Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Er det Two way elite vi skal ha nå?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-11, 17:22   #21
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det Two way elite vi skal ha nå?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Vi byttet ut TWE med denne da vi fikk bil med isofix, blant annet fordi jeg synes TWE er veldig tungvindt å montere i sammenligning. Mulig jeg ikke gjorde det nok til at jeg ble flink, men jeg gjør det jammen ikke ofte med den nye heller, og synes det er mye lettere. Om dere har isofix i bilen ville jeg ikke engang vurdert et sete uten.

Enig. Vi har både denne og TWE (Mellomste har TWE), men greia til hovedinnlegger er vel at datteren nærmer seg 18 kg?

Jeg hadde kjøpt TWE, den er enkel å montere tross forankringsbelter. Du skrev at dere har Touran? Da kan du fort råke på samme problem som oss, at setet ikke er mulig å få 110 % spikret i bilen (vi har S-max og sliter med at vi ikke får TWE stramt nok). I vår bil skyldes det i hovedsak at setet står i midten/delvis mellom forsetene selv om det delvis lener seg på dem, pluss at vi må feste forankringsbeltene i setet som bilstolen står på siden det ikke går å feste i forsetene.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 19:56   #22
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika

Er ikke greia med Two-way-elite at det ikke er optimalt foroverlent fordi da får barnet "dobbeltrøsk" når man kræsjer? Altså kollisjonsstøtet går først i selene hun sitter fastspent i, så i selve setet som er fastspent. Når de har beltestol så blir det kun et røsk/støt ettersom setet er løst

Sitat:

Two-Way Elite er kombistolen som kan innstilles i hvilestilling både bakover- og forovervendt. Først bakovervendt, helst til ca. 4-5 år, og deretter forovervendt med stolens internbelte eller med barnet i bilens 3-punkts bilbelte.

Argumentet mot "dobbeltrøsk" bortfaller vel dersom setet kan brukes med bilens trepunktssele etter snuing?

Gammel 18-07-11, 20:06   #23
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

TWE er ikke ett godt sete å bruke med bilens trepunktssele fordi det ikke er noe som holder selene i riktig posisjon. De sklir lett både opp og ned og ligger oftere over halsen eller for langt nede enn de ligger på rett plass.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 20:12   #24
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Argumentet mot "dobbeltrøsk" bortfaller vel dersom setet kan brukes med bilens trepunktssele etter snuing?

Argumentet med dobbeltrykk finnes ikke i det hele tatt. Og kombistoler som kan brukes som beltestoler er virkelig helt håpløse. Så og si ingen har belteføring eller mulighet for å stille på høyden slik at beltet kommer riktig, eller beltehorn til å holde beltet borte fra magen.

Jeg ville byttet til Zento om jeg var dere. Den har vi og er veldig fornøyd. Vår andre. Det er bare litt teknikk, ikke mye krefter, som trengs for å montere den skikkelig. Setter du deg oppi setet, inni bilen, og strammer forankringsselene, så trenger du ikke stramme så veldig stramt. Selene vil strammes når du går ut av setet og det vil stå bom fast. Tar gjerne et lynkurs med deg en dag jeg. Har også et MulitTech som skal selges snart også. Zentoen vår kommer nok også til salgs om en liten stund. Lille "kjempen" vår må nok snues før vinteren.

Gammel 18-07-11, 20:25   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok jeg hadde holdt øye med vekten og byttet til beltestol når hun tipper 18 kg. Det kan fort vekk gå lang tid før hun tipper.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:15   #26
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Vi byttet til Britax Hi-Way II da vi byttet bil, selv om det er isofix i bilen. Så enkelt å montere at selv mor greier det helt alene God plass til gutten som blir fire til høsten, og vi har ingen hast med å snu ham.

Forresten; Har ikke satt meg helt inn i det, men når det etterhvert blir tid for beltestol, er det lik at beltestolene med isofix også kun går til 18 kg eller gjelder det kun de bakovervendte?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:24   #27
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Beltestol med isofix går til 36 kg, slik som andre beltestoler. Kun bakovervendt isofixfestene har maksvekt 18 kg.

