Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 15:28   #23
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke

Ettersom greinene vokser annerledes i år enn i fjor, og du dessuten ikke har beskåret, vil jeg tro at Katta har den riktige forklaringen her. Mange roser man kjøper på vanlig hagesenter nå til dags har en ganske hardfør rose i bunnen, også er det podet inn kvister fra en rose som blomstrer pent lengre opp. Om man f.eks planter rosen for grunt, vil den fryse om vinteren. Det som da ofte skjer er at den delen som blomstrer dør, mens rota overlever, og man får en helt annen rose.

For å unngå dette må man plante rosen med podestedet dypt nok, i alle fall 5-10 cm under jorden. Planter man rosen slik at jorden i potteklumpen går kant-i-kant med jorden i bedet vil det mest sannsynlig gå galt. Man kan også dekke til rundt rosen med noe som ikke fryser til om høsten, f.eks sand, hagekompost eller hagetorv. Og man kan dekke greinene med sekkestrie om man har ork. Alternativt kjøpe mer hardføre roser .

Det du kan gjøre nå er jo å se om det kommer noen knopper etterhvert på den rosen du har, også eventuelt gi den neste sesong også før du fjerner den. Om den ikke blomstrer hverken i år eller til neste år skal det nok veldig mye til før den gjør det.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.