Sv: Jeg vil fortelle dere noe
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Tankevekkende innlegg.
Jeg har forklart mine barn at det finnes forskjellige grader av sykdom, både fysisk og psykisk. En kan være litt syk (forkjølelse, vannkopper) eller alvorlig syk. (Hjertesyk, kreft.) Og en kan være litt tankesyk (ha triste tanker, føle angst) eller alvorlig tankesyk (ikke ha kontakt med virkeligheten, gjøre slemme ting fordi en ikke forstår virkeligheten og verden rundt seg og lager egne tanker om hva som er rett og galt.)
Jeg er helt enig. Men jeg mener man skal legge til at det ikke er all faenskap som er sykdom heller. En som er psykisk syk kan påføre andre stor smerte med sin sykdom - litt avhengig av hva det er snakk om. Men en som påfører andre stor smerte trenger ikke være syk. Noen ganger er folk rendyrkede svin med vilje. De kan sågar være syke til en viss grad - det er lett å se at tanker om egen guddommelighet og andre sider ved ABB vitner om at han har sine symptomer i stor grad. Men det er noe som er der ved siden av det han har gjort. Funksjonsnivået hans tyder på at han ikke er så preget av sykdom at det er sykdom vi ser et utslag av i handlingene hans. Han kan være både til en viss grad forvirret og likevel plenty frisk nok til å ha ansvar for handlingene sine samtidig.
|