Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Frivillige på festival skal betale skatt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-11, 22:05   #1
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Frivillige på festival skal betale skatt

Ja, for da blir det attraktivt å være frivillig. Håper virkelig ikke dette går gjennom.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article4176098.ece

Gammel 17-07-11, 22:08   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frivillige på festival skal betale skatt.

For en tøysete greie. Jeg kan virkelig ikke se for meg at skatteetaten skal få igjennom dette.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:14   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frivillige på festival skal betale skatt.

Som om det ikke er vanskelig nok å få frivillige til en festival! *BTDT*

Gammel 17-07-11, 22:25   #4
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frivillige på festival skal betale skatt

Finnes det ingen krav til IQ for å jobbe med det greiene der?

Gammel 17-07-11, 22:42   #5
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Hva de ikke prøver å få til å skattelegge

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:50   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Finnes det ingen krav til IQ for å jobbe med det greiene der?

For en usakelig kommentar.
Jeg tipper det er finnes juss på området, og at noens jobb er å omformulere dette til praksis. Da kan man ikke ta unntak for eget forgodtbefinnende, men man får heller vente på et unntak gitt av rette instans.

Gammel 17-07-11, 22:51   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Og ja, jeg jobber selv i det offentlige og får tidvis meldinger om at jeg er regelrytter og pirkete. Men det er da for søtten ikke min feil at regelverket er som det er!!

Gammel 17-07-11, 23:59   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

For en usakelig kommentar.
Jeg tipper det er finnes juss på området, og at noens jobb er å omformulere dette til praksis. Da kan man ikke ta unntak for eget forgodtbefinnende, men man får heller vente på et unntak gitt av rette instans.

Mulig det.
Men det er nå en gang sånn, at et eller annet menneske har sitti og funnet på at det hadde vært en shmaart ting å gjøre. Noen må jo ha tenkt tanken, for så å få noen til å sjekke regler og formulere?

Gammel 18-07-11, 12:06   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Mulig det.
Men det er nå en gang sånn, at et eller annet menneske har sitti og funnet på at det hadde vært en shmaart ting å gjøre. Noen må jo ha tenkt tanken, for så å få noen til å sjekke regler og formulere?

Selvsagt. Man får et spørsmål, en henvendelse, man snakker sammen i lunsjen om ulike problemstillinger eller annet. Og er nødt til å sjekke opp i reglene, finner ingen unntak og vips risikerer man å få skylda for noe alle synes er dustete. Det betyr ikke at saksbehandleren synes det er så himla smart, men man er nå en gang nødt til å følge de reglene som er laget av andre. Takk og lov.

Sitat:

Det er ingen særregler for festivalarrangører eller for de som arbeider for dem, sier Lise Halvorsen, informasjonsdirektør i Skatteetaten

Ergo må man følge de reglene man alt har, inntill det blir laget særregler eller man får instruks om å gjøre unntak fra de som bestemmer slikt.

Gammel 18-07-11, 12:10   #10
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Mulig jeg er dum men: Hvis de er frivillige og ikke mottar lønn, hva skal de da skatte av?

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 12:11   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

For øvrig skjønner jeg ikke at man må ha festivalpass for å få adgang til festivalen som frivillig. Forrige festival jeg var på var det egne Crew-bånd for de som jobbet. Og de var selvsagt på jobb og ikke for å se på konsert.

(Men jeg skjønner jo selvsagt at frivillige ønsker å få noe igjen for å jobbe gratis, og ast festivalene kanskje ønsker å dele det ut.)

Gammel 18-07-11, 12:11   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for min del er det jo gull.

Allikevel synes jeg det er latterlig, men jeg anbefaler festivalene å finne andre argumenter enn "vi har jo alltid gjort det sånn!". Slottsfjells argument med at festivalpass er en nødvendighet for de frivillige for å komme inn på festivalområdet er jo bare så som så korrekt, men i det minste bedre enn "jammen!"-argument.

Det er ikke mulig å gjennomføre festival uten frivillige, det er ikke akkurat noe overflødighetshorn å arrangere denslags, og det forundrer meg å trekke inn arbeidsgiveravgift i forhold til arbeidskraft som ikke får utbetalt lønn. Blir dette gjennomført er det bye-bye til de aller, aller fleste festivaler, enkelt og greit.

