Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Si opp vaskehjelpen

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-11, 10:06   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Si opp vaskehjelpen

Vi har vaskehjelp som vi ikke skal ha mer.
Det er flere grunner. Den ene er at hun jobber svart. Planen var å få henne til å skjønne at det er bedre å jobbe hvitt og vi betaler forskjellen så hun merker ikke noe. Det har tatt sin tid all den tid vi ikke har noe felles språk. Nå viser det seg at hun har grunner til å ikke jobbe hvitt som er etisk ikke helt der jeg føler meg bekvem, kan man si.

Den andre grunnen er at vi skal være hjemme i permisjon i halvannet til to år nå - det får være grenser for latskap. ()

Den tredje er at vi ikke ønsker å bruke penger på vaskehjelp i perioden all den tid det å ha en hjemme et års tid uten lønn ikke er helt gratis det heller.


Men - hvordan fyker man vaskedamen sin? Skal hun ha oppsigelsestid? Bør vi bestrebe oss på å skaffe henne et annet oppdrag? (Burde ikke være rare jobben - det er manko på flinke vaskedamer her og hun er virkelig, virkelig flink.) Eller bare sier vi ifra "ikke komme mere - finito" med brysk stemme?

  Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:11   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Tja, i og med at hun jobber svart og dere ikke har kontrakt, er det jo ingen lover og regler som styrer dette? Har dere en ok relasjon ellers (så mye man kan få uten felles språk...)

Jeg tror jeg hadde sagt 2 ukers oppsigelsestid, jeg. Eller si at fra [insert dato] har vi dessverre ikke behov lenger pga permisjon etc? Det er jo deilig med nyvasket hus før barseltid.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:16   #3
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.476
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Jeg ville nok hatt en oppsigelsestid og spurt om hun ville at jeg skulle høre med andre om de trengte vaskehjelp.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:18   #4
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Ville nok også gitt henne oppsigelsestid, slik at hun fikk mulighet til å finne en ny jobb.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:19   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

I og med at hun jobber svart hadde jeg nok ikke vært med på å forsøke å skaffe henne andre oppdrag.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:20   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Jeg vet jo allerede nå at jeg ikke vil beholde henne. Men jeg vet jo også at jeg vil beholde henne frem til midten av september omtrent sånn at jeg kan føde og kule ned etter fødsel uten å tenke på så mye mer enn meg selv de første ukene. Ergo har jeg god tid til å si fra på forhånd.

  Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:25   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.274
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Jeg ville sagt fra nå, med en god forklaring på hvorfor, slik at hun får best mulig tid til å finne noe annet før september. Jeg ville også vært usikker på å anbefale henne videre, gitt at hun jobber svart og du selv ikke er komfortabel med det. Jeg ville også vært fleksibel i forhold til sluttdato, og lempet litt dersom hun fikk et annet oppdrag på din "slot", eller noe.

Det er jo ikke bra å jobbe svart, men det virker jo som om hun er i en veldig sårbar situasjon, så jeg ville vært så grei som jeg hadde mulighet for å være.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:32   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Du har jo en god og logisk grunn for å si opp vaskehjelp - med tanke på permisjon da. Sier du opp avtalen i god tid, så er jo det kjempemessig for henne - det kan jo være at hun velger å gå på dagen - men det får kanskje stå sin prøve?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:34   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Jeg begynner jo permisjonen nå og har huset fullt av uvirksom ungdom, så går hun på dagen så går hun på dagen. Det går det og.
Hun har vært her i et par år og jeg er virkelig, virkelig fornøyd med jobben hun har gjort så jeg ønsker absolutt å behandle henne pent.

  Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:12   #10
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Det er da bare å si at når babyen kommer skal du vaske selv?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 12:04   #11
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Da vi skulle flytte skrev jeg bare melding til hun vaske"sjefen" om at vi flytter om 4 uker så siste vasking blir xx.dato. Pluss at siste vasking ble flyttevask, så hun fikk seg mere penger da.

Tror ikke disse vaskehjelpene som vasker svart bryr seg om oppsigelsestid osv. Uansett skjønner ikke min verken norsk eller engelsk så all kommunikasjon går gjennom vaske"sjefen".

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 21:10   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.274
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Da vi skulle flytte skrev jeg bare melding til hun vaske"sjefen" om at vi flytter om 4 uker så siste vasking blir xx.dato. Pluss at siste vasking ble flyttevask, så hun fikk seg mere penger da.

Tror ikke disse vaskehjelpene som vasker svart bryr seg om oppsigelsestid osv. Uansett skjønner ikke min verken norsk eller engelsk så all kommunikasjon går gjennom vaske"sjefen".

Hvorfor skulle de ikke bry seg om oppsigelsestid? De fleste ønsker vel et varsel om at en vesentlig del av inntekten skal bortfalle, fra en dag til en annen?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 21:20   #13
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.254
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Jeg er glad du sa det om midten av september, for nå skulle jeg komme inn her og være streng med deg og si at ikke snakk om at du får lov til å si opp vaskedamen før det har gått 6 uker etter fødsel. Men det var du visst enig i selv også.

Selv hadde jeg nok valgt å si fra en mnd før, altså en 4 ukers oppsigelsestid. Men , jeg er dessverre ikke naiv lenger, så jeg hadde inndratt nøkler samtidig med at jeg ga oppseigelsesvarsel, og sørget for at jeg selv var tilgjengelig de siste gangene vedkommende skulle vaske.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 21:37   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Der satte Palmen ord på dilemmaet mitt ser jeg.

  Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 21:39   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.100
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Det er bare å si det som du sier det her, og det at dere skal være hjemme er jo en veldig grei grunn, dersom du ikke vil komme innom alt det andre, men trenger en grunn.

Jeg sa opp vår forrige på dagen per sms, men da var hun tatt i tyveri hos en annen kunde. Jeg nevnte likevel ikke noe om dette, men siden naboen sa henne opp samme dag, lukta hun vel lunta.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 21:40   #16
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.100
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Nå så jeg dilemmaet ja. Jeg er enig, jeg ville tenkt nøye gjennom dette....

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 21:04   #17
Mariss
Superduperaktiv
 
Mariss sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 639
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor skulle de ikke bry seg om oppsigelsestid? De fleste ønsker vel et varsel om at en vesentlig del av inntekten skal bortfalle, fra en dag til en annen?

Sant det ja. Derfor sa jeg fra 4 uker før. Men i og med at hun her jobber svart er hun vel muligens inneforstått med risikoen ift dette, og da hadde jeg ikke dårlig samvittighet for å kun si ifra 4 uker før jeg flyttet.

__________________
Storebror des-07 Lillesøster mars-10
Mariss er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 09:30   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Si opp vaskehjelpen

Dilemmaet løste seg selv. Vi har jo ikke noe felles språk med henne, så forsøket på å forklare hva som sto på endte med at hun leverte husnøkkelen og så ut til å virke like blid som før. Så da er saken ihvertfall løst selvom hun ikke fikk med seg den oppsigelsestiden vi var villige til å gi henne.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no