|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lavkarbo og helseJeg har begynt å lese meg opp og teste ut lavkarbo. Jeg tester dette ut først og fremst for å se om jeg kan få litt mer overskudd. Lei av å være helt tom for energi og ikke orke hverdagen. Lege sier det ikke er noe galt. Så nå testes lavkarbo. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: lavkarbo og helseNår jeg klarer å spise lavkarbo blir jeg full av energi og utrolig klar i hodet, og får masse overskudd. Det er en merkbar forskjell ift når jeg spiser mye karber.
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: lavkarbo og helseDa jeg testet ut lavkarbo lå jeg tre dager på sofaen og var skikkelig, skikkelig dårlig. Høy puls, skjelvinger, hodepine - u name it. Lavkarbo var ikke tingen for meg. Må spiser jeg fornuftige karber i stedet (dvs tallerkenmodellen med 1/4 protein, 1/4 poteter/ris/pasta og 1/2 grønnsaker salat). Velger grove varianter og lite mettet fett (erstattes med enumettet/flerumettet). Vekten kryper nedover og energien øker
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: lavkarbo og helseModerat lavkarbo er veldig energifremmende på meg. (Ekstrem lavkarbo er etter min mening ikke noe man setter i gang med uten sterke grunner.) |
|
|
|
#5 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: lavkarbo og helse
Dette opplevde jeg også da jeg begynte med lavkarbo. Den fjerde dagen var det over, og jeg følte meg piggere enn jeg noen sinne har gjort. Jeg er nokså sikker på at det var en slags abstinens-reaksjon; jeg gikk fra "vanlig norsk kosthold" til veldig lavkarbo fra en dag til en annen.
|
|
|
#6 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Lavkarbo og helseDet tok ca 1 uke for min kropp å tilvenne seg lavkarbo.. Før det var ejg bare trøtt og sliten å orket ingenting. Men etter det har jeg bare hatt mer overskudd |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Lavkarbo og helseFor ordens skyld - de som beskriver at de detter helt i kjelleren ved lavkarbo mener (antar jeg) ketogene kosthold. Altså svært strenge lavkarboopplegg. Da blir man gjerne temmelig urven mens kroppen venner seg til å forbrenne ketoner istedenfor karbohydrater. Et slikt kosthold krever kunnskap og legeoppfølging underveis. (Mener jeg.) |
|
|
|
#8 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo og helseSpørs hva man mener med "lavkarbo" da, men det gikk ikke mange ukene etter at jeg mer eller mindre har sluttet med å spise sukker og fint brød, og ellers spiste sunt og balansert, så fikk jeg en helt annen energi. "Tåka" letta på en måte. Men jeg definerer det ikke som "lavkarbo" da, jeg spiser som vanlig, men holder meg unna nevnte ting og ellers passer på mengde på resten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Lavkarbo og helseFor meg holder det i lange baner å bare ikke spise sukker og hvitt mel (altså raske karber), så letter tåka. Det er enkelt i teorien. I praksis, not so much. Men nå har jeg 3 uker ferie foran meg og myye bedre tid og ork til å planlegge måltider og handling og trening og alt, så disse ukene skal benyttes til ekstrem selvpleie!
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Lavkarbo og helseJepps. For meg også holder det å kutte sukkeret og mesteparten av melet så er jeg der. Jeg tåler en del av både ris og potet, men ikke så mye pasta. (Litt går der og.) |
|
|
|
#11 |
|
Sv: Lavkarbo og helseJeg har levdt et ketogent kosthold siden sept. i fjor og har positive erfaringer. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Sv: lavkarbo og helse
Men du startet vel ganske direkte på ketogen kost, hvis jeg husker riktig? Og har utfordringer med magen fra før av?
|
|
|
#13 |
|
Sv: Lavkarbo og helseHvordan tester man om man er insulinresistent? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Lavkarbo og helseDu sjekker insulinresistens hos legen. |
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Lavkarbo og helse
Jeg fikk vite det etter å ha tatt masse blodprøver. Det var lege hos 4M-klinikken som analyserte restultatene av blodprøvene, og konkluderte med at jeg var insulinresistent. I etterkant diskuterte jeg saken og blodprøvene med fastlegen, som også bekreftet at jeg var insulinresistent. Jeg syntes det var greit å høre med fastlegen om dette med insulinresistens var noe alternative greier (a la candidadietten til omtrent alle Balderklinikkens brukere, slik jeg har fått inntrykk av). Det fikk jeg til svar at det ikke var, og fastlegen min har vært veldig positiv til lavkarbokosthold.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Lavkarbo og helseJeg fyller på litt jeg, Irma. |
|
|
|
#17 |
|
Sv: Lavkarbo og helseInteressant, jeg fikk beskjed av legen min at jeg sikkert var insulinresistent og at det var derfor lavkarbo virket på meg. Han er ingen tilhenger av lavkarbo, så jeg satt bare og lyttet med et halvt øre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Lavkarbo og helseJeg har lest ettellerannetsted (med andre ord dårlig kilde å linke til her) at insulin er delaktig i å opprettholde betennelsestilstander - og at dette medvirker til at man gjerne blir kvitt en del smårask om man blir kvitt en insulinresistens fordi insulinnivået blir normalt. |
|
|
|
#19 |
|
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo og helseJeg har levd lavkarbo/ketogent noen måneder nå, mest pga helse.
|
|
|
#20 |
|
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo og helseHer var mye interressant lesing. Jeg kommer til å legge meg på moderat lavkarbo. Nå er jeg på ferie så det passer bra å legge om. Leser i boker, nettet og samler gode råd. Jeg skal også skrive ned etterhvert alt jeg spiser for å få en oversikt over hvor mye jeg faktisk spiser. Håper virkelig at dette vil hjelpe. |
|
|
|
![]() |
|
|