(Nå er det mye rart det gjerne burde vært hakket mer søkelys på i forbindelse med festivaler, HMS og arbeidstilsynets fravær et cetera, men det er forsåvidt en helt annen sak.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 12:12   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuva Birgitte, her.

Mulig jeg er dum men: Hvis de er frivillige og ikke mottar lønn, hva skal de da skatte av?

Jeg antar det trekkes evt skatt av annen inntekt man har det året.

Gammel 18-07-11, 12:13   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg antar det trekkes evt skatt av annen inntekt man har det året.

I artikkelen står det at det skal skattes av goder som overstiger en verdi på 1000 NOK.

Gammel 18-07-11, 12:17   #15
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

I artikkelen står det at det skal skattes av goder som overstiger en verdi på 1000 NOK.

Har frivillige goder som overstiger 1000 kroner? Trodde poenget med å være frivillig var at man gjorde noe gratis jeg. Jeg lever vist litt i min egen lille verden jeg for jeg har aldri fått noen goder av å være frivillig.

Gammel 18-07-11, 12:19   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Har frivillige goder som overstiger 1000 kroner? Trodde poenget med å være frivillig var at man gjorde noe gratis jeg. Jeg lever vist litt i min egen lille verden jeg for jeg har aldri fått noen goder av å være frivillig.

Festivalpass, stæsj, fri mat/drikke, festivalcamp.

Og nei, jeg vil ikke tro at hordene med frivillige på festivalene i utgangspunktet er der fordi det er så koschli å gjøre noe gratis. Det er mange som er interessert i bransjen, og ekstremt mange som vil se konsert gratis.

Jeg vil veldig gjerne se en statistikk på frivilligoppmøte på nedrigg vs. opprigg.

Gammel 18-07-11, 12:22   #17
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

De får f.eks et festivalpass til 1800 kr, da skal de skatte av de siste 800 kronene. Det kan vel bli 250 kr om man betaler vanlig skatt. 1000 kr kan man jo tjene av en arbeidsgiver uten å oppgi det. Blir kanskje mer papirarbeid for festival-ledelsen, vil jeg tro.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 12:23   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Poenget mitt er vel egentlig at en slik ordning betyr at festivaler forsvinner. AGA er en vill utgift for festivaler om de må betale det på frivillige.

Gammel 18-07-11, 12:25   #19
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Festivalpass, stæsj, fri mat/drikke, festivalcamp.

Og nei, jeg vil ikke tro at hordene med frivillige på festivalene i utgangspunktet er der fordi det er så koschli å gjøre noe gratis. Det er mange som er interessert i bransjen, og ekstremt mange som vil se konsert gratis.

Jeg vil veldig gjerne se en statistikk på frivilligoppmøte på nedrigg vs. opprigg.

Jeg har vært frivillig på både festivaler, konserter og arrangement men har aldri fått noe mer ut av det enn kanskje et lite måltid de gangene det varte veldig lenge. Har heller ikke gjort det av andre grunner enn at jeg synes det er godt å støtte opp og det er sosialt og koselig.

Gammel 18-07-11, 12:29   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har vært frivillig på både festivaler, konserter og arrangement men har aldri fått noe mer ut av det enn kanskje et lite måltid de gangene det varte veldig lenge. Har heller ikke gjort det av andre grunner enn at jeg synes det er godt å støtte opp og det er sosialt og koselig.

Ok, jeg vet ikke hvilke arrangement du har vært med på, så det er det vanskelig å uttale seg om. Ikke minst er det ganske hyggelig å se "ordentlig" dugnadsånd.

De festivalene jeg er innom har dog en godt innarbeidet greie for de frivillige, som innebærer mengder med stæsj, festivalpass, gratis camp på de festivalene hvor det er aktuelt, og selvfølgelig også catering for frivillige. Det er en del flere perks enn den gode samvittigheten, altså.

Det skulle forsåvidt også bare mangle, all den tid festivalene er avhengige av å ha frivillige.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.