Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 11:31   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

De siste dagene har vært grusomme.
Tankene på de omkomne, de som har opplevd dette marerittet og de pårørende og alle rundt.

Dette gjør et stort inntrykk på alle, men hvordan endrer det Norge som nasjon?
Mister vi uskylden? Har vi vært for naive? Hva med åpenheten? Kommer vi til å bli mer mistenksomme?

For min egen del tror jeg at jeg er blitt mer redd, mistenksom, jeg kommer nok ikke til å stole så på folk lenger.
I tillegg er det kanskje nå man bør gjøre det man har tenkt på lenge, kanskje jeg blir politisk aktiv? Jeg har alltid vært veldig engasjert, kanskje jeg nå tar skrittet lenger?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 11:46   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Jeg har vært sløv på den politiske siden en stund. Dette forandrer meg på den måten at jeg ser at det er viktig å bruke ytringsfriheten. De som slenger rundt rasisme og banal propaganda skal ikke få lov til å se ut som om de har et stilltiende flertall i ryggen mer - jeg skal være der ute og si høyt at jeg ikke er enig.

Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 11:51   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?

Mitt politiske engasjement har ligget litt i dvale de siste årene, hvertfall på den aktive siden. Jeg har ment mye privat og overfor de rundt meg, men har kun brukt stemmeretten som en aktiv handling. Nå kjenner jeg at jeg vil reise meg opp, vise mitt engasjement og aldri la dette skje igjen. Jeg blir ikke redd eller mistenksom, jeg blir eitrende forbanna.

Gammel 24-07-11, 11:53   #4
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå som det er blitt klart at det sannsynligivs ikke er flere gjerningsmenn tror jeg at jeg vil begynne å fungere normalt igjen. De siste dagene har jeg bare vært hjemme og sett på TV. Men jeg tror egentlig ikke jeg vil bli mer redd eller mistroisk andre.

Og så tenker jeg på at det finnes debattanter i Norge som av sikkerhetshensyn ikke kan delta i den offentlige debatten som de egentlig ønsker, feks liberale muslimer. Jeg vet ikke om dette vil forandre seg etter dette, men jeg skulle virkelig ønske at det ble sånn som politikerne og alle andre sier, at Norge skal fortsette å være et åpent samfunn, men så er det folk som ikke kan si sin mening slik de vil, pga drapstrusler. Trist.

Sist redigert av Ine : 24-07-11 kl 12:00.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 11:53   #5
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også tenkt å snakke enda mer med ungene om politikk, ideologi og hvordan et samfunn fungerer. Det vil selvsagt også bety at jeg muligens oppmuntrer dem til å engasjere seg i AUF, der jeg har en forhistorie, og det vil i så fall være en velkommen bivirkning. Men jeg tror nok ikke jeg blir så glad hvis de en dag ønsker å reise til Utøya ...

Gammel 24-07-11, 12:04   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke for å kverrulere, Stompa, men du kan vel ikke diktere hvilket politisk parti barna dine eventuelt skal engasjere seg i? Min far var aktivt medlem av Høyre når jeg meldte meg inn i AUF, men klarte å være glad for mitt engasjement. (jeg tror ikke at du hjernevasker ungene dine mrd en bestemt politisk retning altså, men dette er et så viktig prinsipp for meg).

Gammel 24-07-11, 12:12   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Ikke for å kverrulere, Stompa, men du kan vel ikke diktere hvilket politisk parti barna dine eventuelt skal engasjere seg i? Min far var aktivt medlem av Høyre når jeg meldte meg inn i AUF, men klarte å være glad for mitt engasjement. (jeg tror ikke at du hjernevasker ungene dine mrd en bestemt politisk retning altså, men dette er et så viktig prinsipp for meg).

Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:13   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå lurer jeg på på jeg noensinne kommer til å bli glad igjen. Sånn inn i margen-glad, ikke bare utenpå. Jeg er så usigelig lei meg. Jeg trenger rett og slett tid på å finne ut hvordan jeg kan gå videre herfra. En ting er sikkert, Hiawata skal oppdras til å bli en politisk bevisst mann. Han skal ikke bli likegyldig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:14   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner på et ønske om politisk aktivitet. Jeg som aldri har hatt noe slikt engasjement, som aldri helt har landet på et parti engang. Jeg bare ønsker jeg hadde, og kjenner at jeg ville være stolt om mine barn vokste opp til å melde seg inn i et ungdomsparti. Selv om jeg ville kjenne på skrekken om utøya har jeg nesten et behov for å dra dit, bare for å "ta den tilbake".

Altå, jeg er ikke politiker, og blir det nok aldri. Mine barn blir sikkert heller ikke det, og jeg kommer aldri til å dra til utøya. Men et ønske om en sterkere overbevisning og aktivitet kjenner jeg på, og håper dette er noe flere tenker på, at det kan bli en økt politisk aktivitet, bland både unge og eldre. På et vis for å vise at vi lar oss ikke kue.

