|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Har dere lest/sett denne?
2003-2008 Sist redigert av DM : 17-07-11 kl 22:12. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Sv: Fødselstabbe på ahus.Jeg har lest bloggen hennes fra før babyen ble født. Utrolig trist og tragisk. Dessverre skjer legetabber rett som det er. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på ahus.Misfarget fostervann kan tyde på at barnet har hatt den første avføringen før det fødes. Såvidt jeg har skjønt kan det gi risiko for en virkelig kjip lungebetennelse. |
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på ahus.Åh, jeg er så redd for at noe sånt skal skje med meg en gang, jeg skjelver bare ved tanken. Dette er et av mine største mareritt. Det å miste et barn er grusomt nok i seg selv, om man ikke i tillegg skal ha mistet barna pga. en legetabbe som kanskje enkelt kunne vært unngått. Jeg hadde aldri blitt helt meg selv igjen, tror jeg.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
|
Sv: Fødselstabbe på ahus.Jeg hadde en baby som hadde puls på under 50 da han ble født. Måtte holdes i beina og daskes liv i, men kom seg heldigvis fort. Men det var snakk om minutter, så hadde det ikke gått bra. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
Sv: Fødselstabbe på AhusLitt for mye "tabber" i helsevesenet om dagen synes jeg.. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg tenker at det nok er flere sider av denne saken. Jeg forstår denne mora, men kunne tenke meg å fått versjonen til helsepersonellet også, tipper den er litt annerledes. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Fødselstabbe på Ahus
Mine tanker også.
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#11 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Signerer.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Fødselstabbe på AhusDet står jo knapt om noe annet enn tabber i helsevesenet i mediene nå, men det betyr jo ikke at det er så voldsomt mange tabber nå i forhold til før, det er vel heller sånn at det er et stort fokus på det akkurat nå og at alle saker dras frem og spekuleres i. Jeg vet ikke. Helsevesenet står vel ikke akkurat fritt til å komme med sin versjon alltid heller, pga. taushetsplikt?
|
|
|
#13 |
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er mye fokus på det som går galt i helsevesenet. Tabber og uhell hender i arbeidslivet. Det viktigste er å finne årsakene.Er det økonomi eller er det ukompetente arbeiderer? Begge deler er årsaker. Men som oftest er det ikke mer man kan gjøre for å redde et liv, og pårørende står på for å finne en syndebukk. Jeg vil tro at helsepersonell som har gjort feil, legger seg flat for det er mange instanser en da må forholde seg til. Tabloidaviser bør ikke være en av instansene. Men jeg kan også skjønne fortvilelsen fra pårørende om de blir møtt med taushet og ikke får en forklaring de kan leve med. Jeg vet ikke hva jeg mener i denne konkrete saken, for en sak har alltid to sider. Men det er alltid trist når slike ting som dette hender, og frykten det skaper for andre kan i enkelte tilfelle være uutholdelig. Dette er vel prisen vi betaler for friheten i landet vårt.
|
|
|
|
#14 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Fødselstabbe på ahus.
Er det noen automatikk i det? At man skal ha hastekeisersnitt dersom fostervannet er misfarget? Mitt var også det og det var aldri snakk om noe keisersnitt, selv om jeg kanskje tror de angret litt når det var forsent med keisersnitt. Men alt gikk heldigvis bra hos oss også.
|
|
|
|
#15 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Fødselstabbe på AhusJepp! Det har vært ett veldig fokus på "tabber i sykehusnorge" i vår og sommer. VG har vel kjørt en kampanje der de satte fokus på folk som hadde fått livet eller helsa ødelagt av tabber (eller noe i den dur).
|
|
|
#16 |
|
trenger lading
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er selvsagt tragisk det som skjedde her, men som flere sier, vi kjenner ikke til detaljene, og får nok aldri vite de. Fødsler, operasjoner og behandling vil alltid innebære risiko i større eller mindre grad.
|
|
|
|
#17 |
|
superbruker
|
Det er ingen automatikk i det. Det er ut fra helhetsbildet. Hjerterytmen til fostret, hvordan fostret reagerer på rier, feber og crp hos mor, hvor langt fødselen har kommet osv avgjør om det skal tas hastesectio. Det finnes andre ting som kan gjøres avhengig av hvor i fødselsforløpet man er.
|
|
|
#18 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fødselstabbe på AhusBarnet ble intubert lenge før det var gått 47 minutter. Hvorvidt man gir pustehjelp manuelt eller maskinelt spiller ikke nødvendigvis så stor rolle.
|
|
|
#19 |
|
Hvor: oppi der :peker:
Nei, det er ingen automatikk i det. Men idet man ser at fostervannet er misfarvet (mekoniumtilblandet), så betyr det at barnet på ett (eller flere) tidspunkt at blitt utsatt for stress i magen og dermed bæsjet i badevannet sitt. Da har man å gjøre med en risikofødsel, noe som bl.a. innebærer tettere overvåkning av barnet underveis. I tillegg følges barnet opp med tempmålinger i to døgn på barsel mtp. eventuell infeksjonsutvikling. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg har lest bloggen hennes, og grøsser fortsatt når jeg tenker på det.
|
![]() |
|
|