|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHer er Junior fremdeles lykkelig uvitende. Vi har vært bortreist siste døgn med tv og radio av. Vi tar spørsmålene når de evt dukker opp. Han er en gutt som blir redd av Casper-spøksleset på barnetv og Emils pappa. At noen mener at det at vi ikke deler info uoppfordret med ham er det verste vi kan gjøre mot ham, får stå sin prøve.
|
|
|
#102 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg tenker at når barn er redd av seg er det ekstra viktig å være i forkant og selv være den som informerer barnet om det som er vanskelig. Informasjonen må selvsagt da være tilpasset barnets alder og tålegrense. Da har man mulighet til å snakke om og gradvis bearbeide informsjonen før barnet møter og hører om dette fra andre. Det er jo desverre ikke slik at alle er like sensitive når det gjelder valg av temaer og bruk av ord når det er barn tilstede. Det gjelder også måten andre barn forteller om vonde temaer. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Unik
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDa tar vi det når det dukker opp. Enn så lenge skal han være med oss døgnet rundt i 3 uker til. Når vi har møtt folk hittil har vi umiddelbart gitt beskjed om at han ikke er informert om temaet, og det har folk respektert.
|
|
|
#104 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
Det er gjennom slike beskjder blir gitt og den stemningen som er når folk tenker på og ønsker å snakke om på vanskelige ting at barn kjenner på stemningen og blir usikker. Det er jo selvsagt ikke umulig at ditt barn ikke merker noe, men de fleste barn får med seg mye mer en man tror.
Jeg må ha vært utydelig, jeg mente at det verste man kan gjøre mot barn når det skjer ting som dette er at de voksne ikke tar ansvar og informerer dem når de fleste alikevel vil få med seg at noe er forferdelig galt. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Unik
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMen enn så lenge oppfører han seg altså helt kurant og vanlig. Han er normalt en som absolutt stiller spørsmål om ting han lurer på, om troll finnes, om hekser kan komme gjennom vinduet og andre skumle ting han lurer på. Jeg kjenner mitt barn og du kjenner ditt. Hadde han vært eldre hadde jeg vurdert annerledes. Han er enda ikke 4,5, omgås sjelden andre barn og er på ferie med oss.
Har uthevet tingene du skrev som jeg føler traff meg veldig og var vedlig krasst. Særlig siden jeg var en av de få som skrev at temaet ikke var tatt opp i heimen. Det har ikke skjedd noe vanskelig og vondt rundt Junior. De voknse har vært vanlige, han kan ikke lese, han har ikke sett tv. Jeg gjør absolutt min jobb som forelder. Men jeg trenger ikke snakke om alt trist og leit i verden som han enda ikke vet om finnes.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 25-07-11 kl 00:09. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Tidsklemma
|
Vi var samlet 3 familier på lørdag med alle hver vår 4-åring. Ingen av oss har informert dem. De har ikke begrep om hva som skjer. Vi er ikke direkte berørt og nyheter og prating om det tar vi etter at ungene er i seng. Ser ikke at det er noe galt i det.
|
|
|
|
#107 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg tror ikke dette kommer til å forsvinne, så jeg tror ikke det er mulig at ungene ikke får høre noe om det. Da er det bedre om de allerede vet noe, har fått en forklaring fra de som er nærmest seg selv, enn at de bare får høre noe av f.eks de eldste i barnehagen eller unger i gata som bare er uforståelig, ufullstendig og skummelt, og som man får følelsen av at man ikke fortjener å få vite noe om, siden foreldrene ikke har informert. Jeg er likevel enig i at han har litt lav alder til å forstå noe særlig av det, men jeg har fortalt litt til 3-åringen min likevel. Hun gadd ikke å høre noe særlig på meg da.
|
|
|
#108 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Tror du det er bedre at han får høre det i barnehagen, da? Og bli redd uten å ha mamma eller pappa å forklare at det ikke er noe farlig lenger nå?
|
|
|
#109 |
|
Tidsklemma
|
Jeg klarer virkelig ikke å se for meg at dette er noe små unger prater om. Kanskje naivt.. Men her går nå praten i ferieturer og monstertruck biler.
|
|
|
|
#110 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologI dag tidlig snakket jeg med henne på 7 år om Utøya. Bomben snakket vi om da det skjedde, det kom av seg selv. Vi var i Oslo dagen før på turistdag og mannen jobber der. Sist redigert av Christa : 25-07-11 kl 14:11. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg valgte som sagt og informere snart 6åringen, men jeg tror faktisk ikke dette er noe som kommer til å bli snakket om her. Jo, vi er opptatte av det her i nord, men samtidig er avstanden stor, så for ungene blir det fjernt. Min sønn var mest opptatt av om gjerningsmannen kunne klare å rømme fra fengsel, og når han ble betrygget på at det ikke kom til å skje, så spurte han ikke mere. Så for vår del kunne jeg valgt å ikke informere og det ville vært like greit som å informere rett og slett.
|
|
|
|
#112 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi var i Spania når det skjedde, barna fikk med seg det som hadde hendt og at vi voksne pratet veldig mye om det. Vi har prøvd å gi lettfattelig info og ikke mer enn det. Men vi hadde heldigvis ingen nære som vi pr nå vet om som er rammet og vi gråt ikke. De har et distansert forhold til det og leker videre, det er jo ganske vanlig.
|
|
|
#113 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Passiv
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologI går overhørte jeg en samtale mellom min yngste og en kompis. |
|
|
|
#115 |
|
Drømmer
|
Ja det mener jeg er naivt. Dette erjoe noe mange barn får informasjon om, jeg er gasnke sikker på at de som vet om dette også snakker om det. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologSelvsagt snakket barn sammen, og de leker sammen. Gjennom leken bearbeider de og da er det natulig at det som har skjedd på Utøya og i regjeringskvartalet blir en del av leken og den dialogen som foregår paralelt med leken. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
maler
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologDet kommer jo an på hvor små barn det er også og hvor nært det blir på et vis. De som bor i oslo eller er direkte berørt på et vis vil vel ha informasjonsbehov i yngre alder enn mine unger som opplever dette som en nyhetssak som tross alt er ganske langt unna for dem. Skolebarna synes jeg jo bør vite hva som har skjedd uansett, de minste barna er vel ikke i stand til å ta dette inn over hodet med mindre det er noen de kjenner som er direkte rammet. Det vanskeligste må være 4-5-åringer, der skjønner jeg godt man kan være i tvil om man skal snakke med dem om det eller ikke.
|
|
|
#118 |
|
Protonterapeut
|
Noen barn har eldre søsken og plukker opp en del der. Hva skjer da når disse møtes igjen i barnehagen om kort tid?
|
|
|
#119 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologHadde jeg hatt skolebarn, hadde jeg ikke vært i tvil.
|
|
|
|
#120 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har fortalt min 5.5 åring litt om dette. Han skjønner ikke så mye av det. Han var mest opptatt av om min beste venninne var på det ødelagte kontoret sitt enda. |
|
|
|
![]() |
|
|