Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødselstabbe på Ahus

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-11, 14:00   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Har dere lest/sett denne?

Jeg merker jeg blir litt satt ut av hele greien.

Det er rystende at slikt kan skje. Jeg er fullt klar over at ting KAN skje, men da har jo sykehuset regler og prosedyrer som de skal følge.
Er det ikke slik at når fostervannet er misfarget, så kan det være noe galt? Spesielt når mor får feber i tillegg?

Jeg får sterke minner fra min egen fødsel med storesøster, for den var veldig lik, bare at de handlet som de skulle da hun kom ut.

Hun kom ut, helt blå/lilla og pustet ikke og raskt, sikkert 5 sek etter løp de bare avsted med henne, og dette gjorde nok at alt gikk bra.
Jordmoren som stoppet blødning og sydde snakket bare rolig og sa at "aaaalt går bra, de er flinke her" osv, og det er selvfølgelig for å roe ned foreldre, så man ikke skal få panikk, men å ta det altfor rolig, slik som i denne saken, som jeg linker til, kostet jo faktisk barnet livet mest sannsynlig.

47 min før barnet fikk maskinell pustehjelp er jo forferdelig lenge?

Nå vet jeg lite om prosedyrer osv, men jeg syns det lukter muffens av denne saken.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10088714

Sist redigert av DM : 17-07-11 kl 22:12.
SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:03   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødselstabbe på ahus.

Jeg har lest bloggen hennes fra før babyen ble født. Utrolig trist og tragisk. Dessverre skjer legetabber rett som det er.

Vil tipse alle om denne Facebookgruppa. Pårørendegruppe for unaturlige dødsfall på norske sykehus. https://www.facebook.com/pages/Sykeh...23014104437585

Her er også en artikkel som sier ganske mye: http://www.vg.no/helse/odelagt-i-helsevesenet/alle.php

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:04   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

ser jeg gjorde feil. linket i andreinnlegg og skrev i første..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:06   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Misfarget fostervann kan tyde på at barnet har hatt den første avføringen før det fødes. Såvidt jeg har skjønt kan det gi risiko for en virkelig kjip lungebetennelse.

Min eldste hadde dette, men jeg hadde ikke feber. Han ble født "normalt" til tross for misfarget fostervann og er helt fin og helt i orden og var ikke syk. Litt slapp da han kom, men fin etter et par minutter med oksygen.

Ergo er min erfaring på dette som fødende at de ikke gikk til hastekeisersnitt eller noe i den duren på grunn av misfarget fostervann i mitt tilfelle - og der gikk det heldigvis bra, ihvertfall.

Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:08   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, jeg er så redd for at noe sånt skal skje med meg en gang, jeg skjelver bare ved tanken. Dette er et av mine største mareritt. Det å miste et barn er grusomt nok i seg selv, om man ikke i tillegg skal ha mistet barna pga. en legetabbe som kanskje enkelt kunne vært unngått. Jeg hadde aldri blitt helt meg selv igjen, tror jeg.

Gammel 17-07-11, 14:12   #6
Joika
Pauset

Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde en baby som hadde puls på under 50 da han ble født. Måtte holdes i beina og daskes liv i, men kom seg heldigvis fort. Men det var snakk om minutter, så hadde det ikke gått bra.

Fødselen tok laaang tid. Fra jeg kom inn med 7 cm åpning til han var ute med hastesnitt så tok det 9 timer. Jeg hadde 9 cm åpning i flere timer og de innså ikke at det ikke gikk før de ikke fant fosterlyden lenger. Jeg har inntrykk av at de gambler vel mye noen ganger.

Hvordan det gikk med venninnen min med svangerskapsforgiftning har jeg jo fortalt en del ganger nå. Det kan også leses om i artikkelen jeg linket til over her.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 21:11   #7
Bell412
Aktiv

Medlem siden: Apr 2009
Bell412 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fødselstabbe på Ahus

Litt for mye "tabber" i helsevesenet om dagen synes jeg..

Bell412 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:30   #8
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det nok er flere sider av denne saken. Jeg forstår denne mora, men kunne tenke meg å fått versjonen til helsepersonellet også, tipper den er litt annerledes.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:33   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg tenker at det nok er flere sider av denne saken. Jeg forstår denne mora, men kunne tenke meg å fått versjonen til helsepersonellet også, tipper den er litt annerledes.

Mine tanker også.

Gammel 17-07-11, 22:39   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bell412, her.

Litt for mye "tabber" i helsevesenet om dagen synes jeg..

