hva er det og hvorfor har vi det (den første kollektive kom i 1907, første Hovedavtale i 1935).
Få med litt om Marcus Thrane, at det tok 90 år å få Arbedismiljøloven (arbeiderbeskyttelsesloven av 1888 var starten), 8-timers dagen og helgefri(1891) som var et kjempesteg etc.
Min erfaring er i hvert fall at folk synes det er mye mer engasjerende når man ser det hele ut fra et historisk perspektiv, det er så mye vi tar for gitt som våre fagforeningsforfedre har stått på barrikadene for.
Tariffavtaler er noe man hører om på sommeren under forhandlinger, men mange aner ikke hva det egentlig er (til tross for at det jo er veldig enkelt å forklare).
Hvis du ser på sidene til FriFagbevegelse, finner du et tariffleksikon, det kan kanskje være greit å ta utgangspunkt i om man skal snakke om forhandlinger etc.
Dette ble mye rot og stikkord, men håper det kan være til hjelp. Hadde du hatt bedre tid kunne jeg skaffet deg mengder med materiell!
Valla og Yssen-saken er forøvrig relativt kompleks, så å oppfordre til diskusjon omkring den som sak, det er neppe noe god ide. Å ta en lederskaps-diskusjon derimot, kan nok være nyttig.
Du kan jo også ta en diskusjon om hva de synes om medias involvering i saken, rettsikkerhet etc.
Spennende tema, som jeg brenner MYE for!