|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungdommer, festing og alkohol
Ser ikke problemet med å legge det ut, det er verre om de fyller i skjul.
Jeg tenker at det er viktig å bli møtt når de kommer hjem, ikke bare komme til en stengt dør. Å måtte si hei til foreldrene før de legger seg, kan kanskje ha en viss alko-begrensende effekt? Og jeg tenker at det er viktig å møte dem på en måte som gjør at de faktisk kommer hjem.
|
|
|
|
#22 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vanskelig å si før man står oppi situasjonen, men jeg tror nok at vi vil oppleve det en dag.
Takk |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Vi får se hva det blir den dagen det trengs å bestemmes. Foreløpig har vi ihvertfall snart greid oss gjennom 13 uten. |
|
|
|
#24 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg er oppvokst på et sted der det var fritt fram etter konfirmasjonen - jeg må si at som mor så grøsser jeg av den praksisen i dag selv om jeg dengang syns den var helt strålende |
|
|
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg synes den balansegangen er vanskelig. For jeg vil ikke at vi skal være de foreldrene som har barn som sniker seg ut og overnatter hos "en venn" fordi de er redde for hva vi sier. Og jeg vil heller ikke være de foreldrene som utstyrer ungene med alkohol i den tro at de ikke drikker mer enn de får med seg hjemmefra. Så helt hvordan man formidler "Jeg vil ikke at du drikker alkohol før du får lov til å kjøpe det selv, men hvis du likevel skulle drikke, er du alltid velkommen hjem" er jeg litt usikker på. Vi kommer nok til å være foreldre som kjører og henter tror jeg, men hvordan vi skal formidle et "forbud" er jeg mer i tvil om.
|
|
|
#26 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ungdommer, festing og alkoholJeg mener det er viktig å ikke overlate for mye ansvar til mindreårige- med det mener jeg holdningen om at de er så fornuftige, de kan ta vare på seg selv. Det vet man ikke. Det skal veldig lite til mht. alkohol. Selv voksne folk driver f.eks. med å hive nedpå shots. Helt uten tanke på at hvis de tar flere shots på kort tid, kan det gi alkoholforgiftning. Jeg vet bartendere som nekter å selge shots til enkeltpersoner på den måten, da sier de - du får gå og lufte deg en runde, så får du heller komme tilbake etterpå. Det fins også bartendere (gjerne unge, kule uten livserfaring??) som ikke bryr seg, og selger alt du vil ha. Og hjemme hos noen, med gruppepress - drikk! drikk! drikk drikk! er det fort gjort å være med på racet. Det er jo gøy der og da. Spørsmålet er om de samme "vennene" får deg fort nok til lege hvis du trenger pumping. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg liker ikke at voksne legger ut fyllebilder fordi det gir signaler om at det er greit å drikke seg overstadig beruset og "skryte" av det. Barn og unge trenger voksne, ansvarlige omsorgspersoner som ikke sklir helt ut i uansvarlighet. Når unge legger ut fyllebilder sier det noe om ungdomskulturen og sender signaler om hva som er forventet og hva en skal gjøre for å være kul og med, men det gir også anledning for voksenpersoner til å samtale om det. Det er lettere å ta opp ting når det er på bakgrunn av noe konkret.
|
|
![]() |
|
|