Gammel 19-07-11, 00:30   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Beltestol med isofix altså? Jeg kjenner dette er veldig ukjent mark for meg. Jeg trodde ikke man festet beltestolene i bilen? Storebrors festes ikke med annet enn vanlig belte? Eller blander jeg med stoler som har fempunktsseler nå?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:32   #29
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan få kjøpe TWE-setet etter Liv rimelig av oss hvis du vil. Vi har vært veldig fornøyd med det, og Ivar har en tilsvarende type nå. Setet er litt slitt i stoffet, men ellers bra.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:37   #30
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg valgte TWE til lillebror nettopp pga det var så lett å feste. jeg har ikke bil selv så jeg har foranklingsseler liggende i mamma sin bil så er det bare å smække på.
Det tar meg 2 min.
Forovervendt er det litt vinglete så det ambefaler jeg ikke.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 00:39   #31
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville gått for TWE. Det er enkelt å montere, enklere enn Cosmic. Også varer det lenge. Det er tryggere å sitte bakovervendt til minimum 4 år, jeg hører mange sier 5 år nå. Tar du setet mye ut og inn av bilen, eller står det stort sett i ro?

Gammel 19-07-11, 00:40   #32
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du kan få kjøpe TWE-setet etter Liv rimelig av oss hvis du vil. Vi har vært veldig fornøyd med det, og Ivar har en tilsvarende type nå. Setet er litt slitt i stoffet, men ellers bra.

Det høres absolutt interessant ut!

Jeg har sett det montert i midten i baksetet på en Touran før. Lar det seg montere på sidene også, ja?

Gammel 19-07-11, 00:46   #33
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Beltestol med isofix altså? Jeg kjenner dette er veldig ukjent mark for meg. Jeg trodde ikke man festet beltestolene i bilen? Storebrors festes ikke med annet enn vanlig belte? Eller blander jeg med stoler som har fempunktsseler nå?

Man trenger ikke feste beltestolen. Barnet, og stolen, festes jo med bilens belte. Fordelen med isofix er jo at det også står fast når barnet ikke sitter i stolen. Veldig mange som glemmer å feste selen på stolen når barnet ikke er med. Det blir noen kilo som kommer i full fart ved ev. kræsj. Stolen står også mye stødigere sideveis, med isofix.

Gammel 19-07-11, 00:48   #34
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Hvilke beltestoler har isofix og kan anbefales?

Setet tas ikke mye ut av bilen, men det hender. Og cosmicen får jeg ikke montert bakovervendt selv, slik at jeg har måttet kjøre med lillesøster forovervendt i det et par ganger.

Gammel 19-07-11, 01:03   #35
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Britax KidFix. Vi har nå fire (fem?) av denne typen og skal snart ha et par til.

Den siste halvkiloen kan ta lang tid, og noen gram fra eller til spiller ikke store trillen. Men jeg ville nok byttet til Zento nå snart, og vært sikker på at hun kunne sitte bakovervendt minst et år til, helst to. Anbefalingen er minimum fire år, ikke til fire år.

Gammel 19-07-11, 01:28   #36
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storebror på 3,5 år sitter bakovervendt i TWE og vi er veldig fornøyd med det. Lett og montere, det sitter helt fast og man slipper å styre med støtteben.

Storebror er nå 15,5 kg og vi kommer til å ha han bakovervendt en stund til. Men om han skal kjøre i annen bil vil vi heller bruke en god beltestol enn TWE forovervendt. Vi har nå kjøpt Britax Kidfix med isofix som blir ekstra sete frem til vi snur han.

Gammel 19-07-11, 10:38   #37
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Er veldig fornøyd med vårt. Deilig at man slipper å stresse med støttebein osv..

og jeg husker snuppa lånte et twe den høsten hun var 5. Og hun har alltid vært lang jente. Hun satt helt fint i dette bakovervendt. Fikk helt sjokk jeg. hehe.. visste ikke at det gikk siden hun var så lang.

Så er veldig glad vi har dette til lillegutt. Håper å bruke det ut barnehagealder. Men mamma har liten bil, så vi får se. han har god plass enda hvertfall. er straks 3 år og ca 93-95 cm.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 00:26   #38
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

TWE er veldig enkelt og montere, jeg er ikke praktisk anlagt men det klarer jeg fint Forankringsseler har vi montert i de bilene vi bruker setet mest i slik at vi slipper å montere disse på nytt mellom hver gang vi flytter setet mellom forskjellige biler.

Isofix på beltestol er det lurt å huske på at er for at setet skal være festet i bilen til enhver tid, sikkerhetsmessig har det ikke så mye å si.

Ser forresten ikke noe galt i å ha barna bakovervendt til skolealder, gutten vår fyller 6 år i august og han sitter fortsatt trygt bakovervendt.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-11, 00:38   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Isofix på beltestol er for at du skal slippe å sette bilbelte på sete hver gang du kjører og ungene ikke sitter i bilen. Det er verdt de ekstra kronene. Vi har ikke isofix til snuppas sete og det er styrete.

Gammel 20-07-11, 00:40   #40
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Hvor finner jeg dokumentasjon på at et løst sete er farlig ved en eventuell kollisjon?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.