...og det baserer du på....

?

Jeg synes det var en merkelig artikkel. Alltid veldig leit når barn dør. Men jeg satt igjen med en del spørsmål som jeg ikke synes ble besvart. Er det en nyhet, at noen vil anmelde noen for feilbehandling? Det evt resultatet av anmeldelsen er jo det som er interessant.

Gammel 17-07-11, 22:47   #11
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Signerer.
Slik tenker jeg forsåvidt alltid om såkallte sykehustabber eller legetabber som (tabloide) medier slår opp fra tid til annet. De setter sykehus/helsepersonell i en umulig situasjon da de stort sett aldri er løst fra taushetsplikten og dermed ikke kan uttale seg.
Gjengivelsen kan med andre ord være rimelig unyansert.

Gammel 17-07-11, 22:47   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står jo knapt om noe annet enn tabber i helsevesenet i mediene nå, men det betyr jo ikke at det er så voldsomt mange tabber nå i forhold til før, det er vel heller sånn at det er et stort fokus på det akkurat nå og at alle saker dras frem og spekuleres i. Jeg vet ikke. Helsevesenet står vel ikke akkurat fritt til å komme med sin versjon alltid heller, pga. taushetsplikt?

Gammel 17-07-11, 23:09   #13
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Det er mye fokus på det som går galt i helsevesenet. Tabber og uhell hender i arbeidslivet. Det viktigste er å finne årsakene.Er det økonomi eller er det ukompetente arbeiderer? Begge deler er årsaker. Men som oftest er det ikke mer man kan gjøre for å redde et liv, og pårørende står på for å finne en syndebukk. Jeg vil tro at helsepersonell som har gjort feil, legger seg flat for det er mange instanser en da må forholde seg til. Tabloidaviser bør ikke være en av instansene. Men jeg kan også skjønne fortvilelsen fra pårørende om de blir møtt med taushet og ikke får en forklaring de kan leve med. Jeg vet ikke hva jeg mener i denne konkrete saken, for en sak har alltid to sider. Men det er alltid trist når slike ting som dette hender, og frykten det skaper for andre kan i enkelte tilfelle være uutholdelig. Dette er vel prisen vi betaler for friheten i landet vårt.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:09   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Misfarget fostervann kan tyde på at barnet har hatt den første avføringen før det fødes. Såvidt jeg har skjønt kan det gi risiko for en virkelig kjip lungebetennelse.

Min eldste hadde dette, men jeg hadde ikke feber. Han ble født "normalt" til tross for misfarget fostervann og er helt fin og helt i orden og var ikke syk. Litt slapp da han kom, men fin etter et par minutter med oksygen.

Ergo er min erfaring på dette som fødende at de ikke gikk til hastekeisersnitt eller noe i den duren på grunn av misfarget fostervann i mitt tilfelle - og der gikk det heldigvis bra, ihvertfall.

Er det noen automatikk i det? At man skal ha hastekeisersnitt dersom fostervannet er misfarget? Mitt var også det og det var aldri snakk om noe keisersnitt, selv om jeg kanskje tror de angret litt når det var forsent med keisersnitt. Men alt gikk heldigvis bra hos oss også.

Gammel 17-07-11, 23:18   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jepp! Det har vært ett veldig fokus på "tabber i sykehusnorge" i vår og sommer. VG har vel kjørt en kampanje der de satte fokus på folk som hadde fått livet eller helsa ødelagt av tabber (eller noe i den dur).
Uansett gir det nok ett veldig urettferdig og endimensjonalt bilde av virkeligheten. Det skjer selvsagt tabber, det er fremdeles mennesker som utfører jobben, men i mange tilfeller utelater man alternativet for pasienten og realitetene de som utførte jobben sto overfor. Man blir ikke hasteoperert fordi man var frisk som en fisk i utgangspunktet og om man da mistet synet på ett øye, eller fikk lammelser fordi operasjonen ikke ble 100% vellykket er kanskje det bedre enn alternativet?
Det er i overkant optimistisk å tro at helsehjelp er risikofritt for en selv som pasient. Det er jo som kjent i ingen absolutter eller garantier i medisin.
Kanskje helsearbeidere burde vært tydeligere i sin kommunikasjon av dette med risiko for å unngå misforståelser etc.

Gammel 17-07-11, 23:35   #16
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er selvsagt tragisk det som skjedde her, men som flere sier, vi kjenner ikke til detaljene, og får nok aldri vite de. Fødsler, operasjoner og behandling vil alltid innebære risiko i større eller mindre grad.

Jeg har enda mindre tillit til vg (og Dagbladet) etter å nesten ha gått i "fella" i fjor sommer. Jeg ble kontaktet for å fortelle vår historie etter at jeg fikk hjelp av Røde Kors til å få fraktet et sykt barn fra ei hytta inn på fjellet. Det skulle handle om Røde Kors, økt antall redningsaksjoner og det arbeidet de gjør. For å oppsummere, jeg er glad de valgte noen andre sin historie, overskriften ble "fjols til fjells" (og den andre historien var ikke ulikt vår). Det er om å gjøre å kapre lesere med overskriften, selv om ting tas helt ut av sammenhengen.

Gammel 17-07-11, 23:35   #17
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Er det noen automatikk i det? At man skal ha hastekeisersnitt dersom fostervannet er misfarget? Mitt var også det og det var aldri snakk om noe keisersnitt, selv om jeg kanskje tror de angret litt når det var forsent med keisersnitt. Men alt gikk heldigvis bra hos oss også.

Det er ingen automatikk i det. Det er ut fra helhetsbildet. Hjerterytmen til fostret, hvordan fostret reagerer på rier, feber og crp hos mor, hvor langt fødselen har kommet osv avgjør om det skal tas hastesectio. Det finnes andre ting som kan gjøres avhengig av hvor i fødselsforløpet man er.

Under siste fødsel hadde jeg nesten 40 i feber, riene var som kramper, veldig misfarget fostervann og en baby som taklet riene dårlig (pulsen varierte mellom 50 og 200). Her løp de avgårde for å ta keisersnitt når jeg hadde 5 cm åpning. På vei ned fra føden til operasjonstuen fikk jeg trykkrier og minstepropellen ble født utenfor operasjonstua på vanlig måte. Fra 5 cm åpning til babyen var ute tok det bare et par minutter (total tid i fødsel fra første rie til babyen var født, 2 timer og 25 min). Heldigvis en frisk jente selv om hun ikke skrek med en gang og de ropte etter barnelege. Litt stimulering og hun skrek. Dette var forøvrig også AHUS.

Gammel 17-07-11, 23:43   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Barnet ble intubert lenge før det var gått 47 minutter. Hvorvidt man gir pustehjelp manuelt eller maskinelt spiller ikke nødvendigvis så stor rolle.

Det er viktig med gjennomgang av slike saker, for å få en vurdering av hvorvidt noe kunne blitt gjort annerledes under forløpet. Jeg synes for øvrig at ordet "tabbe" er et utrolig teit uttrykk når det benyttes i slike alvorlige og tragiske saker.

Gammel 17-07-11, 23:49   #19
MokkMokk

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Er det noen automatikk i det? At man skal ha hastekeisersnitt dersom fostervannet er misfarget?

Nei, det er ingen automatikk i det. Men idet man ser at fostervannet er misfarvet (mekoniumtilblandet), så betyr det at barnet på ett (eller flere) tidspunkt at blitt utsatt for stress i magen og dermed bæsjet i badevannet sitt. Da har man å gjøre med en risikofødsel, noe som bl.a. innebærer tettere overvåkning av barnet underveis. I tillegg følges barnet opp med tempmålinger i to døgn på barsel mtp. eventuell infeksjonsutvikling.

Jeg har forløst drøssevis med friske barn som har kommet ut på en sjø av misfarvet fostervann. Det er gjerne graden av misfarve og konsistensen på vannet som har betydning; tykt, grøtet og sterkt misfarvet vann er naturlig nok mer alvorlig enn lett misfarve, men barnet kan fødes sprekt som bare det likevel.

I denne saken er jeg mer betenkt over hvor lenge denne jenta gikk over termin, enn det faktum at det var farge på vannet. Nyere forskning viser klare tendenser mot at risikoen for barnets helse øker betraktelig om man går mer enn en uke over termin. Hun her ble etter sigende igangsatt to uker over termin og fødte et par dager etter dette igjen, det er i drøyeste laget, syns jeg. Men tipper man vil gå noe runder med overtidsprosedyrene sine på Ahus nå fremover.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:52   #20
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har lest bloggen hennes, og grøsser fortsatt når jeg tenker på det.

Størsta sin fødsel startet med vannavgang, der vannet var misfarget. Det ble derfor fulgt godt opp underveis, og da pulsen hennes gikk ned og hun ikke kom ut med vakuum på et raskt forsøk så var det strake veien til operasjonsstua.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.