Jeg kommer i alle fall til å grunne på dette en stund, og det vil påvirke meg, uten tvil.

Gammel 24-07-11, 12:17   #10
Left
Passiv

Standard

Jeg kommer nok ikke til å forandre meg noe nevneverdig pga. av dette, men jeg vil være mer bevisst på å snakke med ungene mine.

De har jo sett at TV har stått på, og vi har snakket om hvordan man viser at man er uenig, og at vold og drap ikke er veien å gå. Det oppnår man ingen ting med. Det kommer jeg til å fortsette med, og med større bevissthet enn før.

Og som Tallulah sier - de skal lære å bry seg.

Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:24   #11
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har også tenkt å snakke enda mer med ungene om politikk, ideologi og hvordan et samfunn fungerer. Det vil selvsagt også bety at jeg muligens oppmuntrer dem til å engasjere seg i AUF, der jeg har en forhistorie, og det vil i så fall være en velkommen bivirkning. Men jeg tror nok ikke jeg blir så glad hvis de en dag ønsker å reise til Utøya ...

Ikke for å kverrulere, Stompa, men du kan vel ikke diktere hvilket politisk parti barna dine eventuelt skal engasjere seg i? Min far var aktivt medlem av Høyre når jeg meldte meg inn i AUF, men klarte å være glad for mitt engasjement. (jeg tror ikke at du hjernevasker ungene dine mrd en bestemt politisk retning altså, men dette er et så viktig prinsipp for meg)

Muligens oppmuntre = diktere? Les hva hun skriver, da.

Gammel 24-07-11, 12:34   #12
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vært politiske engasjert eller interessert, men jeg ønsker å gjøre noe med det etter dette. Og da passer det jo fint at jeg skal studere samfunnsfag i ett år.

Gammel 24-07-11, 12:37   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Muligens oppmuntre = diktere? Les hva hun skriver, da.

Det er akkurat som om du antyder at vi som muligens oppmuntrer ikke har skikkelig gjennomslagskraft med den mulige oppmuntringen vår her nå? Kaller du meg en dårlig/utydeligmor?

Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:40   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke. Jeg vet neimen ikke. Eneste jeg kjenner er at jeg er kraftig desillusjonert, og tenker at det er rart at det en gang skal bli hverdag igjen. Jeg tror ikke på at det vil innebære en rekke mer politisk aktive og åpne mennesker, men jeg tror det gjør oss mindre naive, og forhåpentligvis mindre tolerante overfor hatytringer.

Jeg kjenner det også som Tallulah, en form for utopi å skulle kjenne seg helt glad og trygg igjen. Men jeg vet jo at livet vil normalisere seg igjen for de av oss som var så heldige å ikke miste våre kjære.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:40   #15
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Jeg presiserer ganske tydelig i innlegget mitt at dette ikke er direkte rettet mot Stompa, altså.

Gammel 24-07-11, 12:45   #16
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg presiserer ganske tydelig i innlegget mitt at dette ikke er direkte rettet mot Stompa, altså.

Nei, det er jeg ikke enig i. Du skriver i du-form til henne, også sier du i en parentes at du ikke tror hun hjernvasker ungene, men at det med diktering er et viktig prinsipp.

Gammel 24-07-11, 12:47   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Da synes jeg du har vrangbriller på, rett og slett, men jeg kan presisere igjen. Innlegget var ikke rettet mot Stompa personlig, men en ryggmargsreaksjon på en ubetenksom setning.

Gammel 24-07-11, 12:53   #18
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Da synes jeg du har vrangbriller på, rett og slett, men jeg kan presisere igjen. Innlegget var ikke rettet mot Stompa personlig, men en ryggmargsreaksjon på en ubetenksom setning.

Det er det godt mulig jeg har, men poenget mitt var altså at jeg syns det er du som har vrangbrillene på, siden jeg kan ikke se noe som helst ubetenksomt i setningen hennes.

Gammel 24-07-11, 12:56   #19
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det er det godt mulig jeg har, men poenget mitt var altså at jeg syns det er du som har vrangbrillene på, siden jeg kan ikke se noe som helst ubetenksomt i setningen hennes.

Jeg synes også det er Blondie som har vrangbrillene på , ikke du Torsk.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 12:59   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir ikke redd av dette. Jeg blir ikke en gang redd for å sende ungene mine på politisk sommerleir. Jeg håper de blir politisk/organisatorisk aktive og at de finner positivt utløp for engasjement, fellesskap og moro. Jeg skal ikke la frykten få ta overhånd og jeg håper ingen av dere andre heller gjør det.

Det er ingen grunn til å være nervøs, men at man blir mindre naiv, mer årvåken og observant er nok ikke så dumt. Å si skikkelig i fra, ta tak i all urettferdighet og være tydelig i fht grumsete og rasistiske hentydninger fra slekt og venner er en god start.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.