Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ungdommer, festing og alkohol

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-11, 00:51   #21
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ungdommer, festing og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Ser enkelte mindreårige legger ut om fester og overflod av alkohol på nettet, som er åpent for alle å lese og foreldrene med. Men det er visst greit ser det ut som.

Ser ikke problemet med å legge det ut, det er verre om de fyller i skjul.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

..Kommer de da fulle hjem når de er tretten-fjorten så får det nok en annen konsekvens enn om de er 17,5 men tillatelsen kommer ved 18.

Jeg tenker at det er viktig å bli møtt når de kommer hjem, ikke bare komme til en stengt dør. Å måtte si hei til foreldrene før de legger seg, kan kanskje ha en viss alko-begrensende effekt? Og jeg tenker at det er viktig å møte dem på en måte som gjør at de faktisk kommer hjem.

Hva vil konsekvensen være av å komme full hjem som 13-14 åring?

Gammel 05-07-11, 02:18   #22
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det er vanskelig å si før man står oppi situasjonen, men jeg tror nok at vi vil oppleve det en dag.
Jeg tror at den jobben/oppdragelsen man gjør før barna når denne alderen kan være veldig utslagsgivende, og at den også vil ha betydning for hvordan vi reagerer.
Nå har jeg 4 jenter i hus, med helt ulik atferd og en av dem har også ulik bakgrunn (da hun er fosterhjemsplassert hos oss.)
Vi vil nok ha ulik måte å reagere på dette på ut fra hvem av ungene som kommer hjem beruset. Men det er noe ungen er fullstendig klar over på forhånd. Vi snakker mye med ungene, forbereder dem, og gir dem tydelige signal på hvilke konsekvenser ulik atferd gir.
For eldstemor vil det bety et lengre opphold i festlivet, og også mindre frihet for kveldsaktiviteter. For nest eldste ville det ha ført til en samtale, og hadde det så skjedd igjen ført til mindre sosial aktivitet. Altså: konsekvens utifra hvilken bakgrunn man har, og fra hvilken mulighet man har til å vurdere valg man tar.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er flott med foreldre som deg Kreps 77. Foreldre som er tilstede og som setter grenser.

Takk
Du vet jo litt om hvor streng jeg er til å sette grenser og til å stille krav.
Men jeg er opptatt av å høre på ungdommen, og også la dem få si hvordan de vil ha det.
Men, som sagt tidligere, jeg ville aldri tilgitt meg selv å ha tilatt min ungdom å drikke alkohol, for så å havne i en ubehagelig situasjon.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 07:45   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Ser ikke problemet med å legge det ut, det er verre om de fyller i skjul.

Jeg tenker at det er viktig å bli møtt når de kommer hjem, ikke bare komme til en stengt dør. Å måtte si hei til foreldrene før de legger seg, kan kanskje ha en viss alko-begrensende effekt? Og jeg tenker at det er viktig å møte dem på en måte som gjør at de faktisk kommer hjem.

Vi får se hva det blir den dagen det trengs å bestemmes. Foreløpig har vi ihvertfall snart greid oss gjennom 13 uten.

Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 10:17   #24
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst på et sted der det var fritt fram etter konfirmasjonen - jeg må si at som mor så grøsser jeg av den praksisen i dag selv om jeg dengang syns den var helt strålende .

Ellers så signerer jeg 007, det er forskjell på en 17-åring og en 15-åring. Jeg tror ikke jeg kommer til å sette himmel og jord i bevegelse om 17-åringen min har drukket, men jeg tror jeg kommer til å mer eller mindre konsekvent være en sånn hente-mamma. Det tror jeg er noe av det mest beskyttende man kan gjøre. Da holder ungdommene seg i skinnet, selv om de drikker litt tidligere på kvelden så begrenser det seg noe når de vet at mamma henter klokka to eller tre eller når det når er .

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 12:32   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den balansegangen er vanskelig. For jeg vil ikke at vi skal være de foreldrene som har barn som sniker seg ut og overnatter hos "en venn" fordi de er redde for hva vi sier. Og jeg vil heller ikke være de foreldrene som utstyrer ungene med alkohol i den tro at de ikke drikker mer enn de får med seg hjemmefra. Så helt hvordan man formidler "Jeg vil ikke at du drikker alkohol før du får lov til å kjøpe det selv, men hvis du likevel skulle drikke, er du alltid velkommen hjem" er jeg litt usikker på. Vi kommer nok til å være foreldre som kjører og henter tror jeg, men hvordan vi skal formidle et "forbud" er jeg mer i tvil om.

Gammel 05-07-11, 13:47   #26
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener det er viktig å ikke overlate for mye ansvar til mindreårige- med det mener jeg holdningen om at de er så fornuftige, de kan ta vare på seg selv. Det vet man ikke. Det skal veldig lite til mht. alkohol. Selv voksne folk driver f.eks. med å hive nedpå shots. Helt uten tanke på at hvis de tar flere shots på kort tid, kan det gi alkoholforgiftning. Jeg vet bartendere som nekter å selge shots til enkeltpersoner på den måten, da sier de - du får gå og lufte deg en runde, så får du heller komme tilbake etterpå. Det fins også bartendere (gjerne unge, kule uten livserfaring??) som ikke bryr seg, og selger alt du vil ha. Og hjemme hos noen, med gruppepress - drikk! drikk! drikk drikk! er det fort gjort å være med på racet. Det er jo gøy der og da. Spørsmålet er om de samme "vennene" får deg fort nok til lege hvis du trenger pumping.

En annen ting er det du kan utsettes for av andre. Jenter som går og legger seg på hjemmefester og våkner av at de blir voldtatt. Mindreårige kommer normalt ikke inn på "seriøse" utesteder. Det betyr at de reker gatelangs, drikker sprit av MacD-kopper o.l. Natteravner sier det er folk der ute som nettopp er på jakt etter mindreårige som er beruset. En fortalte at han hadde sett en kar som flere ganger gikk utenfor diskoteket med 18-årsgrense. Senere på kvelden satt en beruset jente på en benk utenfor og fiklet med mobilen, hun ville sikkert hjem. Fyren gikk bort og satte seg hos henne, og da natteravnen kom bort, sa han at han kjente foreldrene til jenta og skulle kjøre henne hjem. Natteravnen sa da at skulle noen kjøre henne hjem ,så skulle han gjøre det sjøl. Samme med gutter, berusete gutter blir ofte utsatt for vold. Gutter er MER utsatt for vold enn jenter. Eller som flere tragiske tilfeller, ungdommer som drukner i nærmeste vann, fryser i hjel i kulden osv.

Rent bortsett fra at regler er regler og de er der av en grunn - og jeg har ingen problemer med å forholde meg til det, og forventer det samme av mine barn - så vil jeg heller ikke risikere å komme i en situasjon hvor jeg etterpå må ta i betraktning at jeg selv kan ha ansvaret for at barnet mitt kommer i en slik situasjon som over. Da er prisen for å være "sær" og "ukul" relativt lett å betale.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-11, 15:02   #27
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe av det jeg ser som problemet med at både barn og voksne legger ut fyllebilder er ikke "det at de fester", men det handler mer om vurdering av hva de ønsker å eksponere.
Jeg vil ikke like det om mine barn flæsher fyllebilder på nett.

Jeg liker ikke at voksne legger ut fyllebilder fordi det gir signaler om at det er greit å drikke seg overstadig beruset og "skryte" av det. Barn og unge trenger voksne, ansvarlige omsorgspersoner som ikke sklir helt ut i uansvarlighet. Når unge legger ut fyllebilder sier det noe om ungdomskulturen og sender signaler om hva som er forventet og hva en skal gjøre for å være kul og med, men det gir også anledning for voksenpersoner til å samtale om det. Det er lettere å ta opp ting når det er på bakgrunn av noe konkret.

Det kan vel også være slik at de som legger ut slike bilder allerede er blant dem med høyt alkoholkonsum og foresatte/omsorgspersonene allerede har en aksept